Itt a böngészőben futtatható Quake III
További Szoftver cikkek
A játékosok a quakelive.com weboldalon próbálhatják ki a Quake Live-ot, de mivel a szerverek kapacitása véges, játék előtt végig kell állni egy virtuális sort. Szerda délelőtt több mint tizennyolcezer volt a várakozók száma, és bár percenként több száz játékost beengedett a rendszer, több mint egy órát kellett várnunk arra, hogy kipróbálhassuk a programot. A nagy érdeklődés nem meglepő: a Quake Live az egyik legsikeresebb belsőnézetes lövöldözős játék (first person shooter, fps), a Quake III Arena böngészőben játszható változata. Ráadásul ingyenes, a fejlesztőcég, a patinás id Software ugyanis hirdetésekből finanszírozza az oldalt.
A cég – ami korábban olyan nagy sikereket készített, mint a Doom sorozat vagy a Quake első két része – a múlt évezred végén az elsők között ismerte fel, hogy a korábban magányos szórakozásnak számító fps-eket egyre többen játsszák egymás ellen, ezért érdemes kifejezetten a netes és hálózatos játékra optimalizálni a műfajt. Így született a Quake III Arena, ami még ma is nagy népszerűségnek örvend (hogy mást ne mondjunk, az Index játékosbrigádja is csak tavaly cserélte le a Counter-Strike-ra).
A jelek szerint a cég azt is az elsők között ismerte fel, hogy a webes játékokban nagyobb fantázia van, mint azt az egyszerűbb flashjátékok sejtetik. A webes technológiák ma már ott tartanak, hogy simán fejleszthető olyan játék, ami látványban és játékmenetben is ráver mondjuk az első Playstation konzolra megjelent programokra. A Quake Live ennek szép példája, és új irányt mutat a játékfejlesztésben. (Persze attól nem kell félnünk, hogy a webes játékok kiváltanák a hagyományos videojátékokat, inkább kiegészítik azokat.)
Ha a Quake Live weboldalán kivárjuk, amíg sorra kerülünk, először meg kell adnunk néhány egyszerű adatot, amivel legközelebb bejelentkezünk, majd letölthetjük a játékhoz szükséges plugint, vagyis a modult, amit a böngésző használ. Ezután újra kell indítanunk a böngészőt, majd egy oktatópálya következik, amin egy gépi játékos, vagyis bot méri fel egy tízperces meccsben, hogy mennyire vagyunk jók – erre azért van szükség, hogy a szervereken könnyebben csatlakozhassunk olyan partihoz, ahol hozzánk hasonló képességű játékosok gyülekeznek. Az edzőmérkőzés után beállíthatjuk avatárunkat és az irányítást, és már csatlakozhatunk is valamelyik felkínált meccshez. A bétateszt első 6 órájában több mint 110 ezer játékos regisztrált az oldalon.
A Quake Live négy játékmódot kínál: Free for Allban mindenki egyedül küzd a többiek ellen, Team Deathmachben két csapat feszül egymásnak, a Clan Arena pedig ennek egy olyan változata, ahol egy kör az egyik csapat teljes pusztulásakor ér véget (vagyis a meghalt játékosok csak ekkor élednek újra). Végül az egyik legnépszerűbb játékmód, a CTF (capture the flag) sem maradhatott ki – ebben az a csapat nyer egy pontot, amelyik sikeresen a saját bázisára viszi az ellenféléről rabolt zászlót (miközben megakadályozza, hogy az ellenfél végrehajtsa ugyanezt a manővert a másik oldalon). A játék grafikája pontosan idézi az 1999-es klasszikust, és úgy általában megdöbbentő, hogy ilyen színvonalú játék létezik már böngészőben. A játék természetesen a web adta előnyöket is kihasználja: közösségi szolgáltatásokat, on-line haverkodási lehetőséget, chatfelületet is ajánl, a legjobb játékosok pedig toplistákban láthatják viszont a nevüket.