Olivér
4 °C
8 °C

Lőttek a negyedik hatalmi ágnak

2007.05.24. 17:08
Blair videomegosztón gratulál Sarkozynek, a Daily Kos befuttatja a demokratákat, a Wikipedia több embert ér el, mint a BBC és a CNN együttvéve. Észtországot hazavágják az oroszpárti hackerek, a Hamasz-tv gyerekek szájába adja a háborús propagandát, az al-Kaida fájlcserélőkön üzenget. Mark Pesce ausztrál újmédia-kutató a közösségi tartalomgyártás és tartalomterjesztés forradalmát és a tömegmédia gyors halálát jósolta a tihanyi Média Hungary konferencián. Az átmenet nem lesz fájdalommentes, mondta.

Két év után ismét előadást tartott a tihanyi Média Hungary konferencián Mark Pesce ausztrál újmédia-kutató. Pesce neve 2004-ben vált közismertté, amikor széles körben vitatott kiáltványt (How Battlestar Galactica Killed Broadcast TV) tett közzé az interneten a nagymédia túlhatalmáról és az internetes fájlcserélő rendszerek (saját terminusával a hiperdisztribúció) forradalmi szerepéről.

Azóta is hangoztatott tézise szerint a széles sávú internetkapcsolatok általános elterjedése következtében az új típusú fájlcserélő rendszerek - például a mozgóképátvitelre is jól használható Bittorrent - a közeljövőben a televíziós műsorszórás versenytársaivá, sőt gyilkosaivá növik ki magukat, a számítógéphálózatok globális közönsége átveszi a hatalmat a médiadisztribúció fölött.

Az online tartalomválaszték robbanásszerű bővülésével a műsorszórói spektrumot elnyomja az internet, a tartalomkészítők és a médiafogyasztók közti hagyományos, 20. századi csatornák elsorvadnak, megszűnnek.


Mark D. Pesce igét hirdet

A cyberpunk megmondóember

Az Australian Film Television and Radio Schoolban interaktív médiát oktató Mark D. Pesce-nek nincs diplomája: négy félév után, 1982-ben kimaradt a világ leghíresebb műegyeteméről, a bostoni MIT-ről, hogy huszonévesen Bill Gateshez, Larry Ellisonhoz és az információtechnológiai ipar számos prominenséhez hasonlóan az egyetem elvégzése helyett a gyorsan növekvő high-tech szektorban próbáljon szerencsét. Az 1980-as években sűrűn váltogatta munkahelyét: a Security Dinamicsnél intelligens kártyát, a Dynatech Communicationsnél felhasználói felületet, a Shiva Corporationnél betárcsázós hálózatokat fejlesztett.

1991-ben saját céget alapított a Szilícium-völgyben: a William Gibson Neurománc című, a cyberpunk irodalom alapműveként számon tartott regénye által ihletett Ono-Sendai Corporation hálózati virtuális valóság technológiáinak fejlesztését tűzte ki célul. Ezután Pesce megalapította az internetes háromdimenziós terek szabványait fejlesztő VRML Architecture Groupot, ennek elnöke volt 1996-ig. Az általa fejlesztett, WebEarth című VRML-alkalmazás nagy sikert aratott az 1996-os linzi Ars Electronica fesztiválon. Azóta médiakutatóként, egyetemi oktatóként és infokommunikációs cégek tanácsadójaként dolgozik. Az ausztrál főiskola előtt tanított a Kaliforniai Egyetemen és a San Francisco Állami Egyetemen is. Több könyvet írt, és számos tanulmány, újságcikk fűződik a nevéhez.

Pesce ezúttal is keményen beszólt a műsorszóróknak az elsősorban a földi sugárzású televíziók digitális átállásáról szóló múlt heti, tihanyi Média Hungary konferencián. "Önök itt két napja a digitális földi sugárzásról beszélnek, pedig ahogy egyre közelebb érünk hozzá, egyre kevésbé lesz érdekes. Pénzt és időt pocsékolnak a digitalizációra, pedig mire megvalósul, senki sem fog sugárzott televíziót nézni, a közönség már egészen másutt lesz" - indította prezentációját, amelyben elsősorban a YouTube példáján vezette le, hova vezet ha egy új technológia megváltoztatja az emberek médiafogyasztási szokásait.

A sugárzott televíziózást behatárolja a földrajz, mondja, a fájlcserélő és videomegosztó rendszereket viszont nem korlátozza semmi. A YouTube két éve még sehol sem volt, ma pedig már százmillió ember használja naponta, a világ negyedik leglátogatottabb webszájtja, és a mozgóképes médiatartalmak online megosztásának de facto szabványává vált. "A televíziózás sohasem lesz ugyanaz a YouTube után, de a YouTube is csak része egy sokkal nagyobb forradalomnak, csak a jéghegy csúcsa."

A videomegosztó oldal sikerét Pesce egyrészt a "share" gombnak tulajdonítja, amely letisztult formában valósítja meg a közönség igényét az online tartalomfogyasztás find, filter, forward (találd meg, szűrd, továbbítsd) szentháromságára. Másrészt a YouTube-bal lehetővé vált, hogy bárki, bármikor, bárhonnan mozgóképes tartalommal érje el a globális közönséget. Egy tavaly novemberi mobiltelefonos felvételt hoz fel példának, amelyen biztonsági őrök bántalmaznak egy diákot a Los Angeles-i UCLA könyvtárában. A YouTube-ra feltöltött felvétel következtében az eset botránnyá duzzadt, bekerült a lapokba és a televíziókba.

Ebből és még sok más eseményből soha, sehol a világon nem lett volna hír az amatőr tudósítók nélkül, érvel Pesce. Márpedig amatőr tudósítóból egyre több szaladgál: amatőr bloggerekből már profi hírügynökségek szerveződtek, két év múlva 50-100 millió embernek lesz olyan mobiltelefonja, amely közel adásminőségű mozgókép és hang rögzítésére alkalmas, és ők a videomegosztókkal bárhonnan elérik majd gyakorlatilag az egész világot.

Ez a fejlemény már a politikának is sok fejtörést okoz. Egy amerikai szenátornak atombiztosnak hitt mandátumába került, hogy egy kampánygyűlésen lemakákózott egy színes bőrű amatőrvideóst: a felvétel futótűzként terjedt szét a politikai blogokon, és a korábban biztos befutónak tűnő George Allen szavazóbázisa elolvadt.

A politika már felfigyelt erre az újfajta nyilvánosságra, nem véletlen, hogy Tony Blair nem a BBC-ben, hanem a YouTube-on gratulált Nicholas Sarkozy elnökké választásához. "Amikor már a politikusok is a YouTube-ot választják, a műsorszórók nagy bajban vannak." - szólt ki Pesce a tévéseknek. Az Egyesült Államokban a politika sokáig a kormány és a média közötti hatalommegosztás elvén működött, ez a helyzet azonban alapvetően megváltozott a politikai blogok megjelenésével.

A közönség kezébe került médiahatalom ma már bármelyik választás végkimenetelét megváltoztathatja. Példaként a Daily Kos nevű, több millió középkorú választópolgár által olvasott amerikai politikai blogot hozza fel, amely annak idején az iraki invázióra válaszul jött létre.

Pesce szerint nem kis részben ennek a blognak tulajdonítható, hogy a demokraták félidőben többséget szereztek a kongresszus mindkét házában. A nyíltan Bush-ellenes orgánum ugyanis fundraisinggel is támogatta a demokrata jelöltek kampányát, és hatékonyabbnak bizonyult a hagyományos kampányeszközöknél.

A hálózati nyilvánosság korában a média kapuőrszerepének is lőttek, állítja Pesce. A közösségi tartalomgyártást nem lehet cenzúrázni, nem lehet irányvonalat adni. Amikor a HD-DVD másolásvédelmét feltörő kód először feltűnt a digg-en, a szájt üzemeltetője - a kopirájtipar bosszújától tartva - szűrni kezdte. Ezzel azonban magára haragította a közönségét, amely egyre több beküldött cikkhez csatolta az inkriminált kódot, és az végül elborította a szájt címlapját, eltitkolásában csak a szerver kikapcsolása segített volna.

A kopirájt-kalózkodást nem lehet felszámolni, állítja Pesce, mert a közönség gyorsabb, erősebb, és műszakilag felkészültebb mindegyik tartalomdisztribútornál. Amit a közönség szeretne, azt meg is szerzi magának, úgyhogy egy médiavállalat jobban teszi, ha inkább kiszolgálja az ilyen típusú igényeket, például ha rádió, saját podcastot indít, mielőtt a közönség megteszi helyette. A tartalmak értékét ma már az általuk elért médiafogyasztók száma jelenti, tehát a - legális vagy illegális, egyre megy - megosztástól valójában értékesebbek lesznek.

A közönség disztribúciós hatalmát a politikusokon kívül már a tartalomipar óriásai is számításba veszik. A Disney bejelentette, hogy tartalmait ezentúl minden létező platformon egyszerre jelenteti meg, vége az ütemezésnek és a régiókódnak, mert így még mindig jobban járnak. A felhasználók ugyanis ma már nem hajlandóak ölbe tett kézzel megvárni, amíg megjelenik a hivatalos verzió, mindent konvertálnak és megosztanak torrenten, ami "a ma ismert leghatékonyabb médiaterjesztési eszköz".

A peer-to-peer kultúra terjedését érzékeltetendő Pesce felhozott néhány adatot. A tulajdonos és centralizált irányítás nélkül működő Wikipedia szócikkeinek száma két év alatt félmillióról kétmillióra nőtt, a szájt több embert ér el naponta, mint a BBC és a CNN portálja együttvéve. "Minden ember szakértője valaminek, és ezt meg is akarja mutatni. Nem pénz, hanem presztízs dolga szócikket írni a Wikipediába." A közösségi fejlesztésű enciklopédia az ausztrál kutató szerint a bolygó "kollektív intelligenciaszintjét" is növeli, és ez lesz a 21. század egyik mainstream médiuma, miután a 20. századi médiabirodalmak összeroppantak.

Ez az összeroppanás gyors és brutális lesz, állítja Pesce. A következő mérföldkő a peer-to-peer technológiát használó online tévétuner, a Joost megjelenése lesz. Az internetes tévémegosztó (P2PTV) szolgáltatást a Kazaa fájlcserélő rendszert és a Skype internettelefont jegyző páros, Niklas Zennström és Janus Friis fejleszti, ami már önmagában garancia lehet a sikerre. A szoftver széles sávon közel tévéminőségben teszi elérhetővé a tévécsatornákat, méghozzá egyszerre akár több ezer csatornát is, így értelmetlenné válhatnak a kábeltévés és műholdas előfizetések.

Ennek a folyamatnak a hosszú távú hatásai beláthatatlanok, állítja Pesce. Az sem biztos, hogy minden fejlemény örvendetes lesz. A politikai célok mentén szerveződő hálózatok céljai nem mindig barátságosak. "Az az erő, amely lehetővé teszi, hogy egy személy megdöntsön egy kormányt egy titkos felvétel hiperelosztásával, ugyanaz az erő, amelynek segítségével a terroristák bárhol könnyedén támadhatnak."

Az e-mintaország Észtország informatikai infrastruktúrája hetekig globális, összehangolt DDOS támadásnak volt kitéve, miután eltávolítottak egy szovjet háborús emlékművet. A YouTube-on is fogható Hamasz-tv gyerekek szájába adja a háborús propagandát. Az al-Kaida a sejtek közötti hatékony információcsere érdekében "peer production technikákat" használ Irakban.

Ez a fajta propaganda nem függ már a tömegmédiától, ellenőrizhetetlen és cenzúrázhatatlan, ma már nem fordulhat elő, hogy az összes adó hazudik, mint az Iraki invázió előtt az USA nagy tévétársaságai. A hálózati kommunikáció korában a tömegtájékoztatás monopóliumainak, oligopóliumainak végképp lejárt az idejük, állítja Pesce, és ez ma már a puszta létében fenyegeti a professzionális médiát, ezért támadja sok újságíró a blogokat.

A végeredmény az is lehet, hogy a bizonyos kérdésekben korábban mindig egységes nemzetek megbékíthetetlen, veszekedő csoportokra esnek szét, és ez hatalmas sokk lesz az államszervezeteknek.

"A jövő már itt van, csak nincs egyenlően elosztva" - zárta előadását egy William Gibsontól kölcsönzött idézettel Pesce. "A tömegmédia már most harcolni kényszerül a hiperdisztribúcióval és az egyenrangú műsorkészítéssel, és hosszú távon halálra van ítélve a mikroszerveződések hatalomra kerülésével. Sokkal több változást láthattunk a médiaterjesztésben az elmúlt két évben, mint az utóbbi százban, a rádió feltalálása óta összesen. Teljesen át kell gondolniuk kik önök, és mi a közönséghez való viszonyuk. Minderre nincs sokkal több idejük további két évnél" - búcsúzott a meghökkent magyar médiaipartól a P2P pápája.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?