Judit
2 °C
7 °C

Az ígértnél lassabb volt a UPC internetelérése

2008.03.27. 12:33
A hirdetésben ígért letöltési sebességnél kevesebbet kaptak a UPC internet-előfizetői, és a társaság nem tájékoztatta kellőképpen az embereket arról, hogy a meghirdetett árak csak hűségnyilatkozat aláírása esetén érvényesek. A UPC-nek ezért tízmillió forint bírságot kellett fizetnie. A társaság azt is vállalata, hogy javítja a fogyasztók tájékozottságát.

A Gazdasági Versenyhivatal szakértői 2007 nyarán kezdték vizsgálni, hogy a UPC 2006-ban és 2007-ben megtévesztő módon hirdette-e a szélessávú előfizetéseit. Az eljárás során kiderült, hogy jónéhány reklám alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére. A UPC hirdetéseiben az szerepelt, hogy a chello extreme csomag letöltési sebessége 10240 kilobit/másodperc, a chello professional csomagé pedig 20480 kilobit/másodperc. A GVH rendelkezésére bocsátott mérési eredményekből azonban az derült ki, hogy 2007. március 1. után a letöltési sebesség egyszer sem érte el a reklámokban megjelölt sebességet. Mindezek alapján a GVH megállapította, hogy a letöltési sebességre vonatkozó reklámígéretek nem voltak megalapozottak.

Az interneteléréseknek a sávszélesség mellett az ár a leglényegesebb tulajdonsága, hiszen maguk a piaci szereplők is e két tulajdonságot emelik ki hirdetéseikben. A versenyhivatal szerint a UPC a sávszélességen kívül a szolgáltatás áráról sem adott pontos tájékoztatást. A társaság több reklámjából nem derült ki, hogy a meghirdetett árak csak hűségnyilatkozat alárírása esetén érvényesek. Ugyancsak hűségnyilatkozatot kellett aláírni, ha az ügyfél hozzá akart jutni a reklámozott ajándékokhoz (telefonhoz, hordozható DVD lejátszóhoz, Nintendóhoz).

Mivel a hűségnyilatkozat is a szolgáltatás lényeges tulajdonsága, a közlés hiánya a fogyasztók megtévesztésének minősül.

A versenyhivatal 10 millió forintos bírságot szabott ki a UPC-re, és az összeg megállapításakor súlyosító körülmény volt, hogy a UPC-t korábban már kétszert elmarasztalták a fogyasztók megtévesztése miatt. Ugyanakkor enyhítő körülménynek számít, hogy a UPC igyekezett kárpótolni a hibabejelentéssel hozzá forduló fogyasztókat. A társaság változtatott a hűségnyilatkozattal kapcsolatos kommunikációs gyakorlatán, és a GVH álláspontjának megismerése után módosította rendszerének beállításait, így például a chello professional előfizetői esetében 22 megabitesre állította be a vonalat, hogy valóban elérhetővé váljon a reklámozott 20 megabites sávszélesség.

A távközlési társaság ezen kívül a fogyasztói tudatosság erősítése érdekében vállalásokat is tett, ami a bírság körében szintén enyhítő körülménynek bizonyult. Weboldalán, magazinjában és terméktájékoztatóiban elérhetővé tesz egy Kisokos nevű kiadványt, amely az internet biztonságos használatáról és a technikai paraméterekről nyújt bővebb információkat.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?