A 3 különösen Nagy-Britanniában áll rosszul, e területen kénytelen volt áraival a 2G-s szolgáltatók alá kínálni. Emellett csökkentették a svédországi tarifákat is. Ha a dolgok így mennek tovább, az a 3G lényegét kérdőjelezheti meg. Az új generációs mobiltávközlés ígérete éppen az volt, hogy az értéknövelt szolgáltatásokkal - videotovábbítás, mobil-internetelérés stb. - kompenzációt nyújthat a szolgáltatóknak a beszédátvitelen a veszett árverseny miatt elszenvedett veszteségeikért. Ha a 3 igazából az olcsó beszédtovábbítással - nem pedig a drágább adatátvitellel - tud ügyfeleket szerezni, az a technikai generációváltás értelmét veheti el.
Nem volt piacérett
A helyzet szerencsére talán mégsem ilyen borús. Egyrészt a 3 egyből a 3G-vel kezdett, nem rendelkezett 2G-s hálózattal, következésképpen jelentős ügyfélbázissal és jól bevezetett márkanévvel. Emellett, hogy lenyúlja a piacot, olyankor vezette be az új technológiát, amikor az még nem volt teljesen piacérett. Emiatt különböző szállítóktól veszi például a zsebtelefonokat és a bázisállomásokat, amelyek nem mindig működnek együtt. Le kellett nyelnie azt, hogy reklámkampányainak korábbi főszereplője, a videoátvitel egyelőre nem elég vonzó a 2,5G-s hálózataikon képtovábbítást is kínáló konkurensek szolgáltatásaival szemben. A 3 ma már az olcsó beszéddel reklámozza magát (a megtakarítást a 3G-s technika teszi lehetővé), ami bejöhet, mivel ezzel elcsábíthatja konkurensei ügyfeleinek egy részét.
Fű alatt bevezetik
A verseny végeredménye az lesz, hogy a mobilcégek titokban fogják bevezetni a 3G-t, amely már márkajelzésként is elvesztette vonzerejét. A folyamat kiindulópontja az, hogy bár miközben 2,5G-s hálózataik kapacitása véges, új - képtovábbítást, hírek, játékok stb. letöltését magukban foglaló - szolgáltatásaikkal (Vodafone live!, T-Mobile t-zones, O2 Active) egyre több előfizetőjüket csábítják át a 2,5G-re. Amikor azonban ennek lehetőségei kimerülnek, bővítés gyanánt szép csendben bevezetik majd a 3G-s technológiát. Ahhoz, hogy a fogyasztók tényleg semmit se vegyenek észre ebből a váltásból, kisebb, könnyebben kezelhető 3G-s készülékekre lenne szükség. Ha igaz, jövőre már a boltokban is találkozhatunk ilyenekkel.