
További Szoftver cikkek
Az esetek 95 százalékában városban tötyögő látens autóversenyzőnek néha igénye van arra, hogy a menzán a krumplifőzelék felett újságolhassa a kollegáknak: lepadlózta, odakente, megúsztatta a WRC-t, és a sűrű köd ellenére rávert néhány másodpercet egy skandináv rekorderre. Mindezt a megújult Colin McRae Rally lehetővé teszi. Ennél sokkal többet is, de kezdjük csak lassan, óvatosan.
Kezdőknek
Aki már látott igazi raliversenyt számítógépen, kritikusan is fogadhatná az újoncokat ámulatba ejtő realisztikus látványvilágot. De nem teszi, mert ha az a bosszantó autó nem lenne a képernyő közepén, akár kirándulásszimulátorként is értékelhető lenne a program: a német erdőket, sziklás ausztrál vidékeket, amerikai kanyonokat természetbúvároknak is ajánlhatjuk, ha éppen adásszünet van a Discoveryn.
A valósághű autók azonban igenis betolakodnak középre. Ha a menün keresztülvergődtünk, egy kiválasztott versenyautóba telepedve azonnal megkezdődhet az igazi élményt jelentő vezetés. Érezhetjük például, hogy a rossz minőségű aszfalt szélén a sárfelhordás másként csúszik, mint a keményre fagyott hó, vagy éppen a murva. Mitfahrer diktálja az irányt és az iramot, a motor bőg és kapar, és kiderül, hogy az esetek többségében tényleg gázadagolással kell kormányozni.
Az önjelölt terepschumacher mindehhez felszerelheti a neki tetsző autót a kívánt pályához megfelelőnek tűnő abroncsokkal és felfüggesztéssel, babrálhatja a féket és a váltót, hogy aztán elborzadjon első szánalmas időeredményein. A mindenkori rekorder árnyékautójának piros sziluettjét eleinte csak rövid ideig és hátulról látjuk. Ha több kezdő egymás ellen játszik ("multiplayer mode"), akkor mégis hamar átélhető az extázis, amit a pozíciójelző sávon saját autónk jelölőpöttyének a versenytársé elé kúszása vált ki. Második nekirugaszkodásra a versenyző lassan megtanulhatja e járművek vezetését, megszokhatja a durva ütközéseket és kicsúszásokat, és apránként rájöhet, hogy felelősséggel tartozik a megszelidített járműért. A sérülések ugyanis ténylegesen rontják az autó teljesítményét és kezelhetőségét. Mire mindezt érezni kezdjük, lassan beérnek a saját pályarekordok is.
Haladóknak
A hasonló játékokat ismerők természetesen az előrelépést, az újdonságokat keresik. Nekik örömforrás lehet a harmincnál is több autó. A legsikeresebb és legnépszerűbb raliautók között (Subaru Impreza, Ford Focus, Citroen Xsara) végre kezdők számára is hozzáférhető a többszörös bajnok Peugeout 206 is, de más járműkategóriákban is találhatunk izgalmas modelleket, így pl. Mini Coopert és stílusos régi Escortot is. A modellek számos régi és új pályán száguldhatnak, változatos, sőt, elvileg változtatható időjárási feltételek mellett (bár utóbbi funkciót gyorstesztünk során nem tudtuk előcsalni). Újdonság a karrier üzemmód, amiben akár a címadó bőrébe bújva, kezdőként láthatunk versenyzői pályánk alakításához. Különböző járműosztályokat bejárva, egyre több trófeát és modellt birtokba véve lépdelhetünk a csúcskategória felé.
A Colin McRae 2005 legkomolyabb fejlődése a 2004-es kiadáshoz képest egyértelműen nem a már részben említett új funkciókban, hanem a vezetési élmény, a mozgási és törésmodellek finomsága, a grafikai kidolgozottság terén tapasztalható. A "módszertanilag behatárolt", azaz konzol nélkül, billentyűzettel* végzett teszt alapján is lényegesen valósághűbbnek mondható az autók mozgása. Érezhető a tömegük, lebegés helyett gurulnak, és visszajelzések érkeznek az útról is: pontosabban észlelhetők a felületváltozások, a gumikopás, a fékhatás. Az autók sérülései is sokkal részletgazdagabbak, realisztikusabbak. Nem csupán hibátlan színezésű lemezek horpadnak és karosszériadarabok hullanak, hanem létezik már a festés sérülése, látható a koszolódás, minden finomabb, pontosabb, valósághűbb a járműveinken, mint a korábbi verzióban.
Teljesen tönkretenni az autót továbbra is lehetetlen, a legjobb szándékkal és nagy kitartással sem sikerült az autót elakadásig rombolni. Persze szinte bármely karosszériaelemet el lehet veszíteni, a gumikat is robbanásig lehet nyűni, a motor is lefullad néha, és az automata is mellévált néhány kellően agresszív fánakhajtás után. A károkról piktogram segítségével tájékozódhatunk menet közben.
A finomodás és részletgazdagság a környezetben is megfigyelhető: ritkábban láthatók az egyetlen síkból álló lombrészlet vagy fatörzs szégyenletes titkai, és a nézők sem mindig látszanak teljesen laposnak. Persze az effajta vágyak is meghaladhatók a megfelelő világlátással. Én például régen rájöttem, hogy a kétdimenziós figurák csakis a minőség jelei lehetnek, hiszen Havas Henrik villányi borpincéjében is a mester életnagyságú, síkbarendezett kartonfigurája fogadott egykor - és nem is tartott olyan sokáig, míg magamhoz tértem.
A CodeMasters cég játékterevezői továbbra is nagyon humánusak: a véletlenül, avagy egyszerű vérben tunkolási vágyból a nézők közé hajtó pilóta és járműve - a korábbi gyakorlatnak megfelelően - elegáns képvágás után visszakerül az elhagyott pályaszakaszra. A sérthetetlen nézőkkel szemben a tereptárgyak az előző kiadáshoz képest sokat fejlődtek: látványosabban sérülnek, némelyikük elmozdulásra is képes. Szinte megható epizód például, amikor fának hajtva levelek hullanak a fejünkre.
A hangok közül a zenét természetesen azonnal ki kell kapcsolni, hogy figyelhessünk a meggyőző, ténylegesen élvezetes alaphangokra: motor- és menetzaj, környezeti zörejek és a nézők imponáló ujjongása.
Remek új elem öt kameraállás (korábban csak három volt), és külön öröm, hogy egy-egy futam visszanézésekor is van mód ezek váltogatására.
*Elárulható a nagy titok: nem hiszek a hagyományos billentyűzetkiosztásban, nekem a gáz és a fék bal kéznél, egymás alatt, a kanyarirányok és esetleges váltó jobb kéznél, a nyilakon hagyva hozta a legkényelmesebb és legeredményesebb versenyzést. Az ínhüvelygyulladás kialakulási sebessége így is csupán az addikció mértékétől és gyermekkori zongora-tanárnénink sikerétől függ.
Kritikusoknak
A játék kezelőfelülete szinte botrányos. Bosszantó módon továbbra is ki van zárva az egér használata: ez természetesen nem a vezetéshez hiányzik, annál fájóbb azonban, hogy a menüelemek között csak billentyűzettel navigálhatunk.
Ezt sem tehetjük következetes rendszerben: az egyes almenükben esetenként az utolsónak feltüntetett OK-ra, máskor Esc megnyomásával a felsőbb szintre visszalépve rögzíthetjük a változásokat. Szintén érthetetlen, hogy a beállítási műveletek alatt a képernyő túlnyomó részét - egyébként nem is látványos - képi illusztráció tölti ki. Cserében ugyanis a vízszintesen egymás mellé helyezett menüelemek nem férnek el egy képernyőn, keresgélni kell azokat. Elképzelhető, hogy a komoly és rutinos játékosok preferálják a billentyűzetet, és könnyen szokják a kissé zavaró menülogikát is, azért néhány fejlesztési órát még megszavazhatott volna az ergonómiai tanszék.
Hasonló nehézségek tapasztalhatók a funkciók hozzáférhetőségében. Nagyszerű lenne bármely ponton menteni a játékot, bármely szabadfutamban összekombinálni a vágyott autót, pályát és időjárást. Utóbbira elvi lehetőségünk van, ez azonban éppen a kezelhetőség korlátai miatt nem elég kényelmes.
Azaz
Nagy élmény a raliversenyzés, és akiknek nem adatik ez meg a valóságban, azok kiválóan szórakozhatnak a Colin McRae 2005-tel. Az erősségek pont a játék lényegét, a vezetési élményt és a látványvilágot érintik, a gyengeségek ehhez képest nem jelentősek, inkább csak bosszantóak. Áttörésről vagy forradalomról nem beszélhetünk, és sajnos Trabantot, Favoritot és Zsigulit sem találunk a repertoárban. A lényeget tekintve érezhető és jó irányú a fejlődés, de látunk még távlatokat.
A futam részemről a büntető, de kihagyhatatlan banalitással zárul: majdnem minden elismerésem Colin McRae.

Az oldalról ajánljuk
- Gazdaság
Kína nem kegyelmez, videós mémekkel gúnyolja Donald Trump tervét
Szokatlan szerepben láthatjuk az amerikaiakat.
április 22., 09:07
- Belföld
Több mint öt kilogrammnyi kannabiszszármazékot foglaltak le a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren
A NAV átadta a lefoglalt kábítószert az illetékes rendőrkapitányságnak.
április 22., 09:27
- Futball
A magyar válogatott futballista angol csapata kirúgta az edzőjét
A gárda a legutóbbi hat meccséből ötöt elveszített.
április 22., 09:11
- Külföld
Donald Trump és felesége is részt vesz Ferenc pápa temetésén
Az amerikai elnök közösségi oldalán jelentette be, hogy Rómába utaznak.
április 22., 09:31
- Gazdaság
Riasztó szintet lépett át a Magyarországra kiszabott uniós bírság összege
A visszatartott összegek jelentős része végleg elveszhetett.
április 22., 08:00
- Gazdaság
Elkezdett beteljesülni Nagy Márton rémálma
Soha ennyi pénz nem hevert még a lakosságnál.
április 22., 08:25
- Futball
A BEK-győztes pillanatok alatt lerendezte a Tottenhamet, és ismét dobogós
Öt körrel a vége előtt három pont a differencia a harmadik és a hetedik helyezett között.
április 22., 09:32
- Külföld
Ferenc pápa örökké élő üzenetet hagyott ránk
Sokan gyászolják, sokan emlékeznek rá, de vajon követjük is, amit tanított?
április 22., 06:04
- Külföld
A Harvard beperelte a Trump-kormányzatot a támogatások befagyasztása miatt
Nem csillapodnak az indulatok az egyetem és az amerikai elnök között.
április 22., 07:14
- Belföld
Olyan napokon vagyunk túl, amelyek megrázták a világot
Összegyűjtöttük a húsvét legfontosabb indexes cikkeit.
április 22., 09:34
- Vélemény
A Hont kivont szablyával
Vásárhelyi Mária ezúttal szembement Vásárhelyi Máriával.
április 22., 06:05
- Külföld
Spanyolország kitiltja az ultrafeldolgozott élelmiszereket és energiaitalokat az iskolákból
A rendelet egyéves felkészülési időt ad az oktatási intézményeknek.
április 22., 07:00
- Gazdaság
Menekülhetnek a szupergazdagok, nem lesz biztonságban a pénzük
Jön a világadó, amit végül mindenki megfizethet.
április 22., 07:30
- Sport
A Real Madrid az év csapata, Yamal az év felfedezettje, Duplantisé és Bilesé a Laureus-díj
Rafael Nadal Sportikon-díjat kapott.
április 22., 09:41
- Külföld
Elfogták a több tragédiáért is felelős kínai állami építőipari cég vezetőjét
A thai–kínai cég neve felmerült az újvidéki vasútállomás tragédiájánál is.
április 22., 09:48
- Gazdaság
Ott volt az orrunk előtt, Donald Trump miatt ebbe teszi most mindenki a pénzét
Rekordszintre emelkedett az arany ára.
április 22., 09:48
- Kosárlabda
A világ legjobb játékosát úgy kellett levonszolni a pályáról
Kawhi Leonard nem tudott hibázni, Nikola Jokics a fülén vette a levegőt.
április 22., 06:58
- Gazdaság
Donald Trump lelúzerezte a jegybank elnökét, és azonnali kamatcsökkentést követel
Az Egyesült Államok elnöke szerint Jerome Powell mindig túl későn cselekszik.
április 22., 06:47
- Belföld
Ügyvédjén keresztül üzent a győri tini – megbánta, hogy nyilvános kivégzéssel fenyegetőzött
A 15 éves fiú terrorcselekménnyel való fenyegetés miatt akár ötéves büntetést is kaphat.
április 22., 06:12
- Gazdaság
Így verik át a közvetítők a figyelmetlen ingatlantulajdonosokat
Egy tanulságos eset, hogyan bukhatunk el több millió forintot.
április 22., 06:17
- Kultúr
Utoljára játszották az Őrült nők ketrece című musical Alföldi Róbert rendezte verzióját
Nem merült fel, hogy a darabot máshol játsszák.
április 22., 06:37
- Külföld
Bűnösnek vallotta magát az El Pasóban 23 embert meggyilkoló rasszista férfi
Az elkövetőt 90 egymást követő életfogytiglani börtönbüntetésre ítélték.
április 22., 06:28
- Külföld
Ön dolgozna, ha havi félmilliós jövedelmet kapna munka nélkül?
Magyarországon is felmerült az elképzelés.
április 22., 06:11
- Külföld
Ellopták az amerikai belbiztonsági miniszter táskáját, benne 3000 dollárral
Egy washingtoni étteremben történt az eset.
április 22., 06:38
- Külföld
Elhalasztják az első modern kori szent szentté avatási ünnepséget a pápa halála miatt
A fiút az „internet védőszentjeként” emlegetik.
április 22., 06:08
- Külföld
Egy tinédzser holttestére bukkantak a Földközi-tengernél
A fiú vasárnap délután ment el úszni, de nem tért vissza.
április 22., 08:37
- Külföld
Többen megsérültek egy körhintán Németországban
Műszaki hiba okozhatta a balesetet.
április 22., 07:37