További Net cikkek
Greetings! És hogy oldjuk az interjú sokkját, rögtön egy személyes élménnyel kezdeném: fiatal suhanc koromban, amikor még semmit nem tudtam erről a Scene (ejtsd: szín, szkene) dologról, lelkesen néztem a hozzám eljutott Commodore 64 demókat. Emlékszem, állandó elem volt ezekben a "greetings to" szöveg, legtöbbször valamilyen jobbról balra futó felirat részeként. Mivel semmit nem értettem a misztikus angol nyelvű részekből, mindig csak "grettinksztó"-nak ejtettem, ám ettől függetlenül eladtam a gépet mielőtt még rendesen megtanultam volna angolul. Ti miért nem adtátok el?
Edhellon: ... arról nem is beszélve, hogy legális az oprendszer. (mosolyog)
Dale: Imádom ezeket a 8 bites csodákat, nekem is van jópár a gyűjteményemben. Számomra mindig is nagyobb eszmei mint anyagi értéket képviseltek, így teljesen elképzelhetetlennek tartom, hogy valaha is megválnék bármelyiktől. Még ha nincsenek is mindig bekapcsolva, sokkal dekoratívabbak mint mai 'modern' gépek és lényegesen kisebb a helyigényük, ami - aki járt már nálam, tudja - igen fontos szempont. (nevet)
A Resource 1995 őszén alakult. Számos nagy sikerű produkcióval örvendeztettétek meg a publikumot, európai szinten is ismert a csapat. Nem késtetek el egy kicsit?
Credo: A Resource nem egy új társaság, előtte már sok évet lehúzott a bagázs a scene-en, mint Exile és Chaos. A két csapat egyesülése vonta maga után a névváltoztatást, bár idővel a volt Chaos tagok kiléptek, így a Resource ismét a volt Exile formációra redukálódott. Azóta persze nagyon sok tagcsere történt.
Dale: Igen, sajnos felléptek bizonyos nézetkülönbségek, melyek miatt az Exile és a Chaos sosem bírt igazán egy csapattá kovácsolódni.
Az internet elterjedésével nagyon úgy tűnik, hogy a 8 bites retró kapott még egy esélyt a továbbéléshez. Mit gondoltok, meddig fog tartani, mikor oszlanak fel, vagy válnak inaktívvá a mai csapatok?
Credo: Emlékszem már a nyolcvanas évek közepén mindenki temette a gépet, mert jött az Amiga. Ez azóta sokszor megismétlődött, de a C64 töretlenül népszerű a 8 bites demós szubkultúrában. Ezt pedig főleg idősebb emberek teszik ki, akik régebb óta demóznak, mint a PC-sek és Amigások, így jobban ragaszkodnak a géphez. Szerintem már nem lehet megsaccolni a gép "halálának" időpontját, az biztos, hogy még nagyon sokáig köztünk lesz.
Mit gondoltok, miben van a C64 nagy varázsereje, miért szeretik még mindig ennyire az emberek?
Credo: Osztom Ed nézeteit az architektúra és játékok terén is. Számunkra, demósok számára pedig szerintem még az a legvonzóbb a gépben, hogy fix, bővítetlen standard és nagyon "low end" gép (1 MHz alatt van a CPU sebessége), sokkal nagyobb művészi és programozói kihívás ezen dolgozni, a művészek és programozók sokkal inkább összemérhetik tudásukat és megmutathatják ki a legény a gáton egy ilyen limitált gépen.
Egy kívülálló számára is el tudnátok mondani, hogy mi a jó a scene partyban?
Edhellon: Idén tavasszal voltunk Szlovákiában egy kizárólag 8 bites gépekkel foglalkozó party-n, ami hihetetlenül feelinges volt. Az oroszoknál például még mindig igen eleven a ZX Spectrum kultusza. Kibővítették a memóriát azt hiszem 256 kilobytera, tettek bele "hangkártyát", de a grafika például változatlan maradt (gyakorlatilag 2 színű - a szerk). Hihetetlen dolgokat mutattak azon a gépen, teljesen játszható, valós idejű, nagyfelbontású Doom, Mortal Kombat.
Melyik partyn indultok legközelebb?
Credo: Terveink szerint a Success and The Ruling Company által szervezett X2000-ren indul a következő, sok éve készülő, igazán nagy kaliberű demónk. Ez a party Hollandiában, a "zöld fű" hazájában egy kizárólag Commodore 64-es happening, gyökerei a nyolcvanas évek közepére, a Venlo meeting-ekre nyúlnak vissza.
Én magam sohasem voltam erős programozó, ezért nagyon érdekelne, hogy manapság hogyan íródik egy C64-es produkció. Valamiért azt gondolom, hogy nem C64-en gépelitek be a sorokat és nem ottani fejlesztőkörnyezetben dolgoztok. Mégis, mi a titok?
Oswald: Szerintem egy igazi hardcore kóder nem alacsonyodik le addig hogy PC-n kódoljon. Szeretjük a gépet, és a lehetőségekhez képest egy fantasztikusan jó assemblert használunk. Nem azért 64-ezünk még mindig, hogy PC-n írjuk a kódokat. A 64-en való programozás a "feeling" része. Én képes vagyok akár a prekalkulációt is basic-ben elvégezni, nem törődve a 2-3 órás futási idővel.
Edhellon: Én is többnyire tisztán C64-en kódolok Turbo Assemblerrel. A copyright szerint '85-ben írta az Omikron ám még most is teljesen használható. Rengetegen tettek hozzá ezt-azt (illegális utasítások támogatása, C-128 extra színramjanak kihasználása, gyorstöltő). Én személy szerint az MS-DOS-tól kezdve a különböző Unixokon át az IBM nagygépekig szinte minden platformon dolgoztam, de sehol nem találtam még egy ilyen letisztult, céltudatos és hihetetlenül jól használható fejlesztői környezetet.
Most pedig egy idétlen kérdés: szoktatok játszani Quake-kel?
da Blondie: Amikor egyszer huzamosabb ideig egy albérletben laktam egy Quake-őrült sráccal, magam is rákaptam.
Credo: Egyszer próbáltam, de nem tetszett. Ez a Carmack fazon nem rossz coder, vihette volna valamire, ha inkább ő is demókat ír. (nevet)
Állandóan újabb és újabb módon feszegetik a gép lehetoségeinek határait. Komolyan mondom, megdöbbentő. Amikor láttam a Crest-féle interferencia effektet, vagy más effekteket, teljesen átadtam magam az élvezetnek. Mégis, meddig vihető még ez a folyamat? Esetleg két év múlva megíródik hálózati támogatással a Quake?