További Net cikkek
Interaktív televíziózás?
A szélessávú hozzáférés, a mind nagyobb kapacitású otthoni számítógépek hatására a fogyasztók egyre kevésbé fogadják el, hogy tétlen szemlélői legyenek a számukra legyártott programoknak. Már nem csak nézők: irányítani, ellenőrizni akarják a tartalmat; változatosságra, flexibilitásra vágynak. A megváltozott viszonyokhoz új szolgáltatási stratégiák szükségesek.
Az IPTV (Internet Protocol Television) az egyik kulcstechnológia. A digitális tartalom (ellentétben a műholdas, kábeles sugárzással) IP-alapú szélessávú átvitellel jut el a fogyasztóhoz. Még csak kialakulófélben van, de számos lehetőséget rejt magában: élő programozást, kívánság szerinti videókat (video on demand, VOD), kétirányú interaktív kommunikációt, digitális videofelvételeket. Személyre szabott szolgáltatásokat nyújt, integrálható a különböző számítógépes platformokkal (e-mail, SMS, keresés, web-hozzáférés, VoIP, stb.).
Internet Tv és IPTV
Nem azonos az Internet tévével, ugyanakkor mindkettő sokkal rugalmasabb, mint elődeik (és egyben) konkurenseik. Az Internet TV nyitottabb a videó-letöltések, a folyamatos átvitel felé, míg az IPTV (a tartalomszolgáltatóknak biztonságot jelentő) zárt rendszer, olyan védett hálózati környezet, amelyben az operátor - és nem a felhasználó - kontrollálja az alkalmazásokat. Szörfölni is csak meghatározott határok között lehet. Viszont teljesen új módon kapcsol össze televíziókat, számítógépeket és egyéb mozgókép-lejátszásra alkalmas készülékeket.
Az IPTV, mivel az internetet használja, valamint a standard analóg és digitális televíziónál kevesebb információt továbbít, üzemeltetők és fogyasztók számára egyaránt olcsóbbnak ígérkezik. Egészen pontosan: már az, csakhogy 2005 első felében világszerte mindössze 1,47 millió előfizetőt tartottak nyilván - az adatok egyelőre jövőtechnológiára, s nem a jelen átlagvalóságára engednek következtetni. Ugyanakkor jelentős mértékű növekedés tapasztalható, ami szintén igazolni látszik az IPTV-re vonatkozó optimista prognózisokat.
Kaotikus médiavilág
"A jelenlegi televízió nem igazán része a digitális kornak" - jelentette ki Christine Heckart, a Microsoft TV marketingmenedzsere. Hangzatos szlogennel folytatja: "nemcsak a világot hozza be a nappalinkba, hanem a nappalinkat is kitágítja a világ felé."
A legtöbb internetes, telekommunikációs és szoftvergyártó cég (Apple, Google, Yahoo, Cisco Systems, Nortel Networks, stb.) érzi a "jövő tévéjének" lehetőségeit, és különböző javaslatokkal, szolgáltatásokkal áll elő.
A gyorsan változó terep egyszerre okoz félelmet és jelent kihívást a televíziós társaságoknak. Egyik oldalról apadnak a régi bevételi források, miközben újak sejlenek fel a másikról. A legjobb megoldást a tartalom eladása, vagy a programok IPTV-n történő megtekintése alapján kiszámított előfizetési díj jelentené számukra. Egyik sem tűnik túl biztosnak, ráadásul a permanensen átalakuló médiavilág új infrastruktúrát és üzleti modelleket követel meg.
A helyzetet bonyolítja, hogy a kábeltársaságok és a főként telekommunikációs cégek által szponzorált IPTV platformok között máris megkezdődött az állóháború.