További Mobil cikkek
A mûholdas navigációs berendezések egyre növekvõ népszerûségnek örvendenek. Napról napra több autóban találunk olyan tenyérszámítógépeket, melyekkel pontosan meg lehet helyzetünket határozni, illetve egy adott célt kijelölve segítséget kaphatunk az optimális út megtalálásában. A piaci elemzõk szerint a GPS jeleket feldolgozó hardverek méretének és árának csökkenésébõl adódóan a mûholdas navigációs piacot részben, vagy egészen le fogja nyelni a mobil telefonpiac.
A navigáció és a helymeghatározás azonban nem lesz elegendõ, ahogy azt a Sony Ericsson elnöke egy héten tartott nemzetközi konferencián elõadásában megjegyezte: "Az elõfizetõk azért biztosan nem fognak ilyen telefonokat venni, hogy megtudják, hogy melyik szélességi és hosszúsági fokon tartózkodnak éppen". Valamilyen többlet információt kell számukra nyújtani az újgenerációs telefonokkal. Ezt a "hozzáadott értéket" a szociális hálózatok mobiltelefonokra történõ adaptálásában látták a Reuters által a héten rendezett Globális Technológiai Média és Távközlési Találkozó résztvevõi.
Ugyan az elõrejelzések szerint 2010-re már minden negyedik mobilban lesz ilyen funkció integrálva, jelenleg csak egy gyártó, a Benefon szakosodott erre a területre. A finn cég "GyPSii" névre keresztelt, hamarosan induló projektjében a felhasználók a Google-nál már megvalósított földrajzi- címkézéshez hasonlóan a telefonjukkal készített képeket és videókat feltöltheti városuk térképén az aktuális tartózkodási helyükhöz rendelve. Ha egymásnak kölcsönösen engedélyezik, a kijelzõn nyomon követhetik barátjuk tartózkodási helyét, illetve rákereshetnek, hogy milyen ismerõseik tartózkodhatnak a közelükben.
A GyPSii másik szolgáltatás csoportja a személyre szabott lokális keresés. A felhasználók közössége felépíthet a városban található POI-król (points of interest, hasznos helyek) egy adatbázist, melynek alapján a userek saját preferenciáik valamint barátaik ajánlásai alapján kereshetnek szórakozóhelyeket, éttermeket, középületeket az aktuális tartózkodási helyük közelében. "Tisztában vagyunk vele, hogy nem leszünk a Google riválisa a keresésben, mindenestre megpróbálunk a megszokottól eltérõ információt szolgáltatni a mobilozókank." -mondta Dan Harple a cég egyik alapítója.
Régóta beszélnek a lokatív médiában rejlõ lehetõségérõl, és ahogy annak a Tele Atlas nevû térképgyártó cég elnöke hangot is adott elõadásában: nagyon ürül a navigációs berendezések népszerûségének, de õ már 20 évvel ezelõtt is ugyanilyen lelkes volt. Ironikus megjegyzésével arra utalt, hogy sok körülmény összjátéka kellett ahhoz, hogy elterjedjen a GPS technológia, és ki tudja mikor fogunk felhívni valakit csak azért, mert a mobilunk kijelzõjén látjuk, hogy itt van tõlünk 200 méterre egy másik épületben.