További Mobil cikkek
A Mobilkonferencia 2007 című rendezvényen alaptézisként fogalmazódott meg a mobilreklámról szóló konferencián, hogy a mobil a legszemélyesebb tárgyunk, ezért kizárt, hogy szívesen látnánk rajta hirdetéseket. Ezzel könnyű egyetérteni, én azért kapcsoltattam ki a vezetékes telefonomat, mert az agresszív telemarketingeseken kívül a kutya fel nem hívott. Már a családi telefon is túl személyes volt ahhoz, hogy elviseljem a hülye kérdéseiket, amiket kizárólag akkor tudtak feltenni, amikor az egyik gyerek éppen fejre esett, a másik meg éppen fejre esni készült.
Ezzel el is érkeztünk a második alapszabályhoz: a mobilreklám akkor érje el az ügyfelet, amikor az ügyfél is szeretné. Ezt Horváth Attila, az Akció-Nxs kreatívigazgatója fogalmazta meg, ugyanakkor azt is elismerte, hogy a mobil rettenetesen jó direktmarketing-eszköz. Érdemes lenne tehát kihasználni.
Villoghatnak a zsebbannerek
Rossz hír, hogy a készülékek már felkészültek a reklámok fogadására. Sugár András ex-Westel-vezér, aki fél évvel ezelőtt még keserűen szólt a mobiltelefonok gyatra minőségéről, most lelkendezve mondta, hogy a Nokia, a Sony Ericsson és az Apple elkápráztatják a világot, olyan készülékeket adnak, amelyeken már élvezhető a reklám. És persze maga a tartalom is. A mobil reklámhoz kell még némi letöltési sebesség, és igazán nincs határ, mondta a mobilguru.
Jó hír azonban - mármint a fogyasztók szemszögéből -, hogy maga a reklámipar még nincs felkészülve a feladatra. Az Economist felmérése szerint a cégek alig 51 százaléka érdeklődik a mobilreklám iránt, egy magyar felmérés pedig arról árulkodik, hogy a reklámügynökségek alig 20 százaléka érzi felkészültnek magát online és mobil reklámozásra. A mobilreklám piacának szélesítéséhez teljesen új gondolkodásmódra kell átállni, fejtette ki Nagy Bálint, a Magyar Reklámszövetség elnöke. Amíg nem találják meg az ideális módszert, nem lesz áttörés. A tévé először a rádiót utánozta, weboldalakon pedig újsághirdetésekre emlékeztető reklámcsíkok jelentek meg, és csak most érezhető, hogy a médium megtalálta a saját nyelvezetét. Ilyen például a keresőhirdetés. Ugyanígy a mobilnak is meg kell majd találnia a saját nyelvét, nem gondolhatunk rá úgy, mint egy kisméretű tévére.
Nagy Bálint arra tippelt, hogy jó nyelv lehet a bluetooth, ha szűk réteget céloznak meg vele, például egy diszkó közönségét. Az előadásokon elhangzottak szerint ez esetben fontos a fizikai elhatárolás, mert így kizárhatók a célpontok közül azok az emberek, akik nem érdekeltek a bluetooth-üzenetek fogadásában. Még jobb megoldásnak tűnik a vonalkódokon alapuló marketing, amellyel összeköthető az online, az offline, és a mobilvilág.
Nyomtatott mobilreklám
A vonalkódok jelentősége abban rejlik, hogy a felhasználó aktívan közreműködik a mobilreklám használatában. Lefotózza az újságban, plakáton vagy szórólapon elhelyezett speciális QR-kódot, a mobilján lévő szoftver pedig kihámozza belőle a tartalmat (ez lehet névjegy, url vagy emailcím). Ezután aktiválhatja a kódot, azaz telefonál, megnyit egy weboldalt, vagy emailt küld a megadott címre. A felhasználó részvétele kulcsfontosságú. Sylvester Nóra, a Nemzeti Hírközlési Hatóság informatikaszabályozási igazgatója kemény szavakkal próbálta megizzasztani az amúgy is kérdések közt vergődő reklámszakembereket. Megmondta, hogy nem tűrik az emberek zaklatását, és az elektronikus hírközlési törvény értelmében csak az kaphat automatikusan kiküldött hirdetéseket, aki ezt kifejezetten kéri. A kód lefotózásával pedig magunk döntünk úgy, hogy megnézzük a hirdetést.
Japán a vonalkódgyártók Mekkája, ott állítólag még az utcán ingyen osztogatott papírzsebkendő zacskóján is QR-kód van, és az emberek ezek beolvasásával értesülhetnek a hirdetők legújabb akcióiról. Európán belül Spanyolországban tombol a kódláz, ott a Telefónica mobilszolgáltató letölthető zenéket és más multimédiás tartalmakat terjeszt a bélyegméretű krikszkrakszok segítségével. Az előfizetők húsz százalékának van vonalkódolvasó szoftvere, és most már minden új mobilra előre feltelepítik a szoftvert. Hazánkban a T-Mobile szórólapján jelent már meg ilyen kód, és a menőbb Nokiákban benne van a szoftver, de átfogó kampánnyal még nem találkoztunk.