További Szoftver cikkek
Az ElderGames projekt egyrészt kognitív és szocializációs ösztönző, másrészt az elmeműködés rendellenességeinek korai detektálását is lehetővé teszi.
„A játék már önmagában jó médium, viszont a kihívást az jelentette, hogy a felhasználók általa tartsák folyamatos működésben az ebben az életkorban legfontosabb kognitív funkciókat" – jelentette ki Malena Fabregat, a projekt koordinátora.
Különböző területeken dolgozó szakértők bevonásával állapították meg, mely funkciókra, funkciócsoportokra kell koncentrálniuk, melyek károsodnak leginkább az öregedés során. Ezek a következők: figyelem fenntartása és irányítása, tervezés, problémamegoldás, döntéshozás, motorikus adottságok, memória.
A kutatókat az elmélet gyakorlatba ültetésekor nagyon kellemes meglepetés is érte: az idősek jelentős része idegenkedik az új technológiáktól, s igyekeznek minél kevesebbszer használni azokat. A spanyol, norvég és brit nyugdíjas-otthonokban végzett tesztek során viszont nagyon gyorsan megszabadultak ez irányú félelmeiktől.
„Már a sok kábellel, kamerával felszerelt első prototípussal való ismerkedéskor öt-tíz perc után megfeledkeztek a technológiáról" – lelkendezik a kutató.
Az alapos kísérletek és tesztek eredményeként tökéletesítették, felhasználóbaráttá tették az interaktív játékasztalt és a megjelenítőt, miközben fontos kognitív funkciókat igénybe vevő, folyamatos működésben tartó, szocializáló és egyben szórakoztató játékokban gondolkodtak.
„Egyszerűnek tűnik, mégis rendkívül fontos az életút e szakaszában" – folytatja Fabregat – „Az időseknek különösen szükségük van arra, hogy hasznosnak érezzék magukat, higgyék, hogy képesek nehéz feladatok végrehajtására. Érezniük kell, hogy bőven akadnak olyan dolgok, amelyek érdeklik őket."
A platform az összes kritériumnak megfelel. A felhasználó és a virtuális világ közti interakciót – és magát a játékasztalt – több kamera, kézzel kezelhető mutatóeszközök (pointers) teszik természetessé. A játékasztal (és rajta keresztül a plazma vagy lcd- kijelző) működtetéséhez nincs szükség technológiai ismeretekre.
A kutatók több száz játékot elemeztek, s döntötték el róluk, megfelelnek-e az adott funkciók, funkciócsoportok ébren tartásához, illetve elég interaktívak és szórakoztatók-e ahhoz, hogy a résztvevők ne csak egyszer próbálkozzanak. Húszat választottak ki, közülük válogathat az idős felhasználó.
A játékok és az asztal mellé szoftvert is fejlesztettek: feladata a játékos monitorozása, az illetékes egészségügyi személyek figyelmeztetése, ha komoly negatív kognitív változások bekövetkeztére utaló rendellenességet észlel. Ez azért is fontos, mert az idős személyeket kevésbé stresszeli, ha a róluk történő információgyűjtés szórakoztató keretek között (és nem egy klinikán) történik.
„Több felmérés bizonyította már, hogy a játék és a szabadidős aktivitás kapcsolatban állnak az élettel való elégedettséggel" – nyilatkozta Fabregat. – „Az ElderGames is ezek közé tartozik. Ráadásul az egészségügyi szakértők értékes egyéni információkhoz jutottak a csoportos aktivitások alapján."
Merre tovább? Miként lesz kísérleti tesztek sorozatából kézzel fogható valóság, hogyan hasznosíthatók a projekt értékes fejlesztései? A cél természetesen az, hogy az ElderGames a lehető legtöbb felhasználóhoz jusson el. Európai, észak-amerikai, indiai játékgyártók már érdeklődtek iránta. A visszajelzések bíztatók.