Eufrozina, Kende
5 °C
15 °C

Dizájnváltás miatt bírálják a Facebookot

2008.09.12. 10:35
Megint bírálják a Facebookot, most éppen dizájnváltása miatt, de ettől még mindig a világ legnépszerűbb közösségi oldala. A kritikák ellenére töretlenül imádják az internetezők, de vajon rontja-e a legnépszerűbb magyar közösségi oldal esélyeit? Leiratkoznak a felhasználók az iWiW-ről az alkalmazásokkal teli Facebook miatt, vagy semmi sem fenyegeti a jó öreg, magyar hálózat helyét?

Az elmúlt hét hétben már tudni lehetett, hogy a Facebook online közösségi hálózat dizájnátalakításra készül, de eddig a tagok dönthettek arról, hogy a megszokott régit, vagy a továbbfejlesztett új dizájnt használják. Mostantól viszont kötelező az új, akár szeretik a tagok, akár nem.

Már szerveződnek az újdizájnellenesek, az "Új Facebook ellenes petíció" elnevezésű csoportot létrehozó Scott Sanders a BBC-nek elmondta, eddig egymillió támogatója van, csoportja a legnépszerűbb az összes csoport között. Tagjai mindnyájan a régi dizájn után vágyakoznak, és kritizálják az újat. "Felvettem a kapcsolatot a Facebook termékmenedzsereinek egyikével, aki részletesen elmagyarázta, miért csinálták így. Arról győzködött, hogy mindent a felhasználóbarát felület érdekében tettek. De ők okos srácok, miért nem voltak képesek a két dizájnt kompatibilissé tenni, és engedni azokat, akik a régit szeretik?", háborgott a 19 éves, tennessee-i lakos Sanders.

Az átállás nem volt zavartalan (szeptember 11., délelőtti állapot)

Az új van és kész

A Facebook álláspontja szerint azonban ez a lehetőség egyszerűen nem működött volna. "Nem tudjuk fenntartani mind a két verziót, és azt gondoljuk, a felhasználók kedvelni fogják az új Facebookot, amint hozzászoknak a változásokhoz", írta Mark Slee a cég blogján. A vállalat adatai szerint a tesztidőszakban negyvenmillió felhasználó próbálta ki az új dizájnt, és közülük körülbelül harmincmillió volt, aki már vissza sem tért a régihez. Az új verzióban gyorsabb navigációt, tisztább és egyszerűbb elrendezést, valamint jobb szűrést ígérnek a legfrissebb információk, fotók és események ismertetésekor.

"Minden változás komoly dolog a felhasználóinknak, mert így tartják a kapcsolatot a barátaikkal és családtagjaikkal. Így amikor bármi megváltozik, azt még akkor sem látják pozitív fejleménynek, ha az", érvelt Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója.

Magyarok a Facebookon

A Szonda mérése szerint idén januárig körülbelül hatvanezer honfitársunk regisztrált az amerikai közösségépítő szájton. Akkor a Facebook Hungary hálózatának 42 ezer tagja volt, augusztusban már 54 ezer. A magyarok egyelőre nem kattantak rá annyira a Facebookra, mint amilyen mértékben az a nemzetközi trendben jellemző, feltételezhetően ebben szerepet játszik az iWiW léte. A Webaudit statisztikái szerint az iWiW látogatottsága nem csökkent jelentősen a Facebook szárnyalása óta. 2007 augusztusában az átlagosan 969 ezer látogatója volt, akik 45 millió oldalletöltést generáltak. 2008 augusztusában 957 ezer látogató volt csak, viszont aktívabbak voltak: 57 millió oldalletöltést mutat a statisztika.

Károly egy közülük, ő nem hajlandó a Facebookra csatlakozni, elég neki az iWiW: "Nincsenek különösebb elvárásaim egy online közösségi hálózattal kapcsolatban, legyenek meg az ismerőseim, semmi több. Nem érdekelnek a szolgáltatások, az üzenőfalak, a webkettes baromságok, a keret lényegében tökmidegy, csak a nevek, elérhetőségek fontosak. Mivel Magyarországon összehasonlíthatatlanul több régi ismerősöm van, mint külföldön, logikus, hogy az iwiw-et választottam, két helyre meg semmi kedvem regisztrálni, úgyhogy a Facebooknak nálam nincs esélye", mondta.

Márton viszont csak a Facebookban hisz: "Én nem voltam tagja a Wiwnek, mert szar, és egyébként is csak magyarok vannak rajta, és aki magyar, és kapcsolatban akarok vele lenni, azzal egyébként is kapcsolatban vagyok. A Facebookhoz viszont csatlakoztam, mert nem szar, valamint mert olyan külföldi emberekkel tudtam rajta keresztül felvenni a kapcsolatot (egykori külföldi osztálytársak, emberek, akikkel utazás közben találkoztam), akik nincsenek a Wiwen, és sok esetben a Facebook nélkül elő sem tudtam volna őket sehonnét bányászni."

Bírálatok sora

2006-os indulása óta a Facebookot jó sok támadás érte. Azzal kezdődött, hogy a tagok személyes adatait automatikusan publikáló hírfeedek sokak szerint sértették a magánszférát, aztán támadták a Beacon nevű hirdetési rendszere miatt is. Ez külső szájtokról küld információt a Facebookra, és a felhasználók vásárlási szokásainak adatait tárolja. Zuckerberg mindkét esetben nyilvánosan bocsánatot kért. "Nagyobb súlya van a zavartalan működésnek, ha százmillió emberről van szó", fogalmazott.

Ezzel azonban a kritikai hullám nem állt meg, legutóbb attól rettegtek a szkeptikusok, hogy mivel mindenki írhat alkalmazást a nyitott rendszerben, könnyedén elterjedhetnek a rosszindulatú programok, aztán gyakran megszólják a hálózat alkalmazásait is. Az egymást online szurkáló alkalmazást például be is kellett zárni, miután a britek lázadoztak arra hivatkozva, hogy amúgy is drámai Angliában a késelések száma.