![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
További Szoftver cikkek
Ezen a helyzeten kíván változtatni az európai uniós PASION (Psychologically Augmented Social Interaction Over Networks, Hálózatokon átívelő pszichológiailag kibővített közösségi interakció) projekt. Bíztató kezdeményezéseikben telekommunikációs nagyágyúk is részt vesznek, például a koordinátor Telecom Italia, ami garanciát jelent az eredmények „való világbeli" alkalmazásokban történő hasznosulására. Az olasz cég már létre is hozta az ezekhez szükséges szolgáltatás-orientált architektúrát.
Fiatalok, közösségi hálózatok
Hiába a rengeteg kommunikációs csatorna, a technológiák nem (vagy csak alig) kapisgálják a szavakon túli fogódzókat, arc- és testmozgásokat, az információ kontextusát. Az emotikonok ugyan segítenek, de a sokszínűségből csak fel-felvillantanak valamit, a teljességet képtelenek visszaadni.
A PASION keretében számos megközelítést és technológiát kipróbáltak: helyfüggő szolgáltatásokat, szociális visszajelzéseket, online kommunikáló (például pókerező) partnerek közötti érzelmi jelzéseket, kontextust, arckifejezéseket, szenzorokat stb. A Helsinki Egyetem például hang útján történő, szöveges és azonnali üzenetküldést nem verbális elemekkel bővítő eszközöket, a Lincoln Egyetem a felhasználók interakcióján alapuló beépített arckifejezés-elemzővel rendelkező közösségi játékot (Familiars) dolgozott ki.
![hangulat](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/36_cbb6a3b884f4f88b3a8e3d44c636cbd8/489741_6a8ead588af1c9ed86629047c66bf3bf_wm.jpg)
A tesztek eredményei pozitívak, különösen fiatalok és a közösségi hálózatokat kedvelők körében nagy az érdeklődés a különböző bővítéseket kivitelező (különösen a kommunikációs partnerek hangulatáról, aktivitásáról, elérhetőségéről informáló) lehetőségek iránt. A projekt vezetői az eddigi visszajelzéseken alapuló újabb teszteket terveznek.
Forgatókönyvek, potenciális alkalmazások
Az eszközöket, programokat különböző módokon, különböző forgatókönyvekben kombinálják egymással. Annyi a közös bennük, hogy két területre összpontosítanak: munkakörnyezetre, baráti hálózatokra, amelyek újabb két csoportba, egyrészt a szinkron (telefonhívások), másrészt az aszinkron (szöveg, e-mail stb.) kommunikációba kategorizálhatók. A PASION az összes kommunikációtípusra dolgozott ki megoldást. Mindegyikbe magas biztonsági szintet garantáló privacy rendszert építettek be. A nem verbális elemeknél természetesen bevetették a jól bevált emotikonokat, vigyorgó fejeket is, ugyanakkor hangulatazonosító rendszerekkel – testhőmérsékletet, pulzust monitorozó bioszenzorokkal – arckifejezést, konferenciák dinamizmusát vizsgáló ketyerékkel, csoporton belüli kapcsolatokat feltérképező programokkal stb. is kísérleteztek.
Az alkalmazási lehetőségek köre igen tágas: új típusú online (mobil) játékok és groupware (bővített közösségi hálózatok), telepszichiátria stb. A kutatók arra is gondoltak, hogy az együttműködésnél tapasztalható problémák oka elsősorban a folyamatok (például a csoporton belüli információ-megosztás) nem megfelelő koordinálása. A PASION kutatói szerint rendszereik limitálni fogják számukat és hatásaikat (például szándékok félreértését). Egy prototípus mobiltelelefonon fut, és kifejezetten a munka koordinálásához szükséges információkkal látja el a felhasználót. Mutatja a user elérhetőségét, vizualizálja az adott csoportban betöltött pozícióját, adatokat szolgáltat a hangulatáról, sőt, arról is, hogy az adott időpontban mivel foglalatoskodik.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)