További Net cikkek
Kétségtelenül az év egyik legfontosabb technológiai üzletét kötötte meg a Google, mikor 1,6 milliárd dollárért felvásárolta a YouTube-ot. A bejelentés szerint a videómegosztó megmarad önálló arculatú "független" szolgáltatóként, ám a jövőben a Google keresője és szöveges online hirdetései jelennek majd meg az oldalon.
Ahogy azt már a tavalyi MySpace-felvásárláskor is megtapasztalhattuk, nem kevesen ismét dotkomlufit kiáltottak a megállapodás hírére. A Guardian szerint a dotkomlufit idézi, hogy egy nagyon fiatal, és gyakorlatilag nulla bevételt termelő céget vásároltak fel horribilis összegért.
Ugyanakkor például Julie Meyer, az Ariadne Capital vezetője lát különbséget a dotkomlufi időszaka és a mostani helyzet között: az internet első hulláma, hívhatjuk akár web 1.0-nak, mindössze arról szólt, hogy online legyenek az emberek, és ott vásárolhassanak, nézelődhessenek. "Most viszont sokkal inkább arról van szó, hogy a felhasználók kerültek helyzetbe, és ez számomra sokkal erőteljesebbnek hat", magyarázza a különbségeket Meyer.
Egy másik elemző pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy a mostani felvásárlási láz nem terjed ki a teljes technológiai szektorra, hanem csupán egy-két céget jellemez. És az összegek még csak meg sem közelítik a korábbiakat. Bár a YouTube-ért letett 1,6 milliárd dollár (kb. 350 milliárd forint) elsőre valóban merész túlértékelésnek tűnik, ha azt vesszük, hogy a Google piaci értéke 131 milliárd dollár és készpénzben 11 milliárd áll rendelkezésére, az arányok már nem tűnnek olyan dermesztőnek.
A Yahoo béna kacsa szerepben?
A New York Times a felvásárlást követően inkább a Google legnagyobb riválisára, a Yahoo-ra koncentrál. A "Yahoo nyakán lihegnek" című cikkében Saul Hansell arról ír, hogy a Google célja az akvizícióval, hogy hosszú távon piaci előnyre tegyen szert legfőbb riválisával szemben. A Yahoo bénultságát mi sem jelzi jobban, hogy korábban a MySpace-, most pedig a YouTube-licitnél is alulmaradt. Bár sokáig keringtek pletykák arról, hogy esetleg felvásárolnák a Facebook nevű sikeres amerikai közösségépítő szájtot, egyelőre konkrét lépésekről nem tudni.
Bár a Yahoo korábban már vásárolt fel nagy reményekkel induló kezdő vállalkozásokat, így például a linkmegosztó de.icio.us-t vagy a képmegosztó Flickrt, a nagy dobással mindeddig adós maradt. A Times szerint a bepunnyadásnak már most lehetnek következményei: a hirdetők elkezdtek költeni az olyan népszerű és új hirdetési megoldásokat is felvonultató szolgáltatóknál, mint a MySpace vagy a Viacom.
A Google már korábban megérezhette a Yahoo gyengélkedését. Az év elején egymilliárd dollárért 5 százalékos részesedést vásároltak a Time Warnerben (AOL), majd ezt követően három és fél éves megállapodást kötöttek a MySpace-szel, melynek értelmében 900 millió dollárért cserébe ebben az időszakban megjeleníthetik a világ második legnépszerűbb szájtján hirdetéseiket.
A Yahoo-nál sérelmezhetik is ezt az összehasonlítást dinamikusan építkező legfőbb riválisukkal, ugyanis a Times újságírójával azt közölte a cég szóvivője, hogy egyetlen Yahoo-vezető sem kívánja kommentálni a céggel foglalkozó Times-cikket.