
A szex ihlette a barlangrajzokat
Kamaszok műve a legtöb ősi barlangrajz, állítja Dale Guthrie amerikai tudós, aki háromezer ősi rajz elemzése után következtetéseit a Paleolit kor művészetének természete (The Nature of Paleolithic Art) című művében összegezte.
Egészen mostanáig az ősi sziklarajzokat a sámánoknak tulajdonították, akik "varázslattal" igyekeztek megidézni és elejteni a kiszemelt állatokat. A franciaországi Lascaux-barlangban, meg másutt csodálatos mamut- és szarvasábrázolásokra bukkantak, ám sok helyen a falakat olyan primitív és durva"irkafirkák borítják, amelyekhez hasonlatosak bármelyik mai iskola fiúvécéjében is megtalálhatók - írta Guthrie, aki nem csak az ábrákat, hanem a sziklákat borító ősi tenyérlenyomatokat is górcső alá vette, majd összevetette a mai kor ezer emberének kezével. Mint kiderült, a kőkori lenyomatok többsége a mai serdülők tenyérméretével egyezik meg, bár jócskán akadtak a festők között felnőttek - nők és férfiak egyaránt. S hogy mi motiválta őket? A kutatók szerint az unaloműzés és a szex.
Van, aki kritizálja
Nem mindenki ért egyet Dale Guthrie következtetéseivel. A kritikusok között van Paul Pettitt, a Sheffield Egyetem paleontológia professzora, akinek nevéhez fűződik az első brit sziklarajzok felfedezése. Vélekedése szerint a rajzok többsége túl bonyolult ahhoz, hogy egyszerű irkafirkáknak tartsák őket. Ráadásul gyakran nehezen elérhető helyen vannak, s létrehozásuk szemmel láthatóan komoly erőfeszítésbe került.
A barlangrajzok és a mai falfirkák közötti hasonlatosságot egyébként jól példázza egy tavalyi eset, amikor egy ismert brit graffiti-művész, bizonyos Banksy megtréfálta a British Múzeumot. Az illetőnek saját, Az ősember a piacra megy (Early Man Goes to Market) címet viselő alkotását sikerült ősi sziklarajzként elismertetni. A "kőkorszaki" remekmű három napon át volt kiállítva a múzeumban, míg feltűnt hamis volta.
Banksy szerint egyébként, ha civilizációnk valamilyen okból elpusztulna, az eljövendő nemzedékek mindössze a metró falán fennmaradt graffitik alapján tájékozódhatnának a XXI. század művészetéről.
