Judit
3 °C
7 °C

Éneklő szárnyak

MTI
2005.08.24. 17:19
Egy fiatal ausztrál repülőmérnök piezoelektromos hangkeltőket szerelt egy kisrepülőgép szárnyára, hogy ezzel csökkentse a levegő tapadását. Az eredmény kisebb légellenállás, kisebb üzemanyag fogyasztás, alacsonyabb minimális repülési sebesség, és talán egy innovációs díj a feltalálónak. Ian Salmon repülőgép-mérnök hallgató a Qantas repülőgépgyárban dolgozik fejlesztő mérnökként, és találmányával bejutott a 2005-ös "Fresh Science awards" innovációs verseny 13-as döntőjébe.

Ian a repülőgép szárnyát rugalmas műanyag lapocskákkal borította, melyek alá a magas-sugárzó hangszórókban is gyakran használt piezoelektromos hangkeltőket tett. A szárnyfelület elektromossággal gerjesztve hangrezegést adott ki. Jól megválasztott frekvencia esetén a légáramlatok a szárny mentén simábbak lettek, s ezzel a szárny hatékonysága javult. A legjobb eredményt egy-egy speciálisan megválasztott frekvencia adta, de a zene is hozott némi javulást.

A hanggal csökkentett légellenállás ötlete nem teljesen új, voltak már ígéretes szélcsatornás kísérletek, ahol nagy hangszórókat irányítottak a modellekre, de még senki sem próbálkozott hangkibocsátó szárnyakkal. A módszer előnyei kis sebességeknél szembeötlőbbek, ahol a levegő viszkozitásának, tapadásának nagyobb hatása van, ezért Ian Salmon ötletét a következő generációs kisrepülőgépekben szeretné megvalósítani.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?