Leó, Szaniszló
4 °C
17 °C

Virtuális valóság a valódi világban

2007.07.01. 10:47
Ha a Google 3D-s térkép programját a Google Earth-öt és a legnépszerűbb metaverzumot, a SecondLife-ot összeházasítjuk, egy olyan virtuális valóságot hozhatunk létre, amelyik a tényleges világban játszódik.
A Google Earth (GE) programmal és a hozzá letölthető épülettervező alkalmazással a környezetünkben lévő házak háromdimenziós modelljét is megalkothatjuk. A fontosabb középületek modelljét maga a Google készített el, de a GE közösség is serényen dolgozott az elmúlt években, így jelenleg igen sok műemléket, hidat térben is megtekinthetünk a Földön.

A Second Life (SL) minden várakozást felülmúló sikere valószínűleg a Google vezetőinek is bogarat ültetett a fülébe, mert az elmúlt hónapokban több pletyka is felröppent arról, hogy az óriáscég olyan alternatív valóságot akar létrehozni, ami a valódi világban, saját lakókörnyezetünkben játszódik. Tulajdonképpen teljesen logikusnak tűnik a két funkció összekapcsolása, hisz a metaverzumok terén (egyelőre) piacvezető SL-ban is gyakran találkozunk a valódi világból kölcsönzött épületekkel.

A GE és az SL házasítása nem csak a Google fejlesztőinek jutott eszébe. Egy Josh Knauer nevű környezetvédő aktivista néhány fejlesztőtársával megjelenítette, - ahogy ő hívja - teleportálta a GE-öt a SL-ba. A föld egyes helyeihez a különböző internetes hírportálok RSS feedjeit használva folyamatosan frissülő, az adott területről szóló tudósításait társította. A környezetszennyezés globális probléma, csak úgy tudatosítható az egyes emberekben, ha nem csak a saját helyi környezetük eseményeit veszik figyelembe döntéseik, álláspontjaik kialakításakor. A SL felhasználók ezt a linket követve olvashatják Knauer globális híreit.

A Google a többi interntes vetélytársához hasonlóan nem csupán egy térképnézegető alkalmazásnak szánta a GE-öt. Rengeteg olyan funkciót épített bele, melyek segítségével a felhasználók interakcióba léphetnek egymással: képeket tölthetnek fel a megfelelő földrajzi helyekről, megjegyzéseket fűzhetnek hozzájuk, tanácsokat adhatnak a többi usernek. Legújabb, Outreach névre keresztelt alkalmazásukkal a non-profit, elsősorban környezetvédelemmel foglalkozó csopertoknak akartak segíteni kampányaik lebonyolításában. A szervezetek az egyes területek problémáit hatékonyabban tudják demonstrálni, az arra tévedt usereknek figyelemkeltő információs táblákat (placemark) helyezhetnek el. Az adományozók nyomon követhetik, hogy mire fordítják a pénzüket a világ túlsó végén. Az alkalmazás segíthet a globalizáció káros következményinek leküzdésében, a nyugati világ számára is közel hozhatja a távoli, esetenként elmaradott országokban zajló folyamatokat.