További Mobil cikkek
Április elején újszerű VoIP-telefonszolgáltatást jelentett be a Pantel, amely nemcsak otthoni vagy céges szélessávú hálózaton elérhető, hanem akár wifin is. A szolgáltatásban az éttermi és szállodai wifi hotspotokat működtető Wiera is benne van, így meg tudták oldani, hogy telefonáláskor ne kelljen jelszóval bejelentkezni, a hálózatra felcsatlakozva azonnal lehessen tárcsázni. A VoIP-szolgátatás azokon a Nokia csúcsmobilokon működik, amelyeknek az alapszoftvere támogatja a SIP protokollon alapuló online telefonálást. Tesztünkben egy Nokia N80ie készüléken pötyögtük be a Pantel beállításait.
Csatlakozás, telefonlás interneten. Ilyen egyszerű.
Egy pillanatra megállok a Nyugatinál a McDonald's előtt, szerencsére a falakon kívül is elérhető a gyorsétterem drótnélküli hálózata, így nem kell uborkás-kecsöpös húspogácsákat tömnöm magamba csak azért, hogy hazatelefonáljak. Mobilom két gombnyomással felcsatlakozik a Wiera hotspotjára, maga a szoftver könnyen használható, de telefonálni nem tudok. Furcsa, mert előző nap a szerkesztőségi wifin ment minden, kiváló volt a hangminőség és nem volt akadás. Sebaj, gondoltam magamban, a város tele van a Wiera hotspotjaival, és egy másik McDonald's felé veszem az irányt. A biztonság kedvéért megnézem a Nokia weboldalán az internetes telefon beállításait, és kiderül, hogy egy elütés miatt nem működött, a tizennyolc beállítási pontból egyet elrontottam. Kicsit körülményes a készülék beállítása, oda kell figyelni jól.
Győz a Skype
Két korty tűzforró kávé között felcsatlakozok Duna Plázában lévő wierás hotspotra, a kapcsolat tökéletes, de a telefonálás itt sem megy. Ezzel megmutatkozott a rendszer egyik gyenge pontja. Ha tudom, hogy a készülék beállításai már biztosan jók, akkor melyik cégtől kérjek technikai segítséget? Egyetlen mobiltelefon segítségével hogyan tudom eldönteni, hogy vajon a Wiera helyi wifijével, vagy a Pantel központi rendszerével van-e a gubanc? Ha nem lett volna nálam a laptopom, akkor a beállításokat sem tudtam volna könnyen ellenőrizni, a Nokia weboldalán ugyanis Flash animációban mutatják meg a szükséges lépéseket, ami így elég érthető, viszont a Nokia N80ie mobilba épített böngészőn nem lejátszható. (Van egy szöveges leírás is, de ez kevésbé átlátható.)
Közben megunom, hogy nem tudok wifin telefonálni, ezért a laptopommal felcsatlakozok a mobilinternetre. A hsdpa lefedettség kiváló, böngészés és levelezés közben egyik kollégámmal Gtalkon csevegek, másik munkatársamat pedig felhívom a Skype telefonszoftverrel, és beszélgetünk egy-két percet a mobil technológiák döbbenetes fejlettségéről.
Az utolsó korty kávé felhörpintése után csalódottan veszem észre, hogy mobilom két próbálkozás után félig lemerült, noha még egy percet sem telefonáltam. Ez a gond a wifivel, hogy nemcsak használat közben zabálja az áramot, hanem a hálózat keresése és a kapcsolat felépítése során is. Elégedetlen vagyok a teszt eddigi eredményével, ezért továbbmegyek a Westendbe, hátha több szerencsém lesz. Itt működik a wifis telefon, a Duna Plázában sikertelenül használt beállítással. Végül ismét megállok egy pillanatra a Nyugatinál a McDonald's előtt, ahol – immár a jó beállításokkal – szintén működik a wififon. Négy próbálkozásból kettő sikeres volt.
Ha nincs wifi, nincs wifis telefon sem
Tesztem utolsó állomása a Bazilika napsütötte lépcsője, ahonnan még egyszer utoljára felhívom a rossz levegőjű szerkesztőségben maradt kollégákat. Ismét a Skype és a laptopomba bekötött mobilinternet segít, mert wifi nincs a környéken, de ha lenne, akkor sem tudnám használni, mert a mobilom teljesen lemerült.
Korai következtetés
Nem lehet könnyű wifin telefonszolgáltatást indítani, egyrészt mert elég kevés hotspot van, másrészt pedig azért, mert kevés a wifis mobil, és ami van, az is drága. A Pantel szolgáltatása ugyanakkor elég hasznos lenne otthoni és irodai környezetben. Ezzel ugyanis az irodában egyáltalán nem kellene vezetékes hálózatot kiépíteni, mert wifivel az összes telefon és számítógép kiszolgálható. Emellett bárki hazavihetné a céges vezetékes telefonszámát, ami segíti a távmunkát.
Fontos, hogy az általunk tesztelt rendszer még nem kiforrott. A most futó kísérleti projektben a Pantel még csak a felhasználók tapasztalatait gyűjti, hogy a kereskedelmi szolgáltatás jobban működjön. Az árakat is a tapasztalatok alapján határozzák majd meg.