Lukács
9 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Konzervált napfény

MTI
2005.08.23. 14:12
Ausztriai és hollandiai kísérletek után most Angliában próbálnak nyáron eltett meleggel, "konzervált napfénnyel" jégmentesíteni egy útszakaszt. A padlófűtésnél szokásos csőhálózatban keringő víz hőszigetelt tartályba gyűjti a nyári meleget, és télen ezzel a hővel melegítik fagyáspont fölé az út hőmérsékletét. A brit Transport Research Laboratory Ltd. hozzákezdett Berkshireben egy kísérleti útszakasz kiépítéséhez, ahol a téli csúszásmentesítést nem sózással vagy homokszórással, hanem melegítéssel oldják meg. Az energiát a nyáron begyűjtött napenergiából nyerik - jelentette a New Scientist című brit tudományos folyóirat. A májusban megkezdett kísérlet során egy magánút rövid szakaszát csőhálózattal látták el: 12 cm mélységben egymástól 15 cm távolságra 25 mm átmérőjű polietilén csöveket rejtenek a betonba. Ebben a mélységben a talaj éves átlaghőmérséklete 12 Celsius-fok, de nyáron 25 fokra is felmelegszik. A nyári melegben felmelegedő vizet az út mellett beásott, méteres polisztirol hőszigeteléssel burkolt tartályokba vezetik. Télen, amikor az aszfaltban elhelyezett szenzorok szerint a hőmérséklet +2 fok alá süllyed, a tartályokból az úttest csőhálózatába szivattyúzzák a melegvizet, hogy ne alakulhasson ki az út felületén jégréteg. Ausztriában és Hollandiában már próbálkoztak hasonló módszerrel, de ott a víztartályokat 20 méteres mélységbe kellett beásni. Nagy-Britanniában enyhébb az éghajlat, ezért olcsóbban kiépíthető a rendszer. A két éves kísérlet a brit költségvetésnek 480 ezer fontjába (860 ezer dollárjába) kerül, de az elképzelések szerint a jövőben hasonló módszert irodák padlófűtésénél is lehetne alkalmazni.