További Jog cikkek
A piacfelügyeleti terv azokat az eljárásokat tartalmazza, amelyeket a hatóság indít el és amelyek célja a fogyasztói érdeksérelmek megelőzése, a jogsértések kiszűrése, a verseny tisztaságának megőrzése. A hatóság idén eddig a piacfelügyeleti eljárások során több mint 160 millió forint bírságot szabott ki, ami jelentősen meghaladja az előző évek átlagát.
Jövőre az NHH a bírságolás mellett élni fog a nyilvánosság eszközeivel is, így tervei szerint kötelezni fogja az érintett szolgáltatókat az elmarasztaló határozat nyilvánosságra hozatalára országos napilapokban, illetve a szolgáltató ügyfélszolgálatán és honlapján. A terv alapján az NHH az elektronikus hírközlési szolgáltatások és szolgáltatók általános ellenőrzése mellett 2009-ben is vizsgálni fogja a jelentős piaci erejű szolgáltatókra kirótt kötelezettségek, valamint a korábbi határozatokban foglaltak betartását. A piacfelügyeleti tevékenység kiterjed a piac működésének figyelemmel kísérésére is, így egyebek mellett a hatóság vizsgálja a kábeltévés ellátottságot, valamint a szélessávú szolgáltatások helyzetét is.
Az előfizetői szolgáltatások minőségével kapcsolatban nemrégiben megjelent kormányrendelet idén december 11-től kötelezővé teszi az internetszolgáltatóknak, hogy a kínált sávszélesség mellett általános szerződési feltételeikben és hirdetéseikben is feltüntessék a garantált le- és feltöltési sebességet. Az ellenőrzés az általános szerződési feltételekre, a szolgáltatók honlapjaira és a szolgáltatók hirdetéseire is kiterjed.
Az elektronikus hírközlési törvény csak meghatározott körben teszi lehetővé az előfizetői szerződés (az általános szerződési feltételek és az egyedi előfizetői szerződés) egyoldalú módosítását, az egyedi előfizetői szerződésben, az általános szerződési feltételekben rögzítettek szerint. Az egyoldalú módosítás nem érintheti a szolgáltatás igénybevételi feltételeit, minőségi célértékeit. Az egyoldalú módosításra hatósági döntés vagy jogszabályváltozás alapján, valamint a körülményekben bekövetkezett lényeges változás esetén kerülhet sor. A szolgáltatók a módosítások indokául az esetek többségében utóbbi okot jelölik meg, nem részletezve a konkrét változásokat. A vizsgálat a módosítások indokoltságának vizsgálatára irányul.
Az emelt díjas számokkal kapcsolatos vizsgálat célja az előfizetői érdekvédelem keretében biztosítani, hogy szolgáltatások esemény-, vagy időalapú díjszámítása csak a tényleges tartalomszolgáltatás nyújtását követően valósulhasson meg. Az előfizetői jelzések alapján valószínűsíthető, hogy egyes számhasználók által üzemeltetett végberendezések a főközponttal történő együttműködése az inaktív számok (vagyis amikor az adott emelt díjas számon nem érhető el tartalom) esetében félreértelmezhető forgalmi szituációt és indokolatlan díjszámítást eredményeznek. A cél, hogy a szolgáltató és a számhasználó által üzemeltetett eszközök korrekt együttműködtetése révén kizárható legyen a felhasználó által foglaltként észlelt hívások esetén a díj felszámítása, illetve hogy díj felszámítására csak akkor kerüljön sor, ha a szolgáltatás valóban elérhető.