Olivér
5 °C
8 °C

Új keresőalgoritmust vet be a Google

2008.04.29. 16:45
Új képkereső rendszert mutatott be a Google egy kínai internetes konferencián. Az előzetes tesztek szerint több mint 80 százalékkal csökkenti a téves találatok mennyiségét a képfelismerő technológiára alapozó módszer.

Tíz évvel ezelőtt a Google a PageRank algoritmussal forradalmasította az internetes keresést: az ötlet, hogy a találatokat annak alapján rendezzék sorba, hogy mennyien linkelnek az adott oldalra, sokkal megbízhatóbb eredményeket hozott, mint addig bármi más. A Google programozói most ugyanezt a forradalmat próbálják megismételni a képkeresés területén.

A Google (és szinte az összes többi kereső) a képek keresésénél is főleg szöveges információkra támaszkodik: a fájlnévre, a html-kódban a képhez fűzött megjegyzésre, és a képet körülvevő szövegkörnyezetre. Ez pedig az esetek idegesítően nagy részében téves, irreleváns találatokhoz vezet. A képfelismerő technológiák ma már elég fejlettek ahhoz, hogy egy képet analizálva beazonosítsák, mi is van azon, de ez óriási számítási kapacitást követelne, és borzasztó lassú lenne.

A Google új technológiája, amit a pekingi International World Wide Web Conference-en mutattak be, csak részben támaszkodik a klasszikus képfelismerő algoritmusokra. Az egyelőre tesztüzemben működő, a Google kétezer legnépszerűbb képkereső kifejezésével kipróbált rendszer arra alapul, hogy a keresőszavakhoz képi motívumokat párosít, majd a képkereső ezek felbukkanásait figyeli a képeken. Példaként az új algoritmust bemutató mérnökök a McDonald's keresőszót hozták fel, amihez a rendszer többek között a logó íves M betűjét párosítja, és azt keresi a képeken - még arra is képes, hogy osztályozza, mennyire hangsúlyos elem a képen.

Az első tesztek azt mutatták, hogy az új algoritmus az irreleváns találatokat 83 százalékkal csökkenti, vagyis sokkal hatékonyabb lesz tőle a képkeresés. Az viszont nem derült ki, hogy mikor épül be a rendszer az éles Google-be.

Hasonló technológiákkal más cégek is kísérleteznek, például az amerikai Riya, vagy a brit Blinkx, ahol videokereső rendszert építenek képfelismerő algoritmusokra.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?