További Net cikkek
Közeleg az áttörés a rádiózásban A nagy adók kivárnak |
A komolyabb rádiók a partvonalról figyelnek
"Beszéltünk a legkomolyabb rádiók vezetőivel, hogy mennyire látnak rá ezekre az internetes dolgokra. Az a benyomásunk alakult ki, hogy a partvonalról figyelik csak a helyzetet és a kivárásra játszanak" - mondta el Schwartz. Az éterben sugárzó "hagyományos" rádiók szerint a webes adások egészen addig nem jelenthetnek konkurenciát számukra, amíg az autókban nem lehet őket fogni.
A drótnélküli internet-hozzáférés felpörgeti a konkurenciát
Az internetezésre használt számítógépre letöltött adásokat az első időkben valószínűleg memóriakártyákon lehet majd átvinni az autórádiókba. A másik átviteli út a drótnélküli PDA kézikészülék lehet, amiről az adatállomány felíródik az autórádió (eddig még nem létezett) belső merevlemezére - véli a szakértő. De ami igazán fel fogja pörgetni az étert uraló rádiók konkurenciáját, az maga a drótnélküli internetes hozzáférés lesz.
Az autóba szerelt internet hozzáférés iránti igény robbanásszerűen növekedni fog - erre az eredményre jutott az autóipar számára felméréseket végző CNW Research. Az autókereskedők például ugrásra készek: amint lehet, az új járműveiket internetes eszközökkel szerelve akarják eladásra kínálni. A felmérések szerint a vásárlók 48 százaléka hajlandó volna havi 5 dollárt fizetni a szolgáltatásért.
Mielőtt viszont ez bekövetkezik, az alkalmazott technológiát könnyebben használhatóbbá kell tenni. A RealPlayer és a Microsoft által kifejlesztett Windows Media legújabb változataikban épp ellenkező irányba haladnak. A webes audio és video tartalom lejátszásán kívül ezek a szoftverek CD rippeléshez, MP3-as fájllisták összeállításához, CD íráshoz és hordozható eszközre átjátszáshoz is segítséget nyújtanak.
"Intelligens eszközök várhatók, amelyek képesek a felhasználó zenei ízléséhez illeszkedő számokat rendezni és kombinálni, illetve jó érzékkel újabb tartalmakat ajánlanak fel" - véli Schwartz.
Bevételi források
A weben sugárzó rádiók bevételi forrásai számosak - fejtette ki a Forrester Research szakértője. A legnagyobb üzletet az jelenti az interaktív műsort szolgáltató online adók számára, hogy a hallgatók fizetnek a meghallgatásra kiválasztott zenéért. Ezt már ma is számos online zenei adó lehetővé teszi, például az America Online (AOL) tulajdonában levő Spinner.com. Az elemzők szerint azok a szolgáltatók, akik ezt az interaktív zeneszolgáltatást felveszik a kínálatukba, ebből a forrásból juthatnak a bevételeik 40 százalékához.
"Szintén látunk üzleti lehetőséget a ,,fizess és hallgasd" típusú sportközvetítésekben és úgy véljük komoly előfizetői bázisa lenne a hasonló üzleti és politikai hírszolgáltatásoknak is" - fejtette ki Jeremy Schwartz. Véleménye szerint sok adó üzemeltetője nem veszi észre, hogy üzleti lehetőség rejlik az interneten közvetített rádiós tartalomszolgáltatásban. A hallgatók viszont minden ilyen lehetőség után élénken érdeklődnek.