Mindenki a YouTube videóit nézi, de az online hirdetésszerzésben élen járó Google nagyon kevés nézőn tud bevételt szerezni. Ugyanakkor vannak olyan portálok, amelyeken kevesebb a tartalom, de a videóikra könnyebb nézőt találni, és ami még fontosabb: a hirdetők is élénken érdeklődnek.
A YouTube a maga 34 százalékos piaci részesedésével roppant népszerű, de a Google eddig legalább 1,65 milliárd dollárt költött a videós portálra, és idén csupán 200 millió dolláros bevételt ér el, ami az előrejelzések szerint jövőre csak 350 millióra nő. Magyarán hosszú évek kellenek ahhoz, hogy a hatalmas befektetés megtérüljön. A TechCrunch cikke szerint érdemes figyelni a kisebb videós portálokra, például a Hulura, amely teljesen eltérő, de jól jövedelmező üzleti modellt követ.
Hulu pénz?
Májusban a Hulu weboldaláról mindössze 88 millió videót töltöttek le, ami eltörpül a YouTube felületén lejátszott 4,2 milliárd videó mellett. Csakhogy a Hulu a videóinak a többségével bevételt szerez, írja a TechCrunch, ezzel szemben a YouTube a nézők alig 3 százalékából profitál. Havonta körülbelül 126 millió videó mellett van hirdetés, tehát a YouTube igazából nem sokkal előzi meg a Hulut.
Ha csak az amerikai piacot nézzük, mert a Hulu ott elérhető, még kisebb az eltérés a két cég közt. A Hulu idén várhatóan 90 millió dolláros bevételt szerez, a YouTube nagyjából ugyanannyit. Az utóbbinak azonban komoly problémái vannak a szerzői jogokkal, a törvénysértő csínytevésekről készült felvételekkel, amiket a felhasználók tesznek közzé. Rengeteg pénzbe kerül a YouTube közösségi funkciója, és a videók zöme mellett nem szívesen jelennének meg a hirdetők.
YouTube nem pénz?
Az eMarketer szerint a hirdetők az idén 1,35 milliárd dollárt költenek el a videós portálokon, és bár a Google piaci részesedése 30 százalékos, a pénznek csak a 15 százalékát zsebeli be. Elképzelhető, hogy a YouTube méretét a Hulu soha meg sem közelíti, de a tartalmai szinte bármilyen hirdetőnek vonzóak, hiszen a sorozatok és a mozifilmek eddig is vonzották a reklámokat. A Hulu kínálatában csak profi tartalmak vannak, ezért a filmstúdiók biztosan szívesen kötnek vele szerződést a továbbiakban is, tehát bővülni fog a kínálata.
A TechCrunch szerint a YouTube csak akkor tarthatja meg az előnyét, ha a kínálatának jóval nagyobb részét, legalább 10 százalékát vonzóvá teszi a hirdetőknek. Eközben persze keményen kell küzdenie a szerzői jogok megsértői ellen, hogy a hirdetéssel ellátott videóknak a kalózmásolatai ne legyenek elérhetőek.