További Net cikkek
Közbeszerzés, vagy egyéb pályázat?
Az Educatio Kht.-hez közeli körökben úgy vélekedtek, hogy a közbeszerzésnek és a más típusú pályázatnak is megvannak az előnyei. Az előbbi esetében az Educatio megvásárolná a digitális tananyag közlési jogát, amely ezután a Sulinet szerverére kerülne fel.
Ha azonban hagyományos pályázatot írnak ki, a közlés jogát a nyertesek kapnák. Így a tartalom az ő szerverükről lenne elérhető. Az utóbbi esetben megfontolandó, hogy mi történik, ha esetleg csődbe jut a majdani nyertes, és a tartalom többet nem lesz elérhető a szerveréről.
Százmilliós költség
Szalay Sándor, az NTK Rt. elektronikus szerkesztőségének munkatársa lapunknak azt mondta, hogy a digitális tananyag elsősorban az internetre készül, ám az sem kizárt, hogy CD-ROM-on is hozzáférhető lesz. A szakember hozzátette: mivel egyfajta tudásbázisként működik majd, az így megjelenő tartalmakat nem kell tankönyvvé minősíteni.
Szalay szerint a program költségvonzata 100 milliós nagyságrendű lesz. Azt azonban ma még nem tudni, hogy végül is mekkora összeg áll majd rendelkezésre. Egy munkaanyag 160 millió forinttal számol. A tanulmány szerint egy tananyag elkészítése tananyagonként a következő költségeket öleli fel: az interaktív forgatókönyv elkészítése (a publikációs joggal együtt) egymillió forintra tehető. A technikai megvalósítás 3 milliót emészt fel, míg az egyéb költségek szintén egymillióra rúgnak.
Egy másik verzió szerint az összköltség elérheti a 270 millió forintot is. Az elektronikus tananyag azonban mit sem ér, ha az iskolák nem tudják elérni. Ehhez kapcsolódóan a kht.-nál nyitott laboratóriumok létrehozását tervezik, ahol a pedagógusok technikusok segítségével valósíthatják meg elképzeléseiket. Egy-egy labor létrehozásának becsült költsége 30 millió forint lehet.
Az óravázlattól az online segédanyagokig
Az interneten vagy CD-ROM-on elérhető digitális tananyag igen sokféle lesz: a tartalom óravázlat éppúgy lehet, mint valamilyen tananyaghoz kapcsolódó szimuláció. A cél az lenne, hogy minden műveltségterületet és minden iskolai évfolyamot felölelő elektronikus tananyag-adatbázis jöjjön létre. Fontos szempont a fejlesztésnél az is, hogy a tanárok tovább szerkeszthessék a tananyagokat, saját óráikhoz igazítva azokat.
A tervek szerint a létrejövő tananyag az óravázlatból indulna ki. Ehhez kapcsolódhatnának olyan linkek, amelyek az adott tananyag mélyebb megismerését teszik lehetővé. Ugyancsak tartalmazhatna a témakörhöz tartozó érdekességeket, tudományos eredményeket, amelyek színesebbé teszik az anyag feldolgozását. Úgy tudjuk, hogy a tervek szerint az interneten már fellelhető egyéb oktatási segédanyagokat is e rendszer keretei közé integrálják majd.