További Mobil cikkek
Straub Elek elmondta: a névváltoztatás nem érinti a mobiltársaság tulajdonosi körét, vagyis a cég továbbra is Matáv-érdekeltség marad. Nem változik a Westel irányítási struktúrája sem, ugyanakkor a névcserétől azt remélik, hogy erősödnek a T-Mobile Magyarország piaci pozíciói.
Mint arról korábban beszámoltunk, az anyacég tulajdonában lévő mobilszolgáltatók márkaváltása a környező országokban már megtörtént.
Pénzügyi hatások
A sajtótájékoztatón közölték, hogy a Westel névcseréjének pénzügyi hatásai lesznek: a nemzetközi számviteli elvek (IFRS) szerint elkészített eredmény-kimutatásban a Westel márkanév teljes nettó könyv szerinti értékét leírják 2004-ben, írta az MTI. A csoport ennek döntő részét az első negyedévben számolja el, amelynek az eredményhatása 3,7 milliárd forint lesz ebben az időszakban.
A Matáv ennek eredményeképpen módosítja a 2004. évi értékcsökkenésre és amortizációra vonatkozó eredmény kimutatását, amely így előreláthatólag 3,7 milliárd forinttal több lesz, s eléri a 136-139 milliárd forintot.
Stinggel ünnepelnek
Kérdésekre válaszolva a sajtótájékoztatón nem közölték, hogy mennyibe kerül a névváltoztatás, ám annyit elmondtak, hogy ennek a költségét a T-Mobile International, illetve a Matáv többségi tulajdonosa, a Deutsche Telekom állja.
A T-Mobile Internationalnak 2003-ban 22,8 milliárd euró volt a bevétele, 15,4 százalékkal nagyobb, mint egy évvel korábban. A társaság EBITDA eredménye 5 milliárd euróról 6,7 milliárd euróra nőtt, és a T-Mobile Internationalnak világszerte 61,1 millió ügyfele volt 2003 végén. Az eseményen Sugár András elmondta, hogy a névváltoztatást a társaság egy Sting-koncerttel ünnepli meg a nyáron.
Osztalék
A Matáv igazgatósága hétfőn úgy döntött, hogy a 2003-as eredmény után 70 forint osztalék kifizetését javasolja a 100 forint névértékű törzsrészvényekre. Straub Elek elmondta, hogy azért fizet ilyen magas osztalékot a társaság, mert az elmúlt 12 hónapban nem merült fel komoly akvizíciós lehetőség, és ezért nincs olyan ok, ami miatt a pénzt vissza kellene tartani.
A Matáv Csoport 2003-ban 607 milliárd forint árbevételt ért el, ami 2,8 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi, 2002. évi 590 milliárd forintot. A csoport nettó eredménye 2003-ban 57,4 milliárd forint volt, szemben az egy évvel korábbi 68,1 milliárd forinttal.
Érzelmi kötődés
A döntés várható hatásaival kapcsolatban korábban piaci elemzők eltérően vélekedtek: volt, aki kockázatosnak tartotta azt, mivel a Westelhez, mint sikeres magyar vállalathoz való érzelmi kötődés eléggé erős az ügyfelek körében. A márkaváltásra ráadásul a mobilszám-hordozhatóság bevezetésével párhuzamosan kerül sor, ami különben is gyengíti majd a brandek piaci erejét.
A marketingstratégia globalizálásának azonban a kockázatok mellett előnyös hatásai is lehetnek. Ehhez lehetőség szerint meg kell tartani a Westel márkanévhez kötődő pozitív asszociációkat, és ehhez kell hozzákapcsolni a nemzetközi brand erejét, mondták a szakértők.
Kiélezett verseny
A T-Mobile Magyarország, illetve a Westel az idei évre vonatkozóan azt várja, hogy a mobilpiacon továbbra is kiélezett lesz a verseny, s felértékelődnek a nem hangalapú szolgáltatások. A Westelnek, illetve a T-Mobile Magyarországnak továbbra is célja a piacvezető pozíció megtartása. A társaságnak az elmúlt év végén 3,8 millió előfizetője, s ezzel 47,41 százalékos piaci részesedése volt.
A Matáv Csoportnak 2003-ban a mobilszegmensből 254,1 milliárd forint bevétele származott, ami 9,3 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 232,6 milliárd forintot. A mobil szegmens működési eredménye 55 milliárd forintot tett ki, 5 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A mobilszegmens kamat és adófizetés, tőketörlesztés és amortizáció előtti (EBITDA) eredménye 2003 végén 94,9 milliárd forint volt, szemben a 2002. évi 87,8 milliárd forinttal.