A PRS for Music 60 ezer zeneszerzőt, szövegírót és kiadót képvisel, ők gyűjtik be a jogdíjakat a médiában lejátszott zenék és videoklipek után. A szervezet a Google-lel is szerződésben állt, a YouTube rajtuk keresztül licencelte a prémium kategóriás (vagyis nem a felhasználók által feltöltött, hanem hivatalos) videoklipeket.
A szerződés nemrég lejárt, és a PRS for Music képviselői a megújítással a többszörösére akarta emelni a jogdíjakat, arra hivatkozva, hogy a YouTube látogatottságának meredek emelkedése indokolja az áremelést. A tárgyalásokon aztán hosszas alkudozás után sem jutottak semmire a felek, és a Google inkább úgy döntött, letiltja a videókat a briteknek, mint hogy óriási összeget fizessen az amúgy sem éppen nyereséges videómegosztó kasszájából jogdíjakra.
A zenekiadók és a YouTube háborúja nem újkeletű: decemberben a Warner Music hasonló indokkal vonta vissza összes videoklipjét a videómegosztóról. Szakértők szerint a Google azzal, hogy nem hajlandó a sokszorosára emelt jogdíjakat kifizetni, megpróbálja színvallásra kényszeríteni a zenekiadókat. A tiltással több tízmillió fogyasztótól és potenciális vásárlótól vágják el a zenéiket a cégek. Ha valóban veszítenek azon, hogy a neten nézik a klipeket a felhasználók, elégedettek lesznek a döntéssel, viszont ha a videómegosztó reklámként működik, amiért ráadásul még fizetnek is nekik, meghátrálnak és újrakezdik a tárgyalásokat, engedve a jogdíjakból.
A Google egyébként nemrég jelentette be, hogy a Universal Music zenekiadóval közösen a YouTube-tól független videómegosztót indít kifejezetten a zenei klipekre koncentrálva. A Vevo munkacímen futó projektet máris az MTV konkurenseként emlegetik.