
Nanoruha teszi az embert
További Szoftver cikkek
A videojátékok világában gyorsan telik az idő. A Crysis hiába nyert 2007-ben egy szakajtónyi díjat, hiába kelt el 3 millió példányban, ma a játékosok nagy része annyira emlékszik belőle, hogy egy dzsungelben kellett lövöldözni benne, az akkori játékokat megalázó módon lenyomta a grafikája, és bármilyen hardvert képes volt a padlóra küldeni. A folytatással láthatóan az volt a cél, hogy ennél mélyebb nyomot hagyjon a kollektív gémeremlékezetben, és a fejlesztők bankszámláján egyaránt, ennek megfelelően már nemcsak pécére, de konzolokra is elkészült, és igazi hollywoodi stílusú szuperprodukció lett belőle. Féltek is a hardcore rajongók, hogy az elcallofdutyzálódás útjára lép a játék, és kommersz, műanyag vacak lesz belőle. Nem lett.
A tökéletes katona
Már az első percekben kiderül, hogy az első rész trópusi dzsungelét városira cseréltük. New York volt látott már szebb napokat is, mint a játékban, romokban hever, egy rejtélyes vírus pusztítja a népet, plusz ott vannak az első részből ismert félmechanikus idegenek, meg hadiipari nagyvállalatok magánhadseregei, és mindenki vadul lő mindenkire.
Főleg ránk, akik egy Alcatraz hívójelű kommandóst alakítunk, akit eredetileg egy tudós kimentésére vetnek be, de az akció balul sül el, rajtunk kívül mindenki meghal, mi is majdnem, de a Crysis-specialitás nanoruha megmenti az életünket. Az ismert univerzum legtökösebb katonájaként aztán egymagunk visszük véghez a küldetést, zavarjuk haza az idegeneket, meg a nanoruhát megkaparintani próbáló, ránk vadászó kisebb hadseregeket. A sztori messze túlnő az első rész "megyünk, ölünk" sablonján, az ismert sci-fi író, Richard Morgan (leghíresebb regénye, az Altered Carbon magyarul is megjelent,
Valós halál címen) ügyesen kerüli ki a sablonokba fulladást.
Ahogy az első Crysis, úgy a folytatás játékmenete is a nanoruha köré épül. Ettől lesz a harc változatos, és egyben megmagyarázza, miért vagyunk akkora terminátorok, hogy hadseregeket lövünk halomra, a sérüléseink meg begyógyulnak maguktól. A páncélnak három üzemmódja van, az egyik emberfeletti erőt ad, autókat dobálhatunk, lepattannak rólunk a golyók; a másik szupersebességet, 20-30 méteres ugrásokkal, a harmadik korlátozott ideig
tartó láthatatlanságot. Magyarul bármelyik pillanatban válthatunk a klasszikus rambózás, a sunyi-lopakodós lesipuskás üzemmód, és a "rohanunk mint az állat, és mindenkit lelövünk, mire észrevenné, mi történt"-akrobatika között.
Kik szabadon éltek, haltak
A legnagyobb különbség a Crysis 2 és a mostanában menő, Call of Duty-Medal of Honor vonal játékai között a játékmenet szabadsága. Mostanában az akciójátékok között a filmszerű hatás a divat, amit általában azzal érnek el a fejlesztők, hogy a játékban mindig mindenre csak egy megoldás van, mindig csak egyfelé lehet menni, és tízpercenként öt percnyi előre felvett mozi viszi előre a játékot. Persze, megvan ennek a maga szépsége, de minél jobban erőltetik, minél jobban leszűkítik a játékos cselekvési szabadságát, annál inkább elvész játéknak lenni az egész.
A Crysis tudatosan az ellenkező irányba halad (kár, hogy csak az első 1-2 játékóra után domborodik ki ez igazán): bedobnak a rommá lőtt városba, aztán boldoguljunk, ahogy jólesik. És ez olyan következménnyel jár, amitől már alaposan elszoktunk az ilyen típusú játékokban: gondolkodnunk kell, új és új ötletekkel, taktikákkal próbálkozni, ha az előző nem jött be. Ahelyett, hogy hagynánk, hogy vigyen előre a játék, és engedelmesen követve a parancsainkat, lelőnénk, aki elénk kerül, itt a mi kezünkben van a döntés, hogy mikor merre megyünk, és hogyan gyűrjük le a túlerőt. Nem lesz egyszerű, mert nanoruha ide vagy oda, pár beszedett lövés után hamar felborul a szuperkatona, ha nem hagynak neki időt regenerálódni.
Mindezt jó 10-12 órában, vagyis a mostanában a műfajban megszokott játékidő 2-3-szorosában tehetjük meg, a játék második felében gyakorlatilag tízpercenként keveredve akkora csatákba, amik más játékokban a végső összecsapás katarzisát hivatottak
elhozni.
Az ilyen jellegű szabad játékmenettel jár, hogy a programozók nem spórolhatják el a mesterséges intelligencia megírását azzal, hogy simán csak letesznek a játékos útjába ellenfeleket, és megmondják nekik, merre lőjenek (elvégre előre tudható, hogy a játékos mikor és honnan fog érkezni). A Crysis 2 ellenfelei ha nem is kiemelkedően okosak, ritkán keveredünk illúzióromboló jelenetekbe, egymásba futó, körbe-körbe mászkáló, vagy egy magaslatra feljutni képtelen ellenségekkel. Végső esetben pedig a puszta létszámukkal jól kompenzálják a közepes mesterséges intelligenciát, egyszerűen nem érünk rá kiesni a
ritmusból pár buta ellenfél miatt, annyifelé kell figyelnünk. Különben sem triviális szimulálni az ufók reakcióját egy predátor-terminátor-robotzsaru hibrid katona ámokfutására.
A király új ruhája
A grafikáról, ami a Crysisnak (sőt, az elődjének számító Far Crynak is) hagyományosan a legnagyobb erőssége, nincs értelme sokat áradozni, tessék rákattintani bármelyik beágyazott videóra, felhúzni a felbontást hd-be, és elhinni, hogy a játék tényleg így néz ki. Sőt, általában még ígyebbül. Fura módon sok állítgatni valót nem kapunk a grafikai opciókban (illetve ehhez külön programot kell letöltenünk), a legnagyobb sebességre felesleges kapcsolni, mert a maximális grafikát úgysem viszi el semmilyen gép, de közepesen beállításon is eszement jól néz ki a játék, és szépen fut öregecskedő, 1-2 éves vasakon is. És az egész kivitelezésre a zene teszi fel a koronát, a hollywoodi legenda
Hans Zimmer írta, nagyzenekar, epikus hangzás, ami csak kell.
A pécés játékosok megnyugodhatnak, az, hogy a játék Xboxra és Playstationre is elkészült, kevés kompromisszummal járt, azok nem is annyira a grafikán, inkább játékmenetbeli apróságokon látszanak, mint a mentés hiánya (automatikusan menti el a játékállást a program előre meghatározott pontokon).
A változatos játékstílusokat lehetővé tevő nanoruha kicsit visszaüt a többszemélyes játékban, ahol szinte lehetetlen nagyjából azonos erejűre belőni az összes lehetséges harcmodort. Egy multiplayer játékban az első hetek mindig a káosz időszakai szoktak lenni, így van ez a Crysis 2 szerverein is (már amikor be lehet jutni, mert a többszemélyes játékot kezelő mycrycis.com egyelőre sokat betegeskedik), az ember kedvét
hamar elveszi, ha minden sarkon fejlövés várja egy láthatatlan mesterlövésztől.
New York, New York
A Crysis 2-re pár év múlva valószínűleg nemcsak a grafikája miatt fogunk emlékezni, mint most az első részre, hanem úgy, hogy volt egy játék, ami mert szembemenni a trenddel, és az egybites, a kis híján saját magukat a játékos helyett végigjátszó játékokkal.
Hogy mekkora sikerrel, az majd kiderül, az eladási rekordok biztonságban vannak, hiszen kisebb a megszólítható célközönség, mint a játékost kézen fogva vezető, a sikerélményt könnyen adó játékokkal. Persze itt nincs rekorddöntési kényszer, mivel a játék egyben a grafikát megmozgató Cryengine 3 motor első demója is, aminek a licencelése kompenzálhatja azt, hogy ebben a stílusban nem lehet évente új folytatással előállni, ahogyan Call of Dutyból.
Hol vannak a magyarok?
A Crysis első részének érdekessége volt, hogy több magyar grafikus és programozó is dolgozott rajta, sőt, a fejlesztő Crytek a megjelenés után nem sokkal budapesti stúdiót nyitott, ahol aztán a Warhead című kiegészítő lemez készült el. A Crysis 2 stáblistáján elvétve lehet csak magyar neveket találni, az egyszemélyes játékmódot a cég német stúdiója készítette, a többszemélyeset pedig a brit - ha tippelnünk kellene, azt mondanánk, a magyarok valószínűleg már javában dolgoznak a következő folytatáson.

Az oldalról ajánljuk
- Külföld
Az ENSZ-től kaptak felszólítást a magyar hatóságok a gyülekezési jogról szóló törvény módosításának visszavonására
A hivatal kiemelte: a jogszabály diszkriminatív és önkényes.
március 22., 08:59
- Belföld
Több százan tüntettek Sóskúton a tervezett akkugyár ellen
Kifütyülte a tömeg Gulyás Gergelyt.
március 22., 07:42
- Gazdaság
Mérlegen az árrésstop: mutatjuk, hol van a legtöbb akció
Ott tapasztalható nagyobb változás, ahol több gyártói márkás terméket forgalmaznak.
március 22., 08:05
- Belföld
Egy hét alatt már ezren foglaltak nem lakhelyük szerinti szakrendelőbe időpontot
A Belügyminisztérium államtitkára számolt be a hírről.
március 22., 08:44
- Külföld
Bocsánatot kért a londoni Heathrow repülőtér igazgatója
Elismerte, hogy a tartalék generátorok sosem voltak elég erősek a repülőtér működtetéséhez.
március 22., 09:01
- Boksz
Meghalt George Foreman, minden idők egyik legnagyobb bokszolója
76 éves volt a legendás bunyós.
március 22., 07:30
- Futball
Piros lapot ért a vétlen fejbe rúgás a dél-amerikai rangadón – videó
A 23 éves argentin bombagóllal feledtette Messiék hiányát.
március 22., 08:52
- Belföld
Megmentettek egy iskolát a bezárástól, de folytatódnak a tankerületi átszervezések
Egyes intézményekben túl kevés, máshol túl sok a gyerek.
március 22., 08:18
- Úszás
Shane Tusup a nagy motivátor célja, hogy 16 éves tanítványa jobban érezze magát a bőrében
Jackl Vivient „nyers, csiszolatlan” tehetségnek tartja, a szakmát együttműködésre biztatja.
március 22., 09:21
- Belföld
Reagált a Momentum a bírságra, szerintük orosz típusú rendszer kiépülése zajlik
„Kövér elvtárs gyakorlatilag a saját ízlését viszi bele a döntéseibe” – mondta a párt képviselője.
március 22., 07:22
- Belföld
Valós fájdalomnak élik meg a gyerekek a lelki problémákat
Robotterápia, M3-tréning, éber-hipnózis – úttörő fajdalomcsökkentést alkalmaznak a Bethesdában.
március 22., 09:42
- Külföld
Indiában a metróhálózat már elérte az ezer kilométert
Ezzel az USA és Kína után Indiában van a leghosszabb metróhálózat a világon.
március 22., 06:51
- Tech-Tudomány
Az Nvidia beszáll a kvantumszámítástechnikába
A cég vezére úgy érzi tévedett, amikor januárban leszólta a kvantumszámítógépeket.
március 22., 09:43
- Külföld
Vlagyimir Putyinnak nagy tervei vannak, gyökerestül szüntetné meg a konfliktust Ukrajnával
március 22., 05:46
- Belföld
Mit tehet az örökös, ha ki nem fizetett tartozásokat, nagy összegű adósságot örököl?
Az elhunyt hagyatékához nemcsak a vagyontárgyai tartoznak, hanem az adósságai is.
március 22., 05:49
- Külföld
Donald Trump nem viccelt: több mint félmillió embert toloncolnak ki az Egyesült Államokból
Az amerikai elnök több százezer ukrán állampolgárral is hasonlóan járna el.
március 22., 09:19
- Belföld
„Az Orbán által ígért putyini »nagytakarító« törvények még csak ez után jönnek” – Újabb tüntetést szervez Hadházy Ákos
Március 25-én várja az embereket az Erzsébet híd pesti hídfőjénél.
március 22., 07:11
- FOMO
A magyarok egyik közkedvelt úti célja vezeti a turisták ellen elkövetett átverések rangsorát
Franciaország, az Egyesült Államok és Törökország is élen jár az utazókat érintő csalásokban.
március 22., 05:51
- Külföld
Több ország nagykövetének kinevezését hagyta jóvá a kormány
A diplomaták Bécsben és Budapesten is végzik a munkájukat.
március 22., 06:50
- Forma-1
Először nyert a Ferrari színeiben Lewis Hamilton
A hétszeres világbajnok első alkalommal győzött sprintfutamon.
március 22., 06:30
- Kultúr
Napóleonnal is mulatott a nőcsábász utazó, aki a mai napig hatással van az életünkre
Mennyire ismeri Goethét, a nőcsábász kalandort, aki megreformálta az udvart és az irodalmat?
március 22., 05:50
- Tech-Tudomány
Gyerekei megölésével vádolt egy norvég férfit a ChatGPT
Az OpenAI is megszólalt az ügyben.
március 22., 06:07
- Kultúr
Gálvölgyi János a politikai hovatartozásáról vallott
A színész a mai televíziózásról is kifejtette a véleményét.
március 22., 06:03
- Külföld
Elon Musk lánya durván nekiment apjának: amit a kormányban művel, az kib*szottul borzasztó
Szóba került a „náci karlendítés” is.
március 22., 06:13
- Kosárlabda
Szívet melengető gesztus a rideg profivilágban: először láthatta játszani apját az autista kisfiú
Három év után először kezdett a veterán.
március 22., 06:46
- Tudomány
17 évesen felejtette el az anyanyelvét, és még a szüleit is idegennek hitte
Egy kis érzéstelenítő, és mehetünk is nyelvvizsgázni.
március 22., 06:28