További Szoftver cikkek
"Imagine, program, share", vagyis képzeld el, programozd le, oszd meg – szólítja fel a felhasználókat a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) oldala, a Scratch, amely arra vállalkozik, hogy a kezdőket is bevezeti a programozás rejtelmeibe. Nos, én engedelmeskedtem, és a három felszólítás közül kettőnek sikerült maradéktalanul eleget tennem. Mindjárt az is kiderül, melyik kettőnek.
Az MIT Lifelong Kindergarten (mindhalálig óvoda) nevű csoportja nemrég mutatta be a Scratchet, amely nemcsak a szájt neve, hanem egy már korábban létező új, egyszerű programozási környezetet és programnyelvet is jelent. Ha osztályozni kell, a Scratch, ami május óta magyarul is használható, objektumorientált, interpretált, dinamikus és vizuális nyelv – annak, aki hályogkovács módjára belevág, ez annyit jelent, hogy nem kell fejből fújni különböző parancsokat és függvényeket, és nem kell szövegszerkesztő előtt görnyedni, hanem elméletileg elég színes ikonokra kattintgatni, menükből válogatni, és máris kész a remekmű. Aki nem hiszi, tekintse meg saját készítésű játékomat, a mélyfilozófiai kérdéseket boncolgató Man vs. God (Ember az Isten ellen) című alkotást.
Egyszerre szar és mély. Próbálja ki!
Ha most úgy gondolják, hogy ezzel a játékkal nem lehet játszani, nem járnak messze a valóságtól. Direkt ilyen! Én ugyan jókat röhögtem, miközben csináltam, de azt is tudtam, hogy örülhetek, ha megúszom súlyos retorziók nélkül. "Ez szar. Te vagy a legrosszabb játékkészítő a Scratchen, akit láttam, és ez nem semmi' – érkezett az első kommentár a játékomra szinte rögtön azután, hogy megosztottam a nagyvilággal. De a beszólás nem vette el a kedvemet: csinosítgatom még egy kicsit, felveszek néhány új változót, rajzolok egy rendes istent, aztán megírom a Quake 5-öt.
Itt is jó magyarnak lenni
Addig is javaslom, tekintsék meg a Scratchen található többi játékot, vannak köztük egész becsületesek, még ha nem is olyan mélyek, mint az enyém. A látogatók körében különösen népszerűek a magyar fejlesztők játékai (nem rontom a hírnevüket, bahamai versenyzőként indultam), amelyek között vannak igazán komoly munkák: Bernát Péter egy bogaras-tányéros és egy táblás játékkal, Balaton Marcell parlamentes kirakóssal, európai vaktérképessel, illetve logikai játékokkal szerepel a Scratchen. Ezek közül az egyik, a Carrots and Eggs annyira megtetszett az MIT fejlesztőinek, hogy felajánlották a magyar programozónak: beveszik játékait a Scratch következő kiadásába.
Így csap le a random villám
A különböző parancsokat, változókat vagy hangokat, amelyek funkciójuktól függően más-más színűek, elég egérrel a megfelelő helyre húzni, és mivel úgy illeszkednek egymáshoz, mint a puzzle darabkái, túl nagy hibát nem lehet elkövetni. Kifejezetten a kezdőknek szólnak az olyan apró figyelmességek, mint a beépített buborékok, amelyekkel a karaktereket lehet szóra bírni, vannak beépített sprite-ok és hangok, de ezeket bárki maga is elkészítheti, és egyszerűen importálhatja a Scratchbe. Jó szórakozást!