Jönnek a lophatatlan játékok
A Lázár-terv (Projekt Lazarus) néven futó program az amerikai szórakoztatóipari kereskedőket tömörítő érdekvédelmi szervezet, az Entertainment Merchants Association (EMA) agyszüleménye. A tagok egy újfajta lopásgátló technológián dolgoznak, melyet a boltokban árusított optikai adathordozókon, azon belül is a konzolos játékoknál vetnének be első körben. Az EMA abban bízik, hogy a technológia visszavethetné a kalózkodást és a mezei lopásokat egyaránt, írta meg az ITcafé.
Mint a ruhaosztályon
Habár maga a terv még korántsem végeleges – hiányoznak például a technológia költségei –, a koncepció már voltaképpen kikristályosodott: a játékok inaktív státuszban kerülnének a boltok polcaira, vagyis a konzol nem lenne képes lejátszani a játékprogramot hordozó lemezt egészen addig, amíg a szoftvert ki nem kódolják. A használatba vételt gátló rendszert azonban nem az otthonokban, hanem a bolti pénztárnál kellene kiiktatni a vásárlás utolsó fázisaként. Az elv elsőre hasonlónak tűnik a ruházati osztály termékeire aggatott csíptetős lopásgátlókhoz.
Az EMA szerint mindez jótékonyan hatna a videojátékok eladási mutatóira, az iparág pedig dollármilliárdokat spórolhatna meg a lopások és a kalózkodás visszaszorításának köszönhetően. A szervezet nyilván nem arra céloz, hogy mezei bolti lenyúlások során érné a legnagyobb kár a játékipart, sokkal inkább a belsős terméklopások miatt főhet a fejük: a „kamionról lepotyogó", vagyis a kereskedelmi lánc valamely szereplője által jogtalanul megszerzett termékek ugyanis sűrűn bukkannak fel warezszervereken is.
Don Reisinger, a Cnet bloggere írásában rátapint a tervezet több gyenge pontjára. Nem derül ki például, hogy a termék aktív státuszának ellenőrzéséhez szükséges-e internetkapcsolat. Amennyiben igen, úgy az rengeteg felhasználót érintene hátrányosan, hiszen nem mindenki csatlakoztatja a játékkonzolt a netre. Erősen kérdéses továbbá, mégis miként birkózna meg a technológia a használt videojátékok piacával. Ha már piac, akkor pedig szót kell ejteni az iparág kalózkodásból adódó veszteségéről is, amely a pc-s játékok esetében jóval nagyobb, mint a konzolos verzióknál – írja Reisinger. Példának a Crysis Warhead című pc-játékot hozta fel, melyet két hónap leforgása alatt több mint 243 ezer esetben töltöttek le illegálisan, a Fallout 3-at viszont egyetlen hónap alatt még ennél is többször, mintegy 271 ezer esetben húzták le a netről – ellenben a játék Xbox 360-as kiadását csupán 20 ezerszer.