További Net cikkek
A szolgáltatók többségének a szempillája sem rezzen meg néhány extrém internetező láttán, a T-Online azonban ötven ügyfelének felmondta az előfizetői szerződését, mert azok túl sokat töltöttek le. A probléma alapja, hogy a Magyar Telekom tulajdonában lévő T-Online a nagykereskedelemben a forgalomkorlátos csomagokat vásárol a T-Comtól, amely szintén a Magyar Telekomhoz tartozik. A csomagok ára havi 4-8 gigabájtos letöltésre van optimalizálva, és ennek a megoldásnak a hátránya már a bevezetésekor jól látszott: ha van néhány szélsőséges, havonta több száz gigabájtot letöltő előfizető, akkor mindegyik mellé szükség van sok száz olyan előfizetőre, aki megelégszik havonta egy-két gigabájttal, különben nem jön ki a 4-8 gigás átlag.
"Minden szolgáltatónál vannak nagyobb forgalmú ügyfelek, de csak a T-Online számára jelentenek problémát. A felmondott ötven előfizető által generált fogalom még egy lényegesen kisebb szolgáltatónak sem okoz mérhető veszteséget, különösen azoknak nem, akik időben felmérték az évek óta folyamatosan növekvő adatforgalomból adódó kockázatokat, és nem fogadták el a T-Com forgalommért nagykereskedelmi ajánlatát." - nyilatkozta az Indexnek Pórffy András, az Externet Kft. ügyvezető igazgatója. Az Externet egyébként azonnal lecsapott a T-Online ötven ügyfelére, egy kifejezetten nekik szóló kedvezményes adsl-ajánlattal.
Információink szerint a T-Com forgalomarányos nagykereskedelmi elszámolását használja a VIVAnet is, a cég sajtósa azonban üzleti titokra hivatkozva nem kívánta kommentálni az értesülésünket. A szóvivő elmondta, hogy ezután sem kívánnak fellépni a nagy mennyiségű adatot letöltő ügyfelekkel szemben, és hogy az előfizetőik emailben értesülhetnek adatforgalmukról. "Nálunk senkinek sem lehet nagy forgalma úgy, hogy ne tudhatna róla" - mondta a sajtós.
Megvizsgálják
Az ügyben az internetezők érdekeit védő Netért is felszólalt: szerintük teljesen jogszerű volt a szerződések felmondása, ugyanakkor a T-Online "súlyosan veszélyezteti az előfizetői jogbiztonságot". Az előfizetői szerződésekben ugyanis nincs információ arról, hogy mi a "normálisnak" tekinthető használat, és a cég igazán nem várhatja el az ügyfeleitől, hogy internetezés közben a szolgáltató gazdaságos működése miatt aggódjanak. A Netért egy tiltakozó levélben arra kérte az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője Hivatala, a Magyar Telekom és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület vezetőit, hogy indítsanak vizsgálatot ez ügyben.
Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője hétfőn az MTI-nek azt nyilatkozta, hogy az NHH vizsgálatot kezdeményez az ügyben, mert a T-Online nem figyelmeztette a felmondás előtt a felhasználókat. Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője szerint azt is vizsgálni kell, hogy a társaság megtévesztette-e a fogyasztókat. Ez megvalósulhatott, ha a szolgáltatást korlátlanként hirdette meg, és nem hívta fel a figyelmet arra, hogy bizonyos mennyiség letöltése után felmondhatja a szerződést. Kathi Attila szerint a korlátlannak hirdetett szolgáltatásban úgy tűnik, mégis van egy korlát, ennek kivizsgálása azonban már a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogkörébe tartozik, ám a hivatal augusztus 20-ig zárva tart.
Letöltenek
További probléma, hogy a T-Online az elmúlt hónapokban többször is sávszélességet duplázott, és így az átalánydíjas előfizetők egyetlen hónap alatt nemcsak a T-Online hétfői sajtóközleményében említett 170-540 gigabájtot, hanem ennek a többszörösét is letölthetik. Bár a T-Online hétfői sajtóközleménye azt sugallja, hogy a napi ezer zeneszámnyi adat letöltése az extrém kategóriába tartozik, ilyen adatmennyiség nemcsak illegális letöltésekkel jöhet össze, hanem például azoknál a távmunkásoknál is, akik rendszeresen videokonferenciáznak, otthonról kapcsolódnak rá a céges szerverekre, esetleg méretes videókkal és hangfájlokkal dolgoznak, interneten telefonálnak, esetleg online tévéznek és rádióznak.