További MP3 cikkek
A Critical Art Ensemble csoport éprilis 5-re tervezett kiállításán egy performansz keretében a közönség részvételével transzgenikus élőlényeket állítottak volna elő, amelyeket szabadon engedtek volna illetve emléktárgyként osztogattak volna ampullákban.
A művészek az akcióban az e.coli baktérium egy faját használták volna fel, a biohazárd testület azonban megtiltotta ezt nekik.
Füstbe ment terv
"Minimális az esélye, hogy bárkit is megölne, de itt baktériumokról van szó, amelyek, mint tudjuk, fertőzni képesek." - körvonalazza a döntés okát Michael Antee, a Washington Egyetem biológiai biztonsági tanácsának vezetője.
Egy veszélytelen nyúl |
A génkutatásokkal kapcsolatos zavaros viták és nem utolsó sorban a témától független biofegyver hisztéria (ld. még: antrax) miatt a provokáció üdítő karcolás helyett pánikot okozott. Így bár a fent ismertetett performanszot kihúzták a műsorból, a keretül szolgáló kiállítás, a (Gene)sis kedvezőtlen fényben mutatkozik az egyetemi bizottság előtt, amely akár be is zárathatja.
Ezzel kapcsolatban a fertőzésveszélyen kívül sokkal komolyabb aggodalomra ad okot, hogy a Föld Felszabadítási Mozgalom tavaly felgyújtotta az egyetem agrokultura laborját, ahol akkoriban transzgenikus nyárfákkal kísérleteztek és mintegy 5,3 millió dollár vált füstté.
Világító nyuszi ül a fűben
Alzeiher-kór, bipoláris rendellenesség, gombás pizza Minták a HGP hűtőben |
A kiállítás anyaga azonban korántsem olyan hisztis, mint az, ami körülötte folyik. Több festményről és fotóról van szó - ilyen például a Human Genome Project egyik mintákkal teli hűtőjét ábrázoló dokument -, illetve Albáról a nyúlról.
A GFP Nyuszit, köznapi nevén Albát Franciaországban hozták létre egy képzőművész, Eduardo Kac felvetése nyomán - a nyulat medúzagénnel tuningolták, amelytől kellemes színes fényt áraszt magából.
Mitől féljek?
A Critical Art Ensemble célja, hogy a valós félelmeket elválassza a hisztériától. A csoport alapítója, Steven Kurtz elismeri, hogy az egyetemi tanács hosszas mérlegelése végső soron egy olyan szituáció, amelyet a performansszal szerettek volna elérni. "Az emberek nagyon idegesek lennének, ha nem lenne álláspontjuk a dologgal kapcsolatban és a performansz sem működne. Ettől drámai az egész." - mondja Kurtz.
Az egyetemen működő Genom Központ igazgatója, Maynard Olson úgy véli, a művészek azt teszik amit tennük kell.
"Ugyanazt teszik, mint a bármely tradicionális művészeti ág művelője, szembesítik a közönséget azzal, hogy minden kellemetlenül hat, ami új és ismeretlen és hogy emiatt nem szabad a hagyományos világképből kiindulva dönteni arról, hogy mi veszélyes és mi nem az." - mondja Olson, és hozzáteszi - "Úgy vélem, hogy a művészek látják, hogy a kérdést sokkal mélyebben és alaposabban kell vizsgálni, és hosszú távon nem eszik meg sem a pozitív, sem a negatív propagandát."