A legjobbakat akarjuk, mindegy, hol vannak

2013.10.06. 16:47
Egymilliárd különböző felhasználó megfelelő kiszolgálásához a fejlesztőcsapatnak is sokszínűnek kell lennie, vallja a Facebook. A közösség portál főhadiszállásán jártunk, ahol a HR-felelős Janelle Gale avatott be minket céges kultúrájukba.

Idefelé jövet feltűnt, hogy a Facebook irodaépülete egy hatalmas, kietlen mocsár közepén található. Miért van ennyire elvágva a cég a külvilágtól?

A Facebook kampusza majdnem olyan, mint egy kisváros, és úgy is rendeztük be. Az emberek be tudnak jönni reggel a családjukkal, hogy megreggelizzek, vagy akár ebédelhetnek is velük. Itt elérhető minden, amire nap közben szükség lehet, van edzőterem, ruhatisztító és sok egyéb szolgáltatás, ami megkönnyíti az életet. Az is előfordul, hogy a gyerekek itt lógnak a szüleikkel, különösen nyáron, amikor nincs hová menniük. A munkaidő is nagyon rugalmas, lehet este is dolgozni, mert sok programozó ilyenkor produktívabb. Nem arra koncentrálunk, hogy az emberek hol és mikor végzik el a munkát, hanem az eredményre.

Az a legkülönlegesebb a Facebooknál, hogy a cégnek nagy hatása van a világra, és az itt dolgozóknak lehetőségük van ezt befolyásolni. Olyan embereket keresünk, akik valami menő, nagy hatású dolgot akarnak létrehozni.

Mindenkire igaz az, hogy építhet új termékeket? Gondolom vannak olyan programozók is, akik ugyanúgy csak elvégzik a rájuk kiosztott feladatokat, mint bármely más cég programozói.

Az emberek nagy szabadságot kapnak, kiválaszthatják a projektjüket és azokat a feladatokat, amelyek szerintük értékesebbek. Mindenkit más érdekel; egyeseket az adatközpontok, de én például a HR-en dolgozok, és az vonz, hogy ötezer dolgozó életét befolyásolhatom, akik pedig egymilliárd ember életére vannak hatással.

Ön a HR-főnöknek számít a Facebooknál? Hogyan választják ki a tehetségeket?

Itt ebben senki sem főnök, nagyon nem hierarchikus a szervezetünk. Mindenkinek segítenie kell az emberek felvételét, és folyamatosan járjuk a világot a legjobb mérnökök és értékesítők után kutatva. Nem számít, hogy hol élnek, nekünk az a fontos, hogy különböző perspektívát, különböző hátteret hozzanak magukkal, és képesek legyenek létrehozni valami egyedit. Gyakran keresünk meg olyan embereket, akik egy adott szakterület csúcsán vannak, és már vannak tapasztalataik. De a szakértelem mellett a kulturális beilleszkedésük legalább ilyen fontos. Sok időt töltünk kulturális interjúkkal, hogy kiderítsük, az adott személy valóban illik-e a mi nyílt környezetünkbe.

Az itt dolgozók közül mennyien külföldiek?

Itt az Egyesült Államokban a munkaerőnek nagyjából a negyede külföldi. Nem próbálunk betartani egy kvótát, csak arra figyelünk, hogy eléggé nagy legyen sokszínűség. A mérnökeink különösen változatos hátterűek.

Mennyire nehezíti a külföldiek idetelepítését a vízum, illetve maga a költöztetés?

Nem a költségeket nézzük, hanem azt, hogy az illető mit tehet hozzá a Facebookhoz. A döntések túlnyomó részében az a meghatározó, hogy a legjobb mérnököket akarjuk alkalmazni, függetlenül attól, hogy hol vannak. Ez bonyolult kérdés a Egyesült Államokban, mert korlátozott a munkavállalói vízumok száma. Ez sok technológiai vállalatnak gondot okoz, ezért támogatjuk a bevándorlási törvény reformját. Szerencsére számos más országban jelen vagyunk, a londoni irodánk például elég gyorsan növekszik.

Egy dolgozó dönthet úgy, hogy az egyik országban lévő irodából átköltözik egy másikba?

Ha talál olyan csapatot, amely az általa választott projekten dolgozik, akkor igen, ebben maximálisan támogatjuk. Ez mindenkire igaz, a mérnökökre és az értékesítőkre is. Támogatjuk a karrier fejlődését.

A Facebook és más cégek között mekkora a fluktuáció?

Mivel a Facebook nagyon vonzza a startupnál dolgozó vállalkozókat, gyakran alkalmazzuk őket. Ők pedig olyanok, hogy egy idő után új munkahelyet, új kihívásokat keresnek. Ebben nincs semmi meglepő, és mi ennek nagyon örülünk, mert ez a vállalkozói szellemiség lényege. Most már nagy multinacionális cég vagyunk, de sok olyan praktikát vezettünk be, amelyektől a Facebook felépítése, szellemisége olyan maradt, mint egy startup cégé. Nagyon pezsgő a környezet, sok energiát ad ahhoz, hogy nagy hatású dolgokat tudjanak itt létrehozni. Vannak hackathlonok [belsős hekkerversenyek], egész éjszakás kódolási sprintek. Tulajdonképpen a Facebookot is egy startup vállalkozó vezeti, Mark, akinek nagyon érezhető a jelenléte. Minden héten elmondja, hogy mi fontos neki, mik történnek a céggel, valódi kapcsolata van az alkalmazottakkal.

Itt is napi 12-16 órákat dolgoznak az alkalmazottak, mint azok, akik a saját startupjukat építik?

Nem mérjük a munkaidőt, de azt tudom, hogy az emberek itt nagyon keményen dolgoznak. A munka sokat jelent nekik, mert érdekli őket az, amit itt csinálnak.

Mit mondana egy idegennek, hogy miért csatlakozzon a csapatukhoz?

Annyira egyedi a Facebook, hogy nem is tudok elképzelni még egy hasonló céget, amelynek ekkora hatása lenne a világra. Integráns részei vagyunk az emberek életének. Nagyon különleges közösség jött itt létre.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM