Bernadett
-2 °C
12 °C

Beszéd helyett szöveg

2007.04.15. 09:23
Miért hallgassunk végtelenbe nyúló, többperces üzeneteket, ha el is tudjuk olvasni azokat? Hiszen gyakran unalmasak, időnket rabolják, sőt, néha ahhoz sincs energiánk, hogy belefüleljünk, hanem egyszerűen töröljük. Jobban szeretjük olvasni.
Az sms-küldés és a világhálón való barangolás ellenére egyelőre még a hangalapú kommunikáció a mobiltelefonok elsődleges rendeltetése. Viszont az is tény, hogy egyre több cég nyújt hangfelismerő technológiákon alapuló írott szolgáltatásokat: a rendszer szöveggé, elektronikus levéllé alakítja át az élőszóban elmondottakat (voice-to-text).

Mennyire pontos az átirat?


A szakértők abban egyetértenek, hogy jelentős érdeklődés tapasztalható az ilyen jellegű szolgáltatások iránt, és a piaci lehetőségek is komolyak. Az elterjedés legfőbb akadályaként az átírt szövegek pontosságára hívják fel a figyelmet. A technológia nyugodt, csendes környezetben jól működik, viszont ha sok a háttérzaj, bőven hagy kívánnivalót maga után… Természetesen az anyagi szempontokat sem szabad figyelmen kívül hagyni: a felhasználó szándékozik-e, s ha igen, mennyit hajlandó áldozni a (kényelmét növelő új) szolgáltatásért?

Charles Golvin, a Forrester Research elemzője változatlanul a jelenleg „alábecsült és az új fejlesztéseknél kevésbé használt” hangban, egészen pontosan a hangfelismerésben látja a telefonok jövőjét. Egyre több készülék rendelkezik szóbeli utasítások „vételére” alkalmas hanginterfésszel. A megértéshez azonban tanulniuk kell – többször el kell mondanunk ugyanazt a szöveget, mondandónkat rögzítenünk kell, és mindezek mellett – felett – fel kell ismernie hangunkat, nem szabad összetévesztenie valaki máséval.

Hang, hang, hang

Egyes szolgáltatók a felhasználó kontaktlistájának szerverre való feltöltésére lehetőséget adó hálózat-alapú hangaktiválást ajánlanak: miután egyszer megtettük, semmi más dolgunk nem marad, csak a kód beütése és a beszélgetőpartner nevének bemondása. A rendszert nem kell előzetesen betanítanunk, nem kell felvennünk semmit.

Igen ám, de ez a szolgáltatás egyrészt – az előfizetés mellett – pluszköltséggel jár, másrészt a listafeltöltés sem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik: nem mindig működik.

A voice-to-text rendszerek sokkal kézenfekvőbb – de szintén fizetős – megoldásnak tűnnek. Lényegük a beszéd szöveggé alakítása: az üzenetből egyetlen elhangzott szó sem marad ki. Nemcsak időt takarítunk meg, hanem egészen biztos, hogy azt olvassuk, amit partnerünk mondott. Míg hangüzeneteinket gyakran többször vissza kell játszanunk ahhoz, hogy pontosan megértsük a hallottakat, vagy íróeszközt kell keresnünk a címek és telefonszámok lejegyzéséhez, a jobban áttekinthető szöveg esetében se tollra, se ismétlésre nincs szükség.

Skype-olok és blogot mondok

A Skype-on is érdekelt SimulScribe rendszerét használók hang-mailként (v-mail) vagy wav fájlként tárolhatják az üzeneteket bemenő elektronikus leveleik között. (Azt azért érdemes hozzáfűzni, hogy a szolgáltatás majdnem havi tíz dollár, ráadásul az ár csak az első negyven üzenetre érvényes. Minden egyes további üzenet huszonöt centbe kerül. A kényelmet jócskán meg kell fizetni!)


Hasonló jellegű szolgáltatásokat tesz lehetővé a SpinVox is: a hang képernyőn történő szöveges megjelenítése (voice-to-screen) sms és e-mail formájában valósul meg. A blogszférát szintén célba vették: a Spin-my-Blog lényege, hogy webnaplónkra bármikor bárhonnan eljuttathatunk hangbejegyzéseket. Semmi más nem kell hozzá, csak egy (bármilyen) telefon. A megadott SmB szám tárcsázását követően automatikusan blogunkra kapcsolódunk. A rendszer írott szöveggé alakítja mondandónkat.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!