További Net cikkek
A digitális fényképezés és a fényképmegosztó weboldalak elterjedésével hihetetlen ütemben nő az interneten tárolt fotók mennyisége. A piacvezető Flickr oldalain például több mint egymilliárd kép van fenn, és egy mozgalmasabb napon akár egymillió fényképpel is nőhet ez a szám. A fényképek közötti keresést a Web 2.0 egyik legfontosabb összetevőjével, a címkézéssel (taggeléssel) könnyítik meg a szájtok.
Térkép és fénykép
A Flickr nemrég elindított szolgáltatásával a fénykép elkészítésének helyét megkülönböztetett tagként kezeli a rendszer, ily módon a Flickr képadatbázisa összekapcsolható az anyacég, a Yahoo térképszolgáltatásával. Mivel a térképeken általában turisztikai nevezetességeket vagy különféle szolgáltatásokat - éttermet, mozit, autószerelőt - keresnek a felhasználók, az ily módon kiterjesztett rendszer nemcsak az utcarajzon való bejelöléssel, hanem a közelben készített fényképek segítségével is meg tudja könnyíteni az adott városrészben való eligazodást.
Természetesen a Yahoo Maps előtt más oldalak is gondoltak a Flickr kimeríthetetlen képadatbázisára. Így a Zoomr vagy a Mappr már korábban elindította hasonló szolgáltatását, és a Google online térképe, a Google Earth is alkalmas arra, hogy képeket rendeljünk az egyes földrajzi helyekhez. A Flickr megint a felhasználhatóság (usability) oldaláról csillogtatta meg tudását: nem a térképeken keresők, hanem a fényképeket feltöltők nézőpontjából közelítette meg a problémát. Mindehhez egy olyan egyszerűen kezelhető programot szerkesztett, mellyel már az első nap több mint egymillió képet láttak el megfelelő földrajzi címkével (geotaggel).
A Yahoo hosszú távon arra számít, hogy a digitális fényképezőgépekbe integrálják majd az egyre kisebb helyet foglaló műholdas helymeghatározó rendszert, a GPS-t, így a fotókat a fényképezőgép maga látja majd el geotaggekel.
Fotóturizmus
Közben a Miscrosoft Interaktív Média Kutatócsoportja a Washingtoni Egyetemmel együttműködve olyan rendszeren dolgozik, amely szintén a Flickr fotóiból kiindulva automatikusan beazonosítja a turisztikai látványosságokról készült fényképek készítésének pontos helyét és szögét. A Fotóturizmus névre keresztelt projektben egy-egy idegenforgalmi látványosságról a róla készült fényképek segítségével három dimenzióban bejárható modellt építenek.
A helyszínről készült műholdfelvételen automatikusan elhelyezik az egyes képek exponálásának helyét, és meghatározzák a kamera szögét is. A Flickr-ről nyert fényképekből hozzák létre az épületek 3 dimenziós modelljét. Az algoritmusok azonosítják az egyes részleteket, és a tagek segítségével meg tudják határozni a részletek tartalmát is. A párizsi Notre Dame esetében például a bejárat felett az Utolsó ítélet című dombormű látható, amit a taggekből felismer és a további képeken is sikeresen azonosít a rendszer.
A tesztrendszert az interneten is ki lehet próbálni: a római Trevi kút és a párizsi Notre Dame egy érdekes interfészen keresztül tekinthető meg. A 3d-s modellben mind a fényképészek helyei, mind az épületek részletei kijelölhetők. Ha ez utóbbit választjuk, a rendszer automatikusan megkeresi azt a fényképet, amely a leginkább tartalmazza a kívánt tartalmat. Ha egy fényképen belül egy kisebb részletet jelölünk ki, könnyen egy másik fotóban találhatjuk magunkat, ami esetleg egy kissé eltérő nézőpontból mutatja meg az épület megfelelő darabját.
A Microsoftnak, akárcsak a Google-nek nem titkolt célja a világ három dimenzióban való feltérképezése. Míg a Google ingyenes modellezőprogramokat ad a felhasználóknak, és arra próbálja ösztönözni őket, hogy építsék fel saját lakókörnyezetük modelljét, illetve rendeljék hozzá a Google Earth megfelelő helyéhez az így elkészült virtuális épületet, a Microsoft a naponta készülő milliónyi fényképből indul ki, és automatizált módon kívánja megalkotni a 3d-s modelleket.