További Net cikkek
Eddig alaposan elintéztek az ügyek, olyan kórosan utálom ugyanis az összes létező hivatalt, hogy emiatt rendszeresen a legutolsó határidőn túllépve szabadítom csak meg pénztárcámat a köznek szánt forintoktól. Valószínűleg nem vagyok egyedülálló eset, hiszen hazánk kormányzati portálja is azzal hirdeti magát: "Hivatali ügyei elintézéséhez mostantól nem kell más, csak egy kényelmes szék, egy számítógép és internetelérés."
Természetesen e három eszköz önmagában nem elegendő, előbb regisztrálni kell. Meglehetősen abszurd ötletnek tűnt, hogy egy online szolgáltatás használatához személyesen az okmányirodában szerezzek felhasználónevet meg jelszót, mint azt az Ügyfélkapu szórólapja javasolja, ezért inkább a második lehetőséget választottam, az elektronikus aláírás használatát. A szinte teljesen elektronikus regisztrációhoz csupán egy megfelelő biztonságú tanúsítvánnyal kell rendelkezni, amely a Magyarország.hu kormányzati portálon szereplő bővebb leírás szerint a Netlock, MÁV Informatika, Matáv és Microsec cégektől származhat.Szójáték
Kiválasztottam a lista elején lévő Netlockot, és megrendeltem tőlük egy minősített aláírást, amelynek a személyes változata évente húszezer forintba kerül. Olcsónak nem mondható, valószínűleg csak annak éri meg, aki az év jelentős részét hivatalokban tölti el, és az online rendszerrel nagyon sok ideges rohangálástól kíméli meg magát.
Bár a megrendelés folyamata roppant egyszerű volt, sajnos a közjegyzői hivatalt így is meg kellett látogatnom. Első lépésben elküldtem a Netlock megadott emailcímére a személyes adataimat egy űrlapon, valamint a személyim és lakcímkártyám beszkennelt másolatát, a második lépésben a válaszlevélben kapott belépési nyilatkozatot kellett aláírnom a közjegyző előtt, a harmadik lépésben meg elküldtem a közjegyző által hitelesített aláírásomat, majd cserébe megkaptam a kártyaolvasómat és a kártyámat, amelyet egy telefonálással aktiváltam.
A Netlock által adott Micardo kátya és Omnikey kártyaolvasó telepítése roppant egyszerű volt, de amikor a szükséges szoftverek letöltésére került sor, egy kicsit elbizonytalanodtam: máig nem tudom, hogy cég szakértői mely szótárból rángatták elő a weboldalukon látható "vizsgacsomag" és "eszközszolgáltatás" szavakat. Kövezzenek meg, ha e cikken kívül bárhol leírom e furcsa betűhalmokat, amelyek egyébként a tanúsítvány igénylésének a folyamatát, illetve a kártyaolvasó és a csipkártya telepítését leíró dokumentumokat jelölik.
Bizonytalanság
Hiába szereztem meg a drága minősített tanúsítványt, és hiába adott a Netlock jól érthető és részletes leírást az Ügyfélkapu használatáról, a kormányzati portál használatba vétele eléggé nehézkes. Először a legfontosabb védelmi funkciókat ki kellett kapcsolni az Internet Explorerben: úgy kell beállítani, hogy az aláíratlan (értsd: hivatalosan ismeretlen eredetű, potenciálisan megbízhatatlan) ActiveX vezérlőket alapból ne tiltsa le, hanem kérdezzen rá, hogy valóban el akarjuk-e indítani, emellett ki kellett kapcsolni az előugró ablakok tiltását is. Ez után persze már elindul az úgynevezett Signed Document Expert Browser Edition (SDX) kiegészítő telepítése, amely az elektronikus aláírások kezeléséért felelős. Csak nehogy elfelejtsem visszakapcsolni a védelmet.
Az Ügyfélkapun való regisztrálásnak innentől kezdve - elméletileg - pofonegyszerűen kellett volna működnie, a rendszer azonban rendszeresen keresztbe tett. Legalább hússzor beírtam az összes személyes adatomat az anyám nevétől kezdve a választott ügyfélkapus felhasználói nevemig, és az Ügyfélkapu mindig észlelte az elektronikus aláírást tartalmazó kártyámat, az arról leolvasott minden adatom rendben volt, az utolsó lépésnél azonban mindig beszólt, hogy az aláírásom nem hiteles. Noha tudom, hogy az. Annyit biztos, hogy ennek nem így kellene működnie. A szájton nem találtam megoldást a problémámra.
Cikksorozatunk következő részben megtudhatják, hogy a kormányzati portál szerint mitől lesz hiteles egy aláírás, és hogy az Ügyfélkapun milyen szolgáltatást lehet igénybe venni akkor, amikor éppen működik.