![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
További Szoftver cikkek
Ki a hülye?
![]() |
Tekintse meg képeinket |
Ahogy elindítjuk a programot egy képregényszerű, ám elég ostoba menürendszerrel találkozunk. Bizonyos időnek el kellett telnie, amíg rájöttem, hogy pusztán az egér használatával nem tudom megoldani a mozgást az egyébként magyar nyelvű menüben, az enter és esc billentyűk használata kötelező. Mindenesetre újszerű élményt jelentett, hogy már a menüben elakadtam, ami lehet egyrészt programozói szándék is, nevezetesen hogy már a játék elindítása is egyfajta ügyességpróba legyen, meg lehet persze az én bénaságom is akár.
Amnézia
A játék során XIII-at, az amnéziás kommandóst alakítjuk, akit az elnök meggyilkolásával vádolnak, ám pár száz ember kiirtása után lehetőségünk nyílik majd bebizonyítani, hogy tiszták vagyunk, mint a frissen esett hó. Hősünk különböző képességekkel rendelkezik (például: öngyógyítás, célzás, vagy akár a behatolás) melyek kezdetben nem állnak rendelkezésünkre, ám a játék előrehaladtával mind jobban előjönnek a kiképzésünk során elsajátított hasznos tulajdonságok.
Jópofa történetről, humoros dumákról, sőt, még akár valódi karakterekről is beszélhetünk, de egy ilyen jellegű játéknál nem a sztori a lényeg. A XIII indító képsorai mindenesetre hatásosak: a tengerparton ébredünk, nem emlékszünk semmire, de az egyből kiderül, hogy valakik nagyon csúnyán lelőttek minket. Egy dekoratív baywatch-cica rohan a segítségünkre, ám mint mondtam, a behatolás képessége ekkor még nem áll rendelkezésünkre.
Újszerű megközelítés
Normális esetben egy ilyen női karakter rögtön belénk szeret, a játékmenet egyharmadánál felmerül, hogy esetleg áruló, de félúton levetkőzik, ami meggyőz minket lojalitásáról, és egyébként is, folyamatosan az orrunkba lóg a melle, a főellenség elpusztítása után pedig csábosan az ágyába invitál minket. Nos, a XIII-ban a lányt semmi perc alatt szitává lövik, még a nevét és a számát sem tudjuk meg, de ez már úgyis mindegy, kezdődik az akció. Innentől kezdve harmincnégy szinten, kórházban, irodában, tengerparton, dzsungelben, jégmezőn, sziklák között, csatornákban és tenger alatt kell végiglövöldöznünk magunkat.
A játék grafikája első ránézésre a rajzfilmjelleg miatt kifejezetten jónak tűnik, ha azonban jobban megvizsgáljuk a tereptárgyakat, rájövünk, hogy a játék motorja már meglehetősen elavult. A környezet, a tárgyak, az effektusok mind-mind a két-három évvel ezelőtti színvonalat képviselik, ám ha jobban végiggondoljuk, ez nem hátrány, hanem bizonyos szempontból éppen hogy előny.
Legyek
![]() |
Így aztán két legyet ütöttek egy csapásra. A játék grafikája egyrészt ötletes, eredeti, és az egyszerűségét ostorozó kijelentésekre könnyedén lehet azzal válaszolni, hogy "de hát kérem szépen, a képregények már csak ilyenek", másrészt meg gyengébb gépen is remekül elfut. Olyannyira, hogy 1024*768-as felbontás mellett sem szaggatott a játék, ami a gépem teljesítményét és az aktuális dátumot figyelembe véve már önmagában meglepő jelenség, de valószínűleg egy egy gigaherzes gépen és geforce2-es videokártyán is hasonló élményben lett volna részem.
Nem használ
A grafikáról tehát ennyit, lássuk játékmenetet. Mostanában még az akciójátékok műfaja is egyre inkább a cselekről meg a lopakodásról szól, üdítő színfolt hát a XIII, ahol szinte nincs is már dolgunk, mint futnunk és lövöldöznünk. Néha ugyan előfordulnak a játékmenet színesítésére született settenkedős meg logikázós pályaszakaszok, de ezek nem lassítják be érezhetően a tempót. Mindezt valóban pozitívumként említem, ha gyilkolni akarok, ne kelljen már taktikáznom, így a szóban forgó játék remek alkalmat kínál alantas és szégyellni való ösztöneink kiélésére.
Persze némi feszültség marad az emberben, hiszen ártatlanokra például nem lehet büntetlenül lövöldözni, őket azonban nyugodtan leüthetjük székekkel, sörösüvegekkel vagy lapáttal, már ha sikerül felvennünk ezeket a tárgyakat. A "használ" gomb ugyanis nem működik mindig tökéletesen, van, hogy csak sokadik próbálkozásra tudjuk felvenni a támadószéket, ami különösen akkor kínos, ha a nyomunkban egy, az "ártatlanok" kategóriájába eső rendőr lohol, töltött fegyverrel. Le nem lőhetem, fejbe vágni meg nem tudom.
Nem vicces
![]() |
Klikk a képre! |
Pár bosszantó apróság még van a játékban, például teljes install mellett miért kell nekem cserélgetnem a meghajtóban a CD-ket, illetve az sem egészen világos, hogy a gyorsmentés miért nem az aktuális állapotot rögzíti, hanem a pálya elejét? Ez már csak azért is kínos, mert sokszor hosszú beszélgetéssel indul egy küldetés, így ha lelőnek, újra és újra végig kell hallgatnunk a párbeszédeket. Furcsa még, hogy az egyik főellenfélnek szánt hajlott hátú, beteges hajlamú professzor miért ugrál boldogan, miután már vagy háromszázszor fejbe lőttem shotgunnal, ha egy kommandósnak egy jól irányzott lövés is elég?
Kompromisszum
Ezeket, és még pár bosszantó apróságot leszámítva azonban valóban szórakoztató, dinamikus a játék. Vannak ötletes pályarészletek és akciók, van, hogy nem az egyenes a legrövidebb út, de mindig csak annyira kell taktikáznunk, hogy a tempó azért ne lassuljon le vészesen, és ha valaki gyengébb géppel rendelkezik, vagy esetleg valami újszerűre vágyik, annak tényleg szórakoztató lehet a XIII.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)