![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Több mint egy fél évszázada, 1949. május 6-án futtatták az első programot az EDSAC-on, az első olyan számítógépen, amely gyakorlati számítási feladatokra is befogható volt. A gépet Maurice Wilkes és kutatócsoportja állította össze a Cambridge Egyetemen, Neumann János eredményei alapján.
Ötven évvel később a Warwick Egyetemen elkészült az EDSAC-emulátor, ami az eredeti számítógép működését és kinézetét utánozza. Vagyis, ha letöltjük a programot, a korabeli 35-ször 16-os felbontású zöld képernyővel találjuk szemben magunkat, és egy tárcsával, ami nem más, mint a kezelőfelület.
Amőba, 1952
Végezhetnénk akár csillagászati számításokat is, amire az EDSAC-ot eredetileg használták - szédületes 700 művelet/másodperces sebességével -, de érdemesebb a szimulátoron inkább az első grafikus játékprogramot kipróbálni.
![#title# #alt#](http://index.hu/cikkepek/0506/tech//oxo.jpg)
Az első videojátékot A. S. Douglas alkotta meg, aki amőbatáblaként kezdte használni azt a képernyőt, ami eredetileg a számítógép memóriájaként szolgáló higanytartályok állapotát jelezte. Ha elindítjuk az OXO nevű programot, a "copyright 1952" felirat után kiválaszthatjuk, hogy akarunk-e mi kezdeni, vagy átengedjük a gépnek az első lépés jogát.
Nem tart sokáig egy parti a 3x3-as táblán, és sokszor végződik döntetlennel. A gépbe épített telefontárcsa kilenc lyukának felhasználása a keresztek elhelyezéséhez viszont forradalmi lépés volt, része Douglas doktori disszertációjának.
A hóember és az élet
Az EDSAC-emulátorhoz újabb programokat is fejlesztettek lelkes amatőrök. A retromániás geekek megnézhetik például a Mandelbrot-hóembert, ami kicsit szögletesre sikerül ugyan, de kárpótlásul bele is lehet nagyítani a fraktálképbe.
![#title# #alt#](http://index.hu/cikkepek/0506/tech//mandel.jpg)
Szintén kipróbálható a John Convay-féle "Game of Life", egy olyan program, amely egyszerű szabályok alapján a kezdeti pontokból bonyolult alakzatokat varázsol a 36x16-os képernyőre. Sajnos nem változnak a kezdeti feltételek, ezért mindig ugyanazt a bemutatót látjuk, akárhányszor indítjuk el a programot.
Az ötvenes évek EDSAC-jával lehetett ugyan dolgozni, ám nem volt túl stabil. Ezt a tulajdonságot akarva-akaratlanul az emulátorba is sikerült átültetni: többször is lefagyott a tesztek alatt.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)