További Szoftver cikkek
Posztindusztriális Confucius
Paul McKevitt
A projekt számítástudományi szakemberek és művészek közös, a mesterségesintelligencia-módszereknek a történetmesélésre gyakorolt hatásait, pozitív hozadékait elemző kutatásának a része. Mennyiben alakítja át az új multimédiás technológia az írott sztorikat, miként formálja lenyűgöző és hiteles képi világgá a papírra vetett sorokat, klasszikus és jelenkori munkákat? - tesszük fel egyre gyakrabban a kérdést. Az észak-írországi Londonderry székhelyű egyetem professzora, Paul McKevitt és PhD-hallgatója, Minhua Eunice Ma által fejlesztett Confucius szoftvercsomag megadja a választ. Legalábbis egyelőre, mert jelenleg ez a program tűnik a legautentikusabbnak. Létrehozói szerint kimeríthetetlen lehetőségek rejlenek benne: a film, a szórakoztatóipar és az oktatás egyaránt komoly hasznot húzhat belőle. Mindehhez 3D-s virtuálisvalóság-grafikája, animált karakterei, beszéd- és hangeffektusai adják a garanciát. A multimodális interaktív történetmesélés, a virtuális emberek, az autonóm ágensek, a szöveget automatikusan képpé alakító rendszer teszik sokoldalúvá, s vetítik előre a kultúra és az oktatás számos területén történő alkalmazását.
Kreatív társ
"A szoftver megérti a természetes nyelvű, angol inputot, és automatikusan 3D-s multimédia prezentációvá alakítja" - magyarázza McKevitt. "Olyan egyszerű esetekben használható fel, mint a gyerekmesék vizualizálása, de irodalmi műveket különböző nézőpontokból láttató oktatási segédeszköznek is jó. A nyelvtanításban szintén sokat segíthet.."
Ma a filmes és színházi alkalmazásokra hívja fel a figyelmet: a rendszer olvassa a színmű- és forgatókönyv-inputokat, és lehetővé teszi, hogy az alkotók különböző jeleneteket lássanak. A jelenetenkénti beállítások, kameraszögek, közeliek, távolképek is változnak. A háttér úgyszintén. Mielőtt a szereplők színre lépnének, Confucius elénk tárja a választási lehetőségeket, aztán eldönthetjük, melyikre voksolunk. Megkönnyíti a művész dolgát, aktív társ az alkotói folyamatban.
"A szoftver jól demonstrálja, mit és mennyit profitálhatunk a számítástudományi, mesterséges intelligencia és a filmes, színházi, irodalmi, zenei ötletek, elképzelések egyesítéséből" - folytatja Ma. Filmes és színházi technikákat alkalmaz, például a narratív montázshoz szükséges editálást, vágásokat, különböző látószögeket, effektusokat, hangrámondást (voice-over). Széles a paletta; fejlesztői úgy vélik, Confucius eddig kiválóan betöltötte kreatív és kommunikációs funkcióit.
James Joyce nyomdokaiban
A szoftvert világszerte nagyra értékelik, a fejlesztését, működését, lehetőségeit, stb. bemutató írás egy, a természetesnyelv-feldolgozásnak szentelt, Kínában megtartott nemzetközi konferencián például a legjobb tanulmány díjat nyerte el. McKevitt azonban hangsúlyozza, hogy nemcsak tudományos berkekben szeretnének sikereket elérni, hanem művészi körökben is. Például a különböző fesztiválokon, ezzel is bizonyítván a XXI. század egyik legizgalmasabb jelenségének, az úgynevezett tudomány-művészetnek a térhódítását.
A professzor az egyik nagy - ír - elődöt hozza fel példaként: "izgalmas, hogy ez a számítógépes rendszer mennyire kapcsolatba hozható művészeti fesztiválokkal_ James Joyce Ulyssese volt az első multimédiás hypertext-könyv, ő volt az első író, aki azért változtatta meg a nyelv szintaxisát, hogy jobb történetmesélést valósítson meg. Munkánkkal és kutatásainkkal mi is ugyanezt szeretnénk elérni."