A kínai kormány hétfőn közzétett egy listát arról a több mint 200 vállalatról, amelynek megújította működési engedélyét. Közöttük található a Guxiang nevű vállalat is, amely a Google kínai weboldalainak üzemeltetéséért felel. A dokumentum szerint a vállalat bizonyos fejlesztések elvégzése miatt kapta meg újra az engedélyt, ennél részletesebb információval azonban nem szolgáltak. A Guxiang egy névtelenül nyilatkozó minisztériumi forrás szerint beleegyezett abba, hogy biztosítja a jogokat az állami ellenőröknek a cég által szolgáltatott tartalmak felügyeletéhez.
A Hszinhua hivatalos kínai hírügynökség szerint a vállalat megújítási kérelmében vállalta, hogy alárendeli magát a kínai törvényeknek, és biztosította arról a hatságokat, hogy nem szolgáltat olyan tartalmakat, amelyek Kínában illegálisnak számítanak. Az országban érvényben lévő szabályozás szerint vállalatoknak és magánszemélyeknek egyaránt tilos olyan tartalmak terjesztésére használni az internetet, amelyek "az államhatalom elleni felforgató tevékenységre, a nemzetbiztonság aláaknázására, etnikai indulatok szítására vagy pornográfia és erőszak közvetítésére irányulnak."
A döntés a Google engedélyének megújításáról fontos lépés a kínai állam és az óriásvállalat között hónapok óta húzódó vita lezárása felé. A feszültségek még év elején kezdődtek, amikor a Google felvetette, hogy felhagynak a kínai keresési találatok cenzúrázásával, valamint bejelentették, hogy szerintük Kína felelős azért a nagyszabású hekkertámadásért, amely számos amerikai nagyvállalatot érintett januárban.
Az elmúlt hónapokban a Google a kínai felhasználókat automatikusan egy cenzúramentes Hong Kong-i keresőoldalra irányította át, múlt héten azonban, miután engedélyük visszavonásával fenyegették meg őket, felhagytak ezzel, ehelyett egy, a másik keresőre mutató linket helyeztek el az oldalon, ami a jelek szerint elégségesnek bizonyult a hatóságok szemében.
A piaci elemzők szerint a Google-nek komoly érvágás lett volna a kínai piac elvesztése. Bár az idei tervezett 28 milliárd dolláros bevételükből mindössze 250-600 millió dollár származik az országból, Kínában ma már közel 400 millió internethasználó él, és ez a szám a következő években jelentősen nőni fog. A cég egyébként is jelentős veszteségeket szenvedett az elmúlt hónapokban a Baidu kínai vállalat javára. A nyugati bírálatokat és a hekkertámadások miatt fagyossá vált diplomáciai viszonyokat tekintve Kínának sem vált volna hasznára egy keményebb lépés, azzal azonban, hogy megújították a Google engedélyét, valószínűleg sikerült egy időre lenyugtatniuk a kedélyeket.