További Mobil cikkek
Elég furcsán néztek volna az emberre száz évvel ezelőtt, ha a civil egyletek előnyeiről próbált volna kiselőadást tartani, ezért nem állok le magyarázni, hogy mi az online közösségek mozgatórugója. Az internetes generáció közösségei annyiban többek elődeiknél, hogy pénzt termelnek, a felhasználók által feltöltött képek és videók ugyanis rengeteg szemgolyót tapasztanak a reklámokkal feldíszített portálokra. Ezek a szemgolyók 2012-ben már 5,7 milliárd dollárt érnek majd, szemben a mostani 600 millióval. Eközben a piac is eléggé átalakul, egyre nagyobb szerepet kapnak a mobilközösségek. A Juniper Research előrejelzése szerint 2012-ben már hatszázmillióan látogatják mobiljukról a közösségi szájtokat.
Tucatnyi cég szeretné ezt a hatalmas összeget zsebre tenni, és már elkezdték becserkészni a mobilos felhasználókat. Az ügyesebbek egyszerre terjeszkednek mobilon és weben, hiszen akinek van mobilja, feltehetően számítógépen is internetezik.
Kicsinyítőgép, megbánod
A magyar mobilszolgáltatók közösségi szolgáltatásai igen zártak és korlátoltak. A T-Mobile wap portáljáról elérhető vidUP például csak arra használja a webet, hogy számítógépen is elolvashatók legyenek a felhasználási feltételek meg az árak, azaz a weboldal gyakorlatilag haszontalan. A videókat vagy javás klienssel, vagy a wapportálon lehet feltölteni, és a filmek csak ez utóbbin nézhetők meg. A körömnyi videók letöltéséért 120 forintot kell fizetni, de heti vagy havi előfizetés is váltható 480 illetve 960 forintért.
Kissé pazarlóan használja a T-Mobile a mobilhálózatot és a felhasználó szabadidejét, a feltöltött videókat ugyanis automatikusan lebutítja. Hiába töltöttem fel hosszú percek alatt egy 3,5 megabájtos videót, megnézni már csak 440 kilobájtos változatát tudtam. Persze a munkatársakról készült próbavideó egyáltalán nem érdekelt, és ilyen minőségben a többi sem.
Á ken líív, vidividájtyú
A rivális Pannon két közösségi szolgáltatással is előállt a nyáron, és ezek is túlzottan kötődnek a körömnyi kijelzőkhöz. A Mizu? nevű csoportos üzenőfalon a felhasználók rövid üzenetekben megbeszélhetik egymással, hogy mit csinálnak éppen, a rendszerben most éppen szexkapcsolatot keresők, csókanyucizók és rettenetes humorérzékű emberek üzenetei váltják egymást. A másik újítás a VideóTár nevű videomegosztó.
A Pannon kerek perec megmondja, hogy csak a legrosszabb minőségű, 3gp formátumú videókat fogadja el a rendszer, és nincs webre optimalizált oldal. Itt a fizetés egy fokkal bonyolultabb, mert mindent át kell váltani úgynevezett vidipontokra. Olyan ez, mint a Second Life virtuális világ valutája, csak az elnevezés viccesebb. A feltöltött videóért negyvenkilenc vidipontot kap a felhasználó, és a letöltések típ vidipontba kerülnek, és ha a felhasználó videóját valaki megnézi, kap egy pontot. A bevételmegosztás aránya tehát 9:1 a Pannon javára. Pénzért is lehet venni vidipontot, 400 forintért húszat, pontot pénzre váltani viszont nem lehet.
Érthetetlen, hogy ezek sok milliárd forintos bevételű cégek miért készítnek teljesen érdektelen szolgáltatást, amelyeken ráadásul elvétve találni igazán eredeti, felhasználó által feltöltött tartalmakat. Ha nincs más, saját több ezer dolgozójukat ösztönözhetnék arra, hogy töltsenek fel videókat. Feltéve, hogy tényleg közösségi szolgáltatások ezek, és nem csak arról van szó, hogy ebben a köntösben akarnak néhány vicces kis videót eladni a naiv felhasználóknak.
Működő kapcsolat
Mit tudnak ehhez képest a web nagyágyúi? A tartalommegosztó szájtoknak - Flickr, YouTube, Picasaweb stb. – mind van mobilra optimalizált változatuk. A Flickr mobilos oldalán igen, a Picasa és a YouTube oldalán nem lehet feltölteni, de okostelefonokhoz vannak olyan programok, amelyek néhány gombnyomással feltöltik a képeket és a videókat. Képeket keresni mindkét szájton lehet, a YouTube-videók lejátszásához viszont megfelelő készülék kell, és minimum hsdpa szélessávú kapcsolat, hogy ne akadozzon.
A mobiliparág óriásai közül a Nokia foglalkozik leginkább közösségi szolgáltatásokkal, és a finn gyártó nemrég elindította egy új tartalommegosztó szájt, a MOSH nyilvános tesztelését. Bár a portált a Nokia állítólag a saját készülékeire optimalizálta, bármilyen nagy felbontású mobilon jól használható, én is egy Motorolán töltöttem be először. A szájtnak van számítógépre optimalizált változata is, amelyen könnyebb rendszerezni a tartalmakat.
A MOSH felületén képeket, videókat, dokumentumokat, szoftvereket, játékokat és hangfájlokat is meg lehet osztani másokkal, de nem érdemes jogvédett tartalmakat csereberélni, mert azokat eltávolítják. A tartalmakat osztályozni lehet, felvenni saját gyűjteménybe, és a jobbak emailben megoszthatók ismerősökkel. Egy grafikon mindig megmutatja, hogy miben vagyunk jók: feltöltésben, gyűjtésben vagy megosztásban, és van egy úgynevezett Hasselhoff Feature, az "I'm Big in..." feliratú grafikon, amely azt jelzi, hogy melyik országban vagyunk a legnépszerűbbek. Hiszen David is oly sok országban népszerű, magyarázza a MOSH hivatalos blogja.
A felhasználó népszerűsége egyébként akkor nő, ha sokat tölt fel és rendszeresen kommentálja mások munkáit, illetve akkor csökken, ha csak némán kuksol, és rendszeresen leszedi a feltöltött képeit. Persze a szájt még nagyon béta állapotban van, és úgy tűnik egyelőre nem túl aktívak az érdeklődők: két hét alatt nulla aktivitással a top 4 százalékában tudtam tartani magam, noha ez idő alatt körülbelül ötezerrel nőtt a felhasználók száma.
A Google is beszállt a ringbe
Szeptember végén a Google megvett egy mobil közösségi szájtot, amelyen az júzerek elérhetik barátaikat, fényképeket oszthatnak meg egymással, ráadásul a hirdetők is használhatják virtuális szórólapok terjesztésére. A Zingku 2005-ben indította el a szolgáltatását, és most a Google felvásárlása miatt nem lehet regisztrálni a szájton. A szolgátlatás böngészőben elérhető.