További MP3 cikkek
Keveredésmentes szállítás
A fejlesztőket elsősorban két probléma megoldása motiválta: az egyik a távolság legyőzése, a másik pedig a húrok hangjának minél tökéletesebb szétválasztása. A jel nagy távolságba való biztonságos eljuttatása minden analóg elektronikai rendszernek, így az elektromos gitár hangosításának is alapvető problémája; minél nagyobb a távolság, annál több, nem kívánatos zajt szed össze a gitárt az erősítővel összekötő kábel, így a hangminőség kézbentartása - különösen a ma már mindennapos gigantikus stadionkoncertek alkalmával - elég sok fejfájást okoz még a gyakorlott hangmérnököknek is. A húrok hangjainak szétválasztása pedig elsősorban a stúdiómunkánál kívánatos - e hangokat egymáshoz képest megfelelően precízen felerősíteni vagy lehalkítani eddig nem volt lehetséges.
Digitálisan nincs áthallás
Megoldáshoz természetesen máshova nem is fordul manapság egy nagy piacra dolgozó hangszerfejlesztő, mint a digitális hangtechnikához. Ha a gitár húrjainak analóg rezgéseit már a gitár testében, az ott elhelyezett elektronikával külön-külön digitalizáljuk, egyszerre mindkét gordiuszi csomót átvágtuk, hiszen a digitális jel jó messzire is elszállítható zavarmentesen, ráadásul szinte akárhány, egymástól független csatornán, amelyek között az összekeveredés (szakszóval: áthallás) esélye a nullával egyenlő.
Csinos Ethernet
Körülbelül ezt csinálja a Gibson új hangszere, ehhez azonban be kellett vezetniük egy új szabványt saját maguk számára, mivel a sok digitális hangcsatorna egy kábelen való elszállítására eddig megalkotott világszabványok élő koncerten, színpadon alkalmazhatatlanok: az egyik sérülékeny optikai kábelt, a másik pedig a szintén sérülékeny, valamint borzasztóan kinéző (a sóbizniszben bizony ez is szempont!) számítógépes szalagkábelt alkalmazza. A mindenhol könnyen beszerezhető Ethernet-kábel remek választás erre a célra, hiszen bírja a strapát és viszonylag normálisan néz ki.
Két kilométerre is elvisz
Az új szabvány - ami azért feltehetőleg nem sokáig lesz egyszemélyes, siker esetén mások is át fogják venni, a fejlesztőkörnyezetet a Gibson máris ingyen kínálja - neve MaGIC, ami a nem is kicsit erőltetett Media-Accelerated Global Information Carrier rövidítése (ezt nem fordítjuk le, hiszen nem jelent semmit), technikai paraméterei pedig erősen a huszonegyedik század igényszintjét tükrözik. A MaGIC 32 hangcsatornát tud egy időben mindkét irányba utaztatni a kábelen, 192 kilohertzes mintavételezéssel, 32 bites felbontással csatornánként. Ezen kívül 100 MIDI kábel együttes kapacitásának megfelelő vezérlőcsatornát biztosít, elsősorban MIDI-vel összefüggésbe hozható feladatokra (tehát a hangszercsalád következő darabja talán épp egy gitárszintetizátor lesz). A maximális MaGIC-kábelhossz 2000 méter, ezen belül pedig egy 100 méteres kábel esetén legfeljebb 250 mikroszekundum hangjel-késleltetést garantál a gyártó, ami nagyságrendekkel a füllel észlelhető tartományon kívül esik.
Kihasználatlan lehetőségek
A Digital Guitar mindezt persze még nem használja ki: nyolc csatornányi digitális hang hagyja el a hangszert az Ethernet-csatlakozón, amiből hatot a hat húr hangjelei tesznek ki, a maradék kettő pedig a Gibson hagyományos pickupjának együttesen, azaz nem húronként levett, kevert jele. Két bejövő hangcsatornát visszaútban fogad el az új hangszer, amit kíséretként a gitáros egy fejhallgatón keresztül hallgathat. A digitalizált jel bitfelbontását és mintavételi frekvenciáját a sajtóközlemények még nem árulták el, de feltehetően ezek is az elméletileg kihasználható lehetőségek alatt maradnak, mivel ilyen minőségű analóg-digitális átalakítók ma még csak nagyon drágán szerezhetők be. A gitár a második negyedévtől rendelhető és vásárolható, áráról információt még nem közöltek. A hagyományos jack-csatlakozó azért fennmaradt a hangszer testén, biztos, ami biztos.