Internetezők könyvvásárlási szokásai Magyarországon
Az idén tavasszal készült TGI-NRC Visitor Lifestyle Research 2001 keretén
belül sor került többek között az internetezők hazai könyvvásárlási
szokásainak vizsgálatára is.
A kutatás eredményeiből kiderült, hogy a megkérdezettek túlnyomó többsége,
86% vásárolt könyvet az elmúlt egy évben. Ezen belül a válaszolók 54%-a 1-4
darabot, 23% 5 és 9 darab között, 23% pedig több mint tizet vásárolt.
A 14-29 évesek 83%-a, a 30-49 évesek 93%-a vásárolt könyvet a kutatás előtti
egy évben. Érdekes eredményeket mutat az internetezők között a vásárlók kor
szerinti megoszlása. A vevők majdnem kétharmada, 62%-a 14-29 évesek közül
kerül ki, és csak 29% a 30-49 évesek korosztályából.
A vásárolt könyvek száma esetében viszont más a helyzet; az adatok szerint a
korral nő a megvásárolt könyvek száma. A 10-nél több darabot vásárolók
esetében már az idősebbek vannak többségben, 45%-kal, szemben a 14-29
évesek 43%-ával, és ez természetesen fordítva is igaz, a kevesebb megvásárolt
könyvek esetében nő a fiatalok aránya. Ezek a különbségek leginkább a korral
változó vagyoni helyzettel magyarázhatóak.
A megkérdezettek leggyakrabban, nem meglepő módon, könyvesboltokban
vásárolnak könyvet, ez az esetek 85%-ában van így. 8% utcai könyvárusoknál,
5% könyvklubokban vásárol legtöbbször. Az elsősorban az Internetről rendelők
aránya igen alacsony, csupán 1%, és mindössze további 9% említette ezt,
mint ritkábban használt alternatívát.
A felmérés adatai alapján kiderült, hogy a nyugati országokhoz hasonlóan
Magyarországon is a könyvek és a CD-k a legnépszerűbb online vásárolt
termékek. A különbség az internetezők Interneten való vásárlásának arányában
van. Míg például Észak-Amerikában a Net felhasználói között már az év elején
átlépte a 80%-ot az online vásárlók aránya, addig Magyarországon csupán
22% ez az arány.