További Mobil cikkek
A Nokia azért készíttette el a felmérést, hogy az egyes piacokon már a közeljövőben bevezetendő m-kereskedelemmel kapcsolatban a végfelhasználók álláspontját is megismertesse. A Nokiát különösen érdekelte, hogy miként vélekednek az emberek a potenciális m-kereskedelmi szolgáltatásokról és alkalmazásokról, valamint hogy melyek azok a félelmek és problémák, amelyek gátat szabhatnak az m-kereskedelem használatának.
Nokia 3G terminál |
A felmérés arra is fényt derített, hogy a mobiltelefon-felhasználók az m-kereskedelmet olyan távkereskedelmi csatornák alternatívájának tekintik, mint az internet. Többnyire a "helyi" vásárlást részesítik előnyben, ahol az m-kereskedelem egyedülálló lehetőséget kínál az elektronikus tranzakciók számára. A vásárlók a tranzakció értékétől és a számlázási megállapodástól függően választhatják meg a fizetés módját, de a legtöbben hajlandók többet fizetni az m-kereskedelmi szolgáltatásokért. Mindez arra utal, hogy a fogyasztók számára valós értéket és előnyt jelent a mobiltelefonjuk vásárlási eszközként való használata.
A felmérés kimutatta, hogy a kényelem és az irányítás kérdése döntő szerepet fog játszani az m-kereskedelem elfogadásában. A felmérésben résztvevők úgy tekintenek az m-kereskedelemre, hogy az egyrészt készpénzkímélő, másrészt elkerülhetővé válik a sorban állás, emellett jobban kézben tudják majd tartani kiadásaikat, és semmi nem szab majd gátat vásárlási lehetőségeiknek. A jövő m-kereskedelem használói valószínűleg nem tekintenek majd egyes árucikkeket vagy szolgáltatásokat kizárólagosan "m-kereskedelmi terméknek". Inkább helyzetekben gondolkodnak, mint például ha eltévednek vagy leáll az autójuk, amikor is hajlandók lennének többet fizetni az m-kereskedelem révén elérhető szolgáltatásokért.
"A felmérés világosan mutatja, hogy a piac az m-kereskedelemet az e-kereskedelem természetes kiterjesztésének tekinti" mondta Reza Chady, a Nokia Networks piackutatási részlegének vezetője. "Bár a legtöbb ember számára az m-kereskedelem új gondolat, mégis kész a jövőben ezt a fizetési módot használni. Ez pedig megerősíti azt a meggyőződésünket, hogy hatalmas potenciális piac vár az m-kereskedelemre." A felmérés azt is kimutatta, hogy az m-kereskedelem kezdeti elfogadottsága a mára többé-kevésbé érett e-kereskedelem kihasználtságához hasonló skálán mozog majd. A különböző piacok válaszadóinak 24-54 százaléka azt is kijelentette, hogy 25 amerikai dollárt meghaladó értékű tranzakciót is lebonyolítana mobileszközével.