További Net cikkek
A T-Com november elsejétől bevezetett nagykereskedelmi árkonstrukciója gyakorlatilag értelmetlenné teszi a szabad szolgáltatóváltást, aki felmondaná régi adsl-szerződését és újat kötne anyagilag mindenképp rosszul jár. Korábban két-három hónapig kellett várni, ha az ember új társasággal akart szerződést kötni, a vonalat biztosító T-Com ügyintézésének hála. Aztán a hírközlési jogok biztosa megoldotta a problémát, most már kiesés nélkül cserélhetünk szolgáltatót.
A T-Com azonban november elsejével kizárta az akciókból azokat, akiknek már van előfizetésük, ráadásul akik váltani akarnak, azoknak belépési díjat is kell fizetniük. A társaság keze messzire elér, bár az ügyfeleknek úgy tűnhet, hogy ha szolgáltatót váltanak, teljesen új előfizetést kezdenek, de a partnereken keresztül szinte mindenki a T-Commal áll kapcsolatban, így a csoport saját területén lényegében megkerülhetetlen. A döntés az ő szempontjukból teljesen logikus: mivel a havidíj jelentős része is a T-Comhoz vándorol, a cégnek nem áll érdekében, hogy hűségnyilatkozatunk lejárta után folyton áttérjünk egy akciós előfizetésre, és ezzel bevételüket csökkentsük. Az előfizetőt azonban nyílván nem érdekli, hogy ki áll a szolgáltatás mögött, és nehezen érti, hogy új szerződés kötésekor miért kell bűnhődnie a korábbi előfizetés miatt.
Nehéz ügy
Számokra lefordítva az új árkonstrukció azt jelenti, hogy a szolgáltatóváltás után a havidíj nem változik különösebben (hiszen a díjakat itt is, ott is a T-Com diktálja, az akciós feltételek pedig ebben az esetben nem élnek), viszont ki kell fizetni az akár 20 ezer forintos belépési díjat. Az új szabályozást azok bánhatják a legjobban, akik bennragadtak egy régebbi csomagban: kétéves hűségnyilatkozatuk lejárta után sokan boldogan vágnának bele egy új szerződésbe, új társasággal.
Úgy tűnik azonban, kénytelenek lesznek komolyan meggondolni, hogy érdemes-e újabb előfizetést kezdeniük. Kicsit olyan ez, mintha valaki új autót szeretne vásárolni, de a kereskedő az összes akciót, árelőnyt megvonná tőle, ha már korábban is volt autója. De lehet, hogy ez az egész nem igaz. Attól függ, hogy kit kérdezünk.
A T-Comnál elmondták, hogy teljesen rossz nyomon járunk, szó sincs semmiféle belépési díjról, ráadásul arra a kérdésünkre, hogy a kedvezményes havidíjakat a szolgáltatót váltó előfizetők is igénybe vehetik-e, határozottan azt a választ kaptuk, hogy igen, a T-Com semmiféle korlátozással nem él.
Szerintük nem igaz
A szolgáltatók szerint azonban más a helyzet. Mint azt az Indexnek többen is elmondták, a szerződés értelmében a meghirdetett nagykereskedelmi akciókat (tehát amelyet a T-Com ad a szolgáltatókon keresztül az ügyfeleknek, a kedvezmények túlnyomó többsége ilyen) nem adhatják tovább a régi ügyfeleknek, csak az újaknak, ráadásul ugyanezen szerződés értelmében belépési díjat is kell kérniük az átpártolóktól. Pórffy András, az Externet ügyvezető igazgatója szerint a mostani helyzet lényegében bebetonozza a piaci viszonyokat, nehezíti a versenyt.
Más, névtelenséget kérő szolgáltatók értetlenül állnak a T-Com Indexnek adott válasza előtt, hiszen bárki ellenőrizheti annak valóságtartalmát, ha felhívja valamelyik ügyfélszolgálatot, és a szolgáltatóváltás feltételeiről érdeklődik. Ugyanígy szemben áll az ügyfelek tapasztalata a T-Com álláspontjával, ahogy az a Homáron megjelent bejegyzésből is kiderül, nincs lehetőség akcióra és belépési díjat is kell fizetni.
Hagyomány
A társaság mostani lépése nem előzmény nélküli. Legutoljára augusztusban történt hasonló, amikor a T-csoportba tartozó T-Online kirúgta ötven, korlátlan előfizetéssel rendelkező ügyfelét, mert túl sokat töltögettek. Ráadásul a T-Com mindig is érzékeny volt a szolgáltatóváltásra, korábban is kifinomult eszközökkel akadályozta meg a cserét: elvitte a modemet, ült rajta egy kicsit, aztán meg visszahozta. Az egész folyamat két-három hónapig is eltartott, addig nem volt internet, így a többség maradt, ahol volt.
Tavaly decemberi cikkünkben a hírközlési jogok biztosa úgy nyilatkozott, hogy problémás, ha sokan a hűségnyilatkozat lejárta után is képtelenek szolgáltatót váltani. Ennek a véleménynek és jó féléves egyeztetésnek az eredménye lett az új szabályozás, melynek köszönhetően gyakorlatilag a szolgáltatás szüneteltetése nélkül válthatunk szolgáltatót.
Új határok
A T-Com azonban megtalálta a szabályozás gyenge pontját: bár elvileg most már semmi akadálya nincs az azonnali szolgáltatóváltásnak, a tarifákkal a társaság továbbra is ellehetetleníti azt. Ha mindenképpen kedvezőbb havidíjra vágyunk, és belépési díjat sem akarunk fizetni, arra is van lehetőség: ha három hónapig várunk a szolgáltatás lemondása után, új előfizetőnek minősülünk, így járnak a kedvezmények. Ebben az esetben azonban az egyeztetések és új szabályozások után ugyanott tartunk, ahol egy éve: csak a szolgáltatás szüneteltetésével éri meg váltani.
Juhász Károly, a hírközlési jogok biztosa, elmondta, hogy vizsgálni fogja az esetet, mindenesetre nem örül annak, ha újabb gát került a rendszerbe. Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság sajtófőnöke szerint egy 2005 szeptemberében született szabályozás is azt szolgálja, hogy az előfizetési díjak folyamatosan csökkenjenek, így egy ezzel ellentétes folyamat az NHH tetszését sem nyerné el, azt azonban vizsgálni kell, hogy a mostani eset a szabályozás hatálya alá esik-e.
A Gazdasági Versenyhivatal az Indexnek elmondta, hogy ameddig nem érkezik lakossági bejelentés az előre elkészített bejelentő űrlapon, nem vizsgálják az esetet. Utána azonban komolyabb büntetés kiszabására is lehetősége van a hivatalnak.