Árpád
-2 °C
3 °C

Dizájnváltás miatt bírálják a Facebookot

2008.09.12. 10:35
Megint bírálják a Facebookot, most éppen dizájnváltása miatt, de ettől még mindig a világ legnépszerűbb közösségi oldala. A kritikák ellenére töretlenül imádják az internetezők, de vajon rontja-e a legnépszerűbb magyar közösségi oldal esélyeit? Leiratkoznak a felhasználók az iWiW-ről az alkalmazásokkal teli Facebook miatt, vagy semmi sem fenyegeti a jó öreg, magyar hálózat helyét?

Az elmúlt hét hétben már tudni lehetett, hogy a Facebook online közösségi hálózat dizájnátalakításra készül, de eddig a tagok dönthettek arról, hogy a megszokott régit, vagy a továbbfejlesztett új dizájnt használják. Mostantól viszont kötelező az új, akár szeretik a tagok, akár nem.

Már szerveződnek az újdizájnellenesek, az "Új Facebook ellenes petíció" elnevezésű csoportot létrehozó Scott Sanders a BBC-nek elmondta, eddig egymillió támogatója van, csoportja a legnépszerűbb az összes csoport között. Tagjai mindnyájan a régi dizájn után vágyakoznak, és kritizálják az újat. "Felvettem a kapcsolatot a Facebook termékmenedzsereinek egyikével, aki részletesen elmagyarázta, miért csinálták így. Arról győzködött, hogy mindent a felhasználóbarát felület érdekében tettek. De ők okos srácok, miért nem voltak képesek a két dizájnt kompatibilissé tenni, és engedni azokat, akik a régit szeretik?", háborgott a 19 éves, tennessee-i lakos Sanders.

Az átállás nem volt zavartalan (szeptember 11., délelőtti állapot)

Az új van és kész

A Facebook álláspontja szerint azonban ez a lehetőség egyszerűen nem működött volna. "Nem tudjuk fenntartani mind a két verziót, és azt gondoljuk, a felhasználók kedvelni fogják az új Facebookot, amint hozzászoknak a változásokhoz", írta Mark Slee a cég blogján. A vállalat adatai szerint a tesztidőszakban negyvenmillió felhasználó próbálta ki az új dizájnt, és közülük körülbelül harmincmillió volt, aki már vissza sem tért a régihez. Az új verzióban gyorsabb navigációt, tisztább és egyszerűbb elrendezést, valamint jobb szűrést ígérnek a legfrissebb információk, fotók és események ismertetésekor.

"Minden változás komoly dolog a felhasználóinknak, mert így tartják a kapcsolatot a barátaikkal és családtagjaikkal. Így amikor bármi megváltozik, azt még akkor sem látják pozitív fejleménynek, ha az", érvelt Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója.

Magyarok a Facebookon

A Szonda mérése szerint idén januárig körülbelül hatvanezer honfitársunk regisztrált az amerikai közösségépítő szájton. Akkor a Facebook Hungary hálózatának 42 ezer tagja volt, augusztusban már 54 ezer. A magyarok egyelőre nem kattantak rá annyira a Facebookra, mint amilyen mértékben az a nemzetközi trendben jellemző, feltételezhetően ebben szerepet játszik az iWiW léte. A Webaudit statisztikái szerint az iWiW látogatottsága nem csökkent jelentősen a Facebook szárnyalása óta. 2007 augusztusában az átlagosan 969 ezer látogatója volt, akik 45 millió oldalletöltést generáltak. 2008 augusztusában 957 ezer látogató volt csak, viszont aktívabbak voltak: 57 millió oldalletöltést mutat a statisztika.

Károly egy közülük, ő nem hajlandó a Facebookra csatlakozni, elég neki az iWiW: "Nincsenek különösebb elvárásaim egy online közösségi hálózattal kapcsolatban, legyenek meg az ismerőseim, semmi több. Nem érdekelnek a szolgáltatások, az üzenőfalak, a webkettes baromságok, a keret lényegében tökmidegy, csak a nevek, elérhetőségek fontosak. Mivel Magyarországon összehasonlíthatatlanul több régi ismerősöm van, mint külföldön, logikus, hogy az iwiw-et választottam, két helyre meg semmi kedvem regisztrálni, úgyhogy a Facebooknak nálam nincs esélye", mondta.

Márton viszont csak a Facebookban hisz: "Én nem voltam tagja a Wiwnek, mert szar, és egyébként is csak magyarok vannak rajta, és aki magyar, és kapcsolatban akarok vele lenni, azzal egyébként is kapcsolatban vagyok. A Facebookhoz viszont csatlakoztam, mert nem szar, valamint mert olyan külföldi emberekkel tudtam rajta keresztül felvenni a kapcsolatot (egykori külföldi osztálytársak, emberek, akikkel utazás közben találkoztam), akik nincsenek a Wiwen, és sok esetben a Facebook nélkül elő sem tudtam volna őket sehonnét bányászni."

Bírálatok sora

2006-os indulása óta a Facebookot jó sok támadás érte. Azzal kezdődött, hogy a tagok személyes adatait automatikusan publikáló hírfeedek sokak szerint sértették a magánszférát, aztán támadták a Beacon nevű hirdetési rendszere miatt is. Ez külső szájtokról küld információt a Facebookra, és a felhasználók vásárlási szokásainak adatait tárolja. Zuckerberg mindkét esetben nyilvánosan bocsánatot kért. "Nagyobb súlya van a zavartalan működésnek, ha százmillió emberről van szó", fogalmazott.

Ezzel azonban a kritikai hullám nem állt meg, legutóbb attól rettegtek a szkeptikusok, hogy mivel mindenki írhat alkalmazást a nyitott rendszerben, könnyedén elterjedhetnek a rosszindulatú programok, aztán gyakran megszólják a hálózat alkalmazásait is. Az egymást online szurkáló alkalmazást például be is kellett zárni, miután a britek lázadoztak arra hivatkozva, hogy amúgy is drámai Angliában a késelések száma.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?