További Mobil cikkek
Mintha egy parányi fekete lyuk szippantott volna magába kedden, egy mobil pénzügyi megoldásokkal foglalkozó konferencián, egy pillanatra azt éreztem, hogy 2004-ben járok. Berkes Tibor, a Pannon mobilkereskedelmi csoportjának a vezetője ugyanis arról számolt be, hogy ők és a T-Mobile mobilfizetési rendszer kifejlesztésén dolgoznak. Hasonló próbálkozásnak lehettünk szemtanúi négy évvel ezelőtt, akkor a két mobilszolgáltató a Budapest Bankkal nyomult, és a pénzintézet ügyfelei átutalásokat kezdeményezhettek meg közüzemi számlákat fizethettek be a telefonjuk segítségével.
A Mobil Konferencián - amelyet a Vodafone szponzorált - nem árulták el a szolgáltatók, hogy melyik bank végzi el a pénzügyi tranzakciókat, de kiderült, hogy a szolgáltatás más lesz, mint az eddigiek. A SIM-kártya lesz a fizetőeszköz, és a bankszámla terhére fizethetünk. Utalhatunk pénzt egymásnak, például ha a gyermek meglát a kirakatban egy menő tankönyvet, a szülő a saját mobiljáról küldhet majd neki pénzt, hogy megvehesse. A fizetőrendszer a hét minden napján, a nap 24 órájában elérhető lesz, és a tranzakciók valós idejűek, tehát a kereskedőnek nem kell majd napokat vagy heteket várnia arra, hogy a pénzéhez jusson. Azt akarták megvalósítani, hogy ha szombat este bevágódunk a taxiba, fizetni tudjunk a mobilon, és a taxis ebből a pénzből rögtön tankolni tudjon, akár az éjszaka közepén is.
A Berkes Tibor által felvázolt mobilfizetés csak annyira lesz bonyolult, mint a hitelkártyás fizetés. A vásárló kiválasztja a termékeket, és a kasszánál jelzi, hogy mobillal akar majd fizetni. A kereskedő valamiképpen megtudja a vásárló mobilfizetési azonosítóját (be kell ütni egy számsort a számítógépbe, vagy a terminálba), majd az ügyfél kap egy üzenetet a mobiljára, amit egy PIN-kód megadásával kell visszaigazolni. Ezzel meg is történt a fizetés, az ügyfél megkapja a terméket és a számlát, majd hónap végén kap egy bankszámlakivonatot a költéseiről, amit készpénzben visszafizethet.
Sánta, vén kontinens
Miért lett megint jó téma a mobilfizetés? Részint a mobilok elterjedtsége miatt, a szolgáltatók rájöttek, hogy érdemes lenne valamit kezdeni az előfizetők több milliós tömegével. A világban lezajló változások pedig azt mutatják, hogy a mobil kitűnően használható lenne pénztárcaként. Tulajdonképpen most is lehet vásárolni mobilon, hiszen emelt díjas üzenetekkel korlátlanul szórhatjuk a pénzünket a tévéműsorok szavazásain, fizethetünk a sztrádahasználatért, parkolásért, és a keddi bejelentés szerint hamarosan bkv-menetjegyet is szerezhetünk mobilla. A jövő azonban túlmutat az sms-en és az azonosítószámok bepötyögésén.
Több szakértő is egyetért abban, hogy érintés nélküli fizetési rendszert kell bevezetni, ami a világ bizonyos fejlettebb régióiban évek óta kiválóan működik. Mobilfizetésben Japán áll az élen, ahol minden harmadik ember használ elektronikus készpénzt, Amerikában pedig negyvenmillió érintés nélküli bankkártya van forgalomban, és innen csak egy lépés, hogy ezeket a kártyákat beépítsék a mobiltelefonokba. Európa le van maradva, néhány tízezer érintés nélküli fizetésre alkalmas mobil lehet a felhasználóknál, és sokat csak kísérletekben használnak.
Vilmos András, a biztonságos mobilfizetési szolgáltatás kifejlesztésére törekvő nemzetközi SEMOPS projekt vezetője úgy látja, hogy 3-5 év kell e fizetési megoldás tömeges elterjedéséhez, és külön kihangsúlyozta, hogy ez nem egy pesszimista becslés. A technológia elterjedéséhez ráadásul új leolvasó terminálok is kellenek, amelyből még Amerikában is csak pár tízezer van, Európában pedig legfeljebb tized annyi.
Mint az igazi
Fontos, hogy a mobilfizetési rendszer nyitott legyen, mondta Vilmos, hiszen a bankkártya egyik legnagyobb előnye, hogy bármely bank ügyfelei tudnak egymással tranzakciókat létesíteni. Emellett mobilnak hasonlítania kell a valódi pénztárcára, amelyben több hitelkártya is elfér egymás mellett: meg kell hagyni a választási lehetőséget. Még akár egy szoftveren belül is, hiszen nem lesz jó élmény a felhasználónak, ha más-más szoftver kezeli a Visa és a MasterCard kártyákat.
Az is kiderült, hogy mi terelheti a mobilfizetés irányába az embereket: a kényelem. Szalai Erika, az Első Mobilfizetés Elszámoló Zrt. (EME) vezérigazgatója úgy látja, hogy az általuk biztosított mobilos parkolás sikere annak köszönhető, hogy egy nagyon kényelmetlen fizetési módszerre, az érmék bedobálására nyújtanak alternatívát.