Szárnyal a plazmatévék piaca
A lapos, azaz vagy folyadékkristályos (LCD) vagy plazmaképernyős televíziók iránt évente harmadával nőhet az évtized végéig a kereslet, és az árak évente 30-30 százalékkal eshetnek, vélték a japán elektronikai és információtechnológiai gyártók szövetségének (JEITIA) elemzői a kedden kiadott előrejelzésükben.
Tavaly a lapos képernyőjű készülékekből világszerte 22,55 millió talált gazdára, 2010-re az eladások meghaladhatják a 96 milliót. A kereslet növekedése Kínában évente majdnem 60 százalékos lehet, Észak-Amerikában 33 százalékos, Nyugat-Európában 28,5 százalék körül várható, Japánban 17,7 százalékos lehet..
Japánban viszont a katódsugaras képernyőjű tévék iránt a kereslet akár 29 százalékkal is visszaeshet, miközben Latin-Amerikában és Közép- és Kelet-Európában a kereslet várhatóan nem csökken, míg világszerte átlagosan évi 5,6 százalékkal apad majd.
A gyártók óriási iramban költenek beruházásokra, de az elemzők egyelőre nem mernek túltermelést valószínűsíteni a lapos képernyőkből, miután a korábbi hasonló jóslatok nem váltak be. Mindenesetre úgy vélik, túlzott kapacitások keletkezhetnek, és a várhatóan erős árversenyben a profitráták összeszűkülnek, sőt, ez egyes kisebb gyártókat, esetleg például a Hitachit, ki is szoríthatja a piacról.
A Matsushita Electric Industrial Corp. 2009-ig megkétszerezi a plazmatévé-gyártó kapacitását 180 milliárd jenes (1,54 milliárd dollár) beruházással. Jelenleg a legnagyobb gyártó a világon, övé a piac egyharmada.
Az LCD-tévék piacán 19 százalékkal első helyezett Sharp Corp. 200 milliárd jent költ ugyancsak kapacitásai bővítésére.