További Mobil cikkek
Ha boltokban a vevők véletlenszerűen vagy szép szál ízletes szalámit kapnának, vagy undorító zsíros kolbászt, akkor a fogyasztóvédők jól fejbe vágnák a kereskedőket. A vásárlót illik megfelelően tájékoztatni. A mobilinternet nevű furcsa képződményen azonban pont ilyen áldatlan állapotok uralkodnak; szinte mindenért a szalámi árát kell kifizetni, de a vásárlók jó esetben is csak nyeszlett parasztkolbászt kapnak.
Ká-Európában a helyzet változatlan
E cikk megszületését nagyban elősegítette Shrek, aki Fiona nevű kedvesével egy háromszáz forintos héttérképről vigyorgott vissza reám. A gyerek mindenáron Shreket akart, és a tavalyi wapkörkép után muszáj volt ellenőrizni, hogy történt-e valami pozitív változás.
Nos, a szegény gyerek még nem hallott annyi csúnya szót, amennyi a próbavásárlás után elhagyta a számat, a háttérkép ugyanis a kijelző felét foglalta el. Egészen pontosan 352x416 pixel helyett 240x320 pixelt. Azt tudni kell, hogy a wapportálok egészen pontosan meg tudják állapítani a készülék típusát, így tudják, hogy milyen tartalmak futtathatók rajta, és hogy mekkora a kijelzője.
Mindegy, gondoltam, ha Shrek nem jött be, a Csizmás Kandúr is megteszi. A Pannon portálján elég jól nézett ki a vevőcsalogató ikon, az újabb háromszáz forintért letöltött fájl azonban egy rettentően gagyi, 8 bites, szaggatottan mozgó animált gif volt.
Persze a gyerek ebből mit sem vett észre, de a világ már csak olyan, hogy a gyerekek simán eljátszanak egy műanyag tejfölöspohárral is, a szülők mégis minőségi játékokat vesznek nekik. És a tejfölöspohár egyelőre nem kerül háromszáz forintba.
Mit akarnak eladni?
Egészen furcsa helyzet, hogy vásárlás előtt semmit sem lehet megtudni a megvásárlandó termékről, jó esetben van egy egészen más méretű mintakép. A Vodafone a szájtján kiírta, hogy a készülékemre nincs letölthető tartalom, de a Pannon oldalán nem ez történt.
Utólag persze reklamálhattam volna az ügyfélszolgálaton, de a fene akar húsz percen át egy automata rendszerben bolyongani. Egyszerűbb lenne eleve kiírni a fájlhoz kapcsolódó felhasználói jogokat, azaz hogy a képet lehet-e másolni, megosztani, valamint a pontos méretet, színmélységet.
Ezeket a tartalmakat egyébként nem a szolgáltatók, hanem más tartalomfejlesztő cégek gyártják szakmányban. Kipróbáltam , és a háromszáz forintos Shrek kép szinte teljesen pontos másolatát 20-25 perc alatt összeraktam a Shrek3.com szájton nyilvánosan elérhető háttérképekből, noha nem vagyok profi képbuherátor.
Viszont a saját gyártmányom pontosan passzolt a mobilom kijelzőjéhez, és ha kell, fél perc alatt más mobilra is át tudom szabni a méretét. Még ha a több millió előfizető közül csak pár százan vesznek meg egy ilyen képet, akkor is rengeteg pénzt termel az alkotás.
Pwwwrrrrmmmmpffhssss
Nemcsak a képeknél aggályos a helyzet, hanem a zenéknél és a csengőhangoknál is. A Pannon új zeneletöltő oldaláról már írtam kritikát, amelyben arra hívtam fel a figyelmet, hogy a mintaként letölthető reklámanyag sokkal jobb minőségű, mint a pénzért megvásárolható zenék. Seholsem volt feltüntetve a minőségbeli különbség.
Cikkem megjelenése óta a tesztelt számot eltávolították, és felraktak helyette egy koncertfelvételt. A T-Mobile több mint hatszáz forintért letölthető csengőhangjait hallgatva egyenesen röhögőgörcs tört rám. Ha Billy Joe tudná, hogy ilyen a True Tone, azaz a valósághű dallam, biztosan szétverne pár gitárt a mobilszolgáltatók fején. Még akkor is, ha egyébként a zenész megkapja a jogdíjakat.
Én nem tudtam, milyenek ezek a csengőhangok, kérem vissza az ötszáz forintomat. A Vodafone zeneboltjában sincs feltüntetve a számokról semmi, igaz, a 64 kilobites tömörítés valamivel jobb, mint a riválisoké.
Egy olvasó a pannonos zeneszolgáltatás kritikája után arra hívta fel a figyelmemet, hogy a mobilra letölthető zenéknél reális kompromisszum, hogy lemondunk a kiváló minőségről a gyorsabb letöltés érdekében. Csupán arról feledkezik meg, hogy zenehallgatásban kizárólag a minőség fontos, ezért hallgatjuk jó zenészek jó számait (mármint azok, akiknek van valamilyen zenei ízlésük).
Ha a gyors letöltés élménye annyira fontos lenne, akkor tömegek töltenének le hatalmas pdf-dokumentumokat, csak úgy. Azt is felvetette az olvasó, hogy nem lehet a jobb minőségű zenéket áruló Apple iTunes zenebolthoz hasonlítani a mobilos zeneszolgáltatást, csakhogy a legfrissebb pletykák erre rácáfolnak: a Fortune magazin szerint a Nokia augusztus végén online zeneboltot indít, és a mobilon lejátszható zenéket állítólag számítógépről kell majd megvenni. Így a Nokia megkerülheti mind a mobilszolgáltatókat, mind a lassú mobilos internetelérést.
Védik a vásárlókat
A magyar mobilozók védelmére létrejött Magyar Mobilmarketing és Tartalomipari Egyesület szakértői szerint is fontos lenne a fogyasztók megfelelő tájékoztatása. Tinnyei István alelnök vállalta, hogy a szervezet a felveszi a kapcsolatot a mobilszolgáltatókkal, és megpróbálják elérni, hogy legalább ők feltüntessék az általuk eladott tartalmak bizonyos technikai paramétereit.
A szakértő ugyanakkor arra is felhívta a figyelmemet, hogy a felhasználók többsége valószínűleg nincs tisztában kijelzőjének méretével, és azzal sem, hogy egy adott fájl jellemző tulajdonságai, például a bitráta vagy a tömörítés formátuma mit jelentenek. A szolgáltatók pont ezért kísérleteznek olyan módszerekkel, amelyek lehetővé teszik a készülékek tudásszintjére optimalizált tartalmak terjesztését.
Évente több milliószor töltenek le valamit a magyar portálokról, így óhatatlanul előfordulnak hibák. Ezek döntő többsége technikai hiba, például szerverleállás, helytelen tartalomirányítás vagy hibás tartalomfeltöltés, mondta Tinnyei. Tudomása szerint ezeknek a hibáknak a kezelése a legtöbb esetben megnyugtató eredménnyel zárul, a bajba jutott ügyfél a reklamáció után hozzájut a tartalomhoz. A tartalmak minőségével kapcsolatban jóval kevesebb panasz érkezik, de a megfelelő magatartású piaci szereplők ilyen esetben is kárpótolják ügyfeleiket.
Nagyon fontos, hogy az emberek olyan tartalomletöltő oldalról vásároljanak interneten és mobiltelefonon is, ahol fel van tüntetve az adott tartalomszolgáltató neve és ügyfélszolgálati száma, mondta az MMTE alelnöke. Ha pedig a megadott számon nem érnek el eredményt, forduljanak az MMTE-hez vagy a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz.