Szilárda
-4 °C
2 °C

Biztonságosabb online vásárlásért küzd az Unió

2007.02.09. 11:39
Az Európai Bizottság felülvizsgálná a legfontosabb uniós fogyasztóvédelmi szabályokat. Az egységes szabályozás célja, hogy az Európai Unióban fellendüljön az online kereskedelem.

Jelenleg az uniós állampolgárok alig 6 százaléka vásárol határokon túli cégektől az interneten. Az Európai Bizottság ezért kiadott egy zöld könyvet arról, hogy az online vásárlásokkal kapcsolatban milyen szabályozásokat kell felülvizsgálni. A Bizottság azt tervezi, hogy a visszajelzések alapján egységes és egyszerű szabálycsomagot készít, melynek segítségével a fogyasztók megismerhetik jogaikat, és megfelelő védelemben részesülhetnek problémák esetén.

Így talán a fogyasztók jobban megbíznak majd az Unió egységes piacában, a gazdasági szereplők pedig nagyobb lendülettel próbálnak majd határokon túli vállalkozásokat indítani. A zöld könyv több tucatnyi konkrét javaslatot tartalmaz, és a benne lévő javaslatokat három hónapig vizsgálják majd. Ezen időszak alatt az uniós fogyasztóvédelmi biztos konzultációkat tart az érdekeltek széles körével.

Meglena Kuneva, az EU új fogyasztóvédelmi biztosa szerint sürgős fellépésre van szükség, nehogy Európa lemaradjon a világ többi részétől. Szerine a kérdés az, megengedhetjük-e magunknak 27 mini online piac fenntartását, megfosztva a fogyasztókat a választás lehetőségétől és a versenyképes áraktól. A zöld könyv egyébként 28 témakörrel foglalkozik, többek között az alábbi témákkal.

Meddig lehet visszaküldeni?

Mivel az internetes vásárlásokkal kapcsolatos panaszok legnagyobb része a szállítással kapcsolatos, a határokon átnyúló vásárlások esetében pontosítani kell a szállítás fogalmát, és erősíteni kell a fogyasztóvédelmet. Például tisztázni kell, hogy milyen jogai vannak a fogyasztónak szállítási késedelem, a szállítás elmulasztása vagy részleges szállítás esetén.

Sok gondot okoz a termékek visszaküldésével kapcsolatos szabályok kuszasága is: van, ahol emailben kell értesíteni az eladót, máshol pedig csak ajánlott küldeményt fogadnak el. Egyes esetekben ráadásul költségmentes az áruvisszaküldés, máskor azonban a fogyasztónak kell állnia a visszaküldés költségeit. Meg kell határozni az úgynevezett gondolkodási időt is, azt az időtartamot, amely alatt a fogyasztó alaposan megvizsgálhatja a terméket, és dönthet arról, hogy mégsem veszi meg.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!