További Net cikkek
Egyre kevesebb vezetékes
A vezetékes telefonok tekintetében a Hírközlési Főfelügyelet legfrissebb -2003. márciusi - adataival részben egybevág az NRC Piackutató Kft. és a TNS Hungary közös telekommunikációs felmérése, amely szerint a hazai internetezők több mint 80 százaléka rendelkezik valamilyen vezetékes telefonos szolgáltatással otthonában, ám ez a szám lassan, de folyamatosan csökken a korábbi negyedévek adataival összehasonlítva. Ugyanakkor a két felmérés eredménye eltér egymástól, mert az internetezők körében alacsonyabb (12,6 százalék) az ISDN vonalak aránya, mint a teljes lakosság körében, ahogyan azt a HÍF adatai jelzik. Az NRC adataiból kitűnik, hogy a gyakori internetezők körében minden ötödik telefontulajdonos már gondolkodik azon, hogy egy éven belül lemondja vezetékes szolgáltatását.
Figyelik az órát
Miközben egyre több ügyfél hagyja el a vezetékes piacot, a mobilosok száma továbbra is növekszik, bár a hazai piac telítődésének jelei már harmadik negyedéve érezhető. Ma már egyre több szolgáltatást várnak el a felhasználók: a piacon a legnagyobb igény jelenleg a mobil banki, a mobil internet és GPRS szolgáltatások iránt mutatkozik. A mobilhasználati szokások tekintetében a válaszolók egyötöde vallotta be, hogy telefonálás előtt végiggondolja mondanivalóját. Több mint 40 százalékuk a kedvezményes időszakot is figyelembe veszi, mielőtt tárcsázna. A megkérdezettek túlnyomó többsége (83,8 százalék) csak egyféle SIM kártyával rendelkezik és közel egyötöde a számára legmegfelelőbb időszakban beszél.
Drága az emelt díjas
Emeltdíjas SMS-en a megkérdezettek 40 százaléka már szavazott, viszont magas azoknak az aránya is, akik ezt a fajta szavazást elutasítják. Az értéknövelt mobilszolgáltatások elutasítóinak fő érve, hogy drágák maguk a szolgáltatások, illetve, hogy még nem találkoztak olyan szolgáltatással, amely érdekelte volna őket ebben a fizetési konstrukcióban. A szolgáltatókkal kapcsolatos legtöbb kritika a szolgáltatások árait (39,1 százalék), illetve a szolgáltatások minőségét (15,6 százalék) érte.
Az Alcatel lenyomta az Ericssont
A mobiltelefonnal rendelkezők 40 százaléka legfeljebb egy éve használja készülékét. A hazai piacon a legnépszerűbb készülékgyártók a Nokia (66 százalék), az Alcatel (11 százalék) és az Ericsson (10 százalék), a többi gyártó termékei csak elvétve találhatók meg a hazai internetezők otthonában. A kutatás adatai rámutatnak az előfizetők tudatosságára is mobilvásárláskor: A mobilosok többsége úgy gondolja, hogy a telefon márkája csak átlagosan befolyásolta őt telefonvásárláskor, ám 26 százalékuk mégis kizárólag a márkanév alapján választ magának készüléket.
A régit a nagyi kapja
Az új készülék kiválasztásakor a hazai internetezők többsége a sajtóban (53 százalék) televízióban (43,7 százalék) illetve a szolgáltató weboldaláról szerez információkat az egyes készülékekről. Azok pedig, akik három hónapon belül le akarják cserélni régi mobilkészüléküket, nagyrészük ismerősüknek vagy családtagjaiknak ajándékoznák el azt.