Hidrogénüzemű vitorlás
Teljes szélcsendben is félezer kilométert tud megtenni az olyan motorokkal felszerelt vitorlás, amelyeknek működéséhez az energiát útközben, a természetből nyerik a hajó berendezései.
A mai nagy vitorlásokon (iskolahajókon, luxus turistahajókon) egyaránt van tartalék hajómotor és propeller, a kisebbeken pedig kis, kibillenthető segéd farmotor. Ám a motorok üzeme káros emissziók, olajfoltok kibocsátásával jár, ezért használatukat a tavakon már erősen korlátozzák.
Egy kaliforniai vállalat ezért készült fel vitorláshajók "naturalizálására", ami ez esetben a tartalék-motorok természeti, nem fogyó energiát használó kialakítását jelenti. Elsőként egy Catalina 42-es típusú, a nagyobb balatoni kabinos vitorlásokkal azonos méretű egyárbócost szereltek fel hidrogén-hajtással. Fedélzetén két, kinyitható napelem-tábla látja el 400 wattnyi teljesítménnyel a hajó elektromos hálózatát és a hidrogéntermelő egységet. Rásegít erre egy, a hajófarra szerelt 90 wattos kis szélgenerátor is.
A cég prospektusa szerint teljesen feltöltött rendszerével a Catalina 42 nagyjából félezer kilométert képes csendes vizeken megtenni. A sikeres üzemi tapasztalatok alapján már vállalják a vitorláshajók felszerelését is, igaz: nem olcsón. Egy-egy nagyobb jacht természetbarát üzeművé építése félmillió dollárba kerülhet.