További MP3 cikkek
A freiburgi Albert-Ludwigs Egyetem Számítástudományi Intézetében, Thilo Weigel és Bernhard Nebel által fejlesztett KiRót már sokszor tesztelték emberekkel szemben. Száztizenkét meccsből hetvenhatot nyert meg, a többit elvesztette. Eddigi ellenfeleit négy kategóriába osztják: kezdők, amatőrök, haladók, profik. Valamennyien jól érezték magukat KiRo társaságában.
Bajnokképző
Az elnevezés a német Kicker-Roboter ("asztali focit játszó robot") első szótagjainak összevonása. KiRo a RoboCup torna körül kialakult fejlesztői közösségek egyik legmerészebb - ma még álmodozásnak tűnő - elképzeléséhez, a 2050-es futball-világbajnok robotcsapat általi legyőzéséhez kapcsolódik. A feladatot leegyszerűsítendő, a korábban a CS Freiburg tizenegyet kidolgozó Weigel és Nebel primitívebb, viszont kevert - ember/gép - modellt, a kevesebb adottságot igénylő, nem túl bonyolult környezetben játszható, rendkívül népszerű csocsót tekintették a legideálisabb kiindulási pontnak. 2050 Ronaldóit, Zidane-jait valószínűleg még nem verik meg a gépek, az akkori asztalifoci-bajnokokat azonban legyőzheti KiRo kései utódja.
Szervós kezek
A csocsóasztal |
Világmodellre hagyatkozik
A kontroll-szoftver a kamera adatai alapján becsüli fel a sárga labda és a játékosok helyzetét. Ha egy focista a labda elérhető közelségében található, akkor ő birtokolja azt (ball owner). A becslések "világmodellbe" integrálódnak. A birtoklójára vonatkozó adatok, mozgás-irányainak, illetve sebességének a kiszámítása mellett, a világmodell olyan információkat szintén generál, melyek akkor válnak rendkívül hasznossá, amikor nem látható a labda. Ezekben az esetekben csak így lokalizálható a pozíciója. A kódolók feladata, hogy az egy-egy játékos és a talaj között megakadt "pettyest" felderítsék.
A vezérlőegység |
Mivel a csocsó felettébb gyors játék, a tervezők a cselekvés-kiválasztás és a látás folyamatának szinkronizálásával igyekeztek a környezetbeli változások és az ezekre történő reakciók közötti késést minimalizálni. Mihelyst hozzáférhető egy új kép, a gép agya kiválasztja és végrehajtja a kellő lépést.
Nem foglalkozik az ellenféllel
Weigel és Nebel azonban nemcsak a reakcióval törődtek, mivel a profikat tanulmányozva megállapították, hogy a győztes stratégiák gyakori eleme pontosan az, hogy nem kell reagálni az ellenfél mozgására. Helyette inkább egy alaposan kidolgozott, állandóan változó pozíciós sémát célszerű követni.
A csocsóasztal felülnézetből |
KiRo több mint egy játék: az alkotók későbbi robotikai és MI-kutatások (szenzor-interpretáció, kontroll, autonóm rendszerek, tervezés, gépi tanulás) kiindulási alapjának tekintik.